ردپای سلوکیان در تپه نقاره‌چی نهاوند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند از کشف اثر تاریخی دیگر در این شهرستان خبر داد.

ردپای سلوکیان در تپه نقاره‌چی نهاوندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محسن جانجان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه یک ماه پیش کاوش تپه نقاره چی به سرپرستی دکتر رهبر، باستان شناس کشور آغاز شده است، گفت: در سه منطقه گمان زنی انجام دادیم که شامل کاوش در ضلع جنوب غربی و غرب تپه است و علت انتخاب این محل نتایج گمانه زنی‌هایی است که در قبور تولوموسی به دست آمده است.

 قبر تولوموس متعلق به پادشاه و خانواده پادشاه بوده و اتاقی است که ابتدا روی زمین بنا می‌شده و با توده‌ای از خاک یا تپه‌ای از سنگ آن را می‌پوشاندند.

او افزود: گزارش ناصرالدین شاه به همراه برادرش عضدالدوله حاکم وقت نهاوند از کاوش تپه نقاره چی و همچنین دکتر فوریه فرانسوی، طبیب مخصوص ناصرالدین شاه مبنا و معیار کاوش است و با توجه به کشف طاق آجری و سنگ‌هایی که مربوط به اتاق گورستان است، در دیواره‌ها و راهرو در حال کاوش هستیم چرا که این آرامگاه دارای در ورودی کتیبه بوده که احتمالا هنگام خاکبرداری به دست کشاورزان و باغداران منطقه تخریب شده و از بین رفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند اضافه کرد از کاوش‌های دوره قاجار که ناصرالدین شاه و اعتمادالسلطنه انجام داده اند، گوری که صاحب منصبان سلوکیه در آن دفن شده، کشف می‌شود که همان دوران هم پس از انجام کاوش، دستور می‌دهند روی آن را بپوشانند و به حالت اولیه برگردانند.

جانجان افزود: تپه نقاره چی و معبد لائودیسه هر دو مربوط به دوران سلوکی است که کاوش معبد لائودیسه در ۴ فصل در محله دوخواهران و تپه نقاره چی در مرحله اول و در یک فصل بر همین اساس به همت سرپرست گروه کاوش دکتر رهبر در معبدلائودیسه انجام شد.

او با بیان اینکه در فصل اول کاوش ۷۰ میلیون اعتبار هزینه شده و با توجه به اتمام زمان کاوش که مجوز آن از سوی پژوهشکده باستان شناسی صادر شده، کار کاوش در این فصل و در این مرحله تا فصل آینده متوقف خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر ۳ گمانه زنی انجام شده که حدود ۷۰ درصد کار انجام شده چرا که این تپه مصنوع است و نیاز به تعیین عرصه و حریم ندارد ضمن اینکه کار در این فصل تمام شده و فصول آینده در صورت تأمین اعتبار مجددا کاوش ادامه خواهد داشت.

این تپه در زمان قاجاریه یک بار حفاری شده و با توجه به ارتباط آن با معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران و از نظر دوره زمانی به دوران سلوکی مربوط است و از لحاظ باستان شناسی و گردشگری می‌تواند در توسعه شهرستان نهاوند نقشی موثری داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ د 

کشف یک اثر تاریخی در نهاوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.