باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی/ امتیازی که یک بار خلاف قانون شناخته شد!

یکی از چندین سهمیه موجود در کنکور سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی است در سال جاری اعتراض‌هایی را به دنبال داشت.

صفر تا صد سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی/ امتیازی که یک بار خلاف قانون شناخته شدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کنکور از سال ۱۳۴۸ در کشور شروع شد و سهمیه‌هایش برای اقشار خاص به مرور به آن افزوده شد و هر کس برای ورود به دانشگاه و سنجش توانایی علمی خود باید از سد آن بگذرد سدی که البته برای برخی به لطف سهمیه‌های برخوردار از آن گذشتن چندان هم کار سختی نیست و به وسیله این سهمیه‌ها می‌توانند از ته صف به سر صف برسند.
 
یکی از چندین سهمیه موجود در کنکور سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی است که با برگزاری پنجاه‌ویکمین کنکور در کشور در سال ۹۸ سر و صدای فراوانی به پا کرد و اعتراض‌هایی را به دنبال داشت، اعتراض‌هایی که صدایش به صحن مجلس رسید و معترضانی که اظهار می‌کنند: مگر هیأت علمی دانشگاه‌ها قشر فرهنگی جامعه ما نیست. آیا اختصاص سهمیه برای فرزندان سهمیه هیأت علمی با عدالت آموزشی سازگار است؟ و سوالات بسیار دیگری که ذهن بسیاری از داوطلبان کنکور مشغول و مشوش کرده است.

تسهیلات مربوط به انتقال فرزندان اعضا هیأت علمی دانشگاه‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟

دستور العمل اجرایی بخشنامه ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضای هیأت علمی، حد نصاب نمره علمی لازم برای انتقال ۹۰ درصد نمره کل آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه مربوط برای رشته محل مورد تقاضاست.
 
منظور از عضو هیأت علمی در این بخشنامه کلیه اعضای هیأت علمی رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی اعم از شاغل، بازنشسته و یا متوفی دانشگاه است که گزینش علمی و عمومی آن‌ها توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت انجام شده باشد.
 
کلیه اعضای هیأت علمی حق التدریس، پیمانی و کسانی که کلیه مراحل گزینش استاد را طبق ضوابط تا زمان قبولی فرزند خود، نگذرانده‌اند، نمی‌توانند از تسهیلات این آیین نامه استفاده کنند.
 
بر اساس این دستور العمل، پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری می‌توانند از دانشگاه مبدأ به یکی از دانشگاه‌های محل خدمت یکی از والدین خود و یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیکترین شهر محل خدمت والدین خود، با تعیین سازمان در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارا بودن حد نصاب انتقال یابند.
 
انتقال از یک مرکز پیام نور به مرکز پیام نور دیگر، از یک موسسه غیر انتفاعی به موسسه غیر انتفاعی دیگر و انتقال از یک دوره نیمه حضوری به دوره نیمه حضوری دیگر بلامانع است.
 
در صورتی که فرزند هیأت علمی حد نصاب لازم برای انتقال را نداشته باشد، دانشگاه مقصد که باید در شهر محل خدمت والدین باشد می‌تواند وی را به عنوان میهمان بپذیرد که تبدیل میهمان به انتقال دائم مشروط به احراز وضعیت علمی مناسب طی حداقل دو ترم اول تحصیل به تشخیص دانشگاه مقصد است.
بیشتر بخوانید: فرزندان هیات علمی در کنکور «سهمیه» ندارند
در خصوص انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی از شهرستان به تهران سازمان سنجش پس از اخذ فرم‌های مربوطه براساس نمره کل اکتسابی در آزمون، نسبت به جایابی و معرفی فرزندان اعضای هیأت علمی در تهران اقدام می‌کند.
 
با این حال اگر دانشگاه مقصد، محل خدمت والدین باشد نیازی به مراجعه عضو هیأت علمی به سازمان وجود ندارد و دانشگاه می‌تواند نسبت به ثبت نام مشروط فرزند عضو هیأت علمی اقدام کند. اما در رابطه با انتقال از شهرستان به شهرستان دانشگاه مقصد، پس از اخذ فرم‌های مربوطه نسبت به ثبت نام مشروط اقدام و سپس فرم‌ها را به سازمان سنجش ارسال می‌کند.
 
فرزند عضو هیأت علمی برای معرفی به محل خدمت والدین خود اولویت دارد و این معرفی به صورت ظرفیت اضافی است. همچنین استفاده از مفاد این دستور العمل تنها برای یکبار در دوره تحصیل دانشجو مجاز بوده و باید حداکثر تا پایان سال اول ورود به دانشگاه عملی شود.
 
انتقال از گرایشی به گرایش دیگر در همان رشته، در صورت عدم وجود گرایش در شهر محل خدمت والدین با نظر سازمان بلامانع است.

امتیازی که یک بار خلاف قانون شناخته شد

طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فرزندان اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها، چنانچه در آزمون کنکور ۹۰ درصد نمره یک رشته را کسب کنند، می‌توانند برای انتقال به هر دانشگاهی اقدام کنند؛ حتی دانشگاهی که پدرشان در آن تدریس می‌کند! همچنین طبق این مصوبه فرزندان هیأت علمی با کسب ۹۲ و نیم درصد نمره آخرین نفر پذیرفته‌شده در سهمیه آزاد، می‌توانند حتی تغییر رشته دهند.
 
فرزندان اعضای هیات علمی می‌توانند دانشگاه مبدأ را به دانشگاه‌های معتبر و قابل دسترس و حتی رشته‌های پر متقاضی تغییر دهند، این افراد می‌توانند به محل سکونت خانواده خود نقل مکان کنند. این امتیاز یک بار از سوی دیوان عدالت اداری خلاف قاتون شناخته شد، ولی دوباره به نحو دیگری آن را برقرار کردند.
 
حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور گفت: آن چیزی که برای فرزندان اعضای هیأت علمی در نظر گرفته شده است، سهمیه برای قبولی در کنکور نیست.
 
او در ادامه بیان کرد: فرزندان اعضای هیأت علمی سهمیه ندارند و باید در کنکور شرکت کنند برای مثال فرزند یک هیأت علمی در رشته پزشکی زاهدان قبول می‌شود محل خدمت پدرش مشهد است، این فرد می‌تواند از قانون انتقال استفاده کند.
 
مشاور عالی سازمان سنجش در ادامه تاکید کرد: این قانون انتقال را برای تمام دانشجویان داریم، اما بعد از دو ترم، اما فرزندان اعضای هیأت علمی از همان ابتدا انتقالی می‌گیرند.
پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید

افرادی که به یمن انتقال «نمره الف» می‌شوند

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که فرزندان اعضای هیأت علمی از ابتدا در یک محیط علمی رشد می‌کنند و از امکانات مالی خوبی جهت رشد علمی برخوردارند که به هیچ وجه با وضعیت یک سهمیه آزادی قابل مقایسه نیست، نکته قابل تأمل اینکه این افراد با ورود به دانشگاه محل تدریس والدین خود از از امکانات دیگری نیز برخوردارند که بر هیچ کس پوشیده نیست.
 
این افراد با تحصیل در دانشگاه محل تدریس والدین خود از همکاران پدر و مادر خود نمرات بالایی می‌گیرند و در اکثر اوقات با نمرات و در نتیجه معدل بالا در همان دانشگاه به دلیل نمره الف بودن بدون کنکور به مقطع بعد راه پیدا می‌کند، یا به وسیله همین معدل امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور را کسب می‌کند.

انتهای پیام/

هرآنچه که درباره سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی باید بدانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا متاسفم برای ادم‌هایی که بدون هیچگونه اطلاعاتی صحیح درمورد این سهمیه این نظرها رو میدن. افرادی که این سهمیه رو دارن تنها میتونن از یه دانشگاه خارج از شهر زندگیشون بیان به دانشگاهی توی شهری که در ان زندگی میکنن. واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
اصلا فلسفه کنکور همین انتخاب رشته مورد علاقه و محل تحصیل مناسب ومورد علاقه است وقتی برای کسی بعنوان فرزند هییت علمی بودن این مسقله حل شودپس کنکور معنی ندارد خیلی ازفرزندان باهوش وبااستعداد این کشور بخاطر وچود این سهمیه ... ازتحصیل محروم شدند یا با شرایط سخت در محل های دورافتاده درس خوندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
نام سهمیه گذاشتن بر موضوعی که فقط در حد انتقال گرفتن است و همه می توانند انجام دهند حرف گزافی است به ویژه که بحث برای افرادی است که اکر نباشند برای هیچ دانشجویی کلاسی نخواهد بود.....
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۴:۲۳ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
خوب اگر اینها ان زمان که درس میخواندند با وچود همچنین سهمیه ای از تحصیل محروم میشدند بازهم همین حرف رو میزدین اتفاقا همین افراد تحصیل کرده باید جلوگیری کنند از بیسوادپروری حالا چون پدریامادر من تحصیلکرده است من بی سواد حق تحصیل دربهترین دانشگاه وبهترین رشته روداشته باشم واقعا خیلی فاجعه بار است .
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۵:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
چرا رسیدگی نمیکنن. واقعا تاسف آوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
اینا حتی رشته قبولی خودشان رابه راحتی میتونندتغییربدن آخه چرا ؟؟؟؟از دام پزشکی به داروسازی!!!!!!! این انصاف نیست ما راضی نیستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
خیلی از فرزندان اعضای هیات علمی ازرشته دام پزشکی به دارو سازی تغییررشته داده اند و این ظلم خیلی بزرگی است در حق دیگران و ما اصلا راضی نیستیم.با این کار حق دیگرانی که از نظر علمی در سطح خیلی خوبی هستند و برای قبولی در رشته های پزشکی جان میکند اما قبول نمیشوند خیلی اجحاف میشود و خدا را خوش نمیاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
تو كنكور فقط بايد بهترين ها انتخاب بشن و براي بچه هاي هيات علمي و ايثارگرا بايد كلاس بذارن تا بيان بالا و در حد بهترين ها بشن نه اينكه حق بهترين ها رو ضايع كنن
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
کنکور یک رقابت علمی هست و هیچ #هیچ منطق عقلانی در وجود سهمیه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
کنکورپزشکی روبگو که 30 ساله افتاده دست مافیای پزشکی که برای اینکه کاسبی خودشون کساد نشه ازافزایش ظرفیت علیرغم افزایش چندبرابری جمعیت وافزایش سن که باعث نیاز چندین برابری به پزشک میشه جلوگیری میکنن .
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۶:۳۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
متاسفانه برای پرداختن به نوار مهمی مثل افرادی که شاید رتبه کنکورشان مثلا سیصد هزار و .. بوده و میروند در یک دانشگاه بی کیفیت خارجی یکی دو نیمسال با هزینه هنگفت درس میخوانند و به راحتی به رشته پزشکی و داروسازی بهترین دانشگاهها انتقالی میگیرند را کنار گذاشته ایم و به امتیاز خیلی محدودی که به شرط امتیاز تن و درصدی به فرزندان هیات علمی داده میشود میپردازیم.

چیزی که تقریبا برای همه در خصوص انتقال وجود دارد و برای فرزندان هیات علمی فقط دو نیمسال جلوتر است. ضمن اینکه از حق دیگران چیزی کم نمیشود و به صورت افزایش پذیرش است و سهمیه کنکور نیست.

بگذریم که الان یا رتبه بالای صد هزار کشوری با برخی سهمیه ها دارند پزشکی قبول میشوند که نیاز به بازنگری و تعدیل دارد.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۲:۵۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
رقابت در عرصه علمی فقط و فقط به خاطر توانایی خود فرد باشه هر گونه سهمیه ظلم و بی عدالتی هست.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
یک هیت علمی
۱۸:۳۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
سلام دوستان شما از سهمیه ی هیت علمی صحبت می کنید که فرزندش در صورت قلولی در یک شهر دیگر اجازه نقل و انتقال پیدا می کند، اما از ان افرادی که از دانشگاههای آسیای میانه و دیگر کشورهای همسایه برای رشته های تاپ پذیرش گرفته و بعد با استفاده از رانت به بهترین دانشگاه های کشور انتقال پیدا می کنند حرفی نمیزنید مگر در سال چند فرزند هیت علمی کنکور میده که اینقدر جنجال بپا می کنید. در دنشگاهی که من تدریس میکنم حتی امسال یک نفر از فرزندان همکاران کنکور ندادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
به نظر من این سهمیه نیست امتیاز است مثل امتیازی که در تمام مشاغل برای فرزندان مشاغل مختلف وجود دارد تازه بعضی از مشاغل فرزندشان،بعد از بازنشستگی استخدام میشود در محل کار پدر. حالا فرزند هیات علمی که بنده خدا خودش قبول شده انتقال اش برای تحصیل به یه دانشگاه دیگه چه اشکالی داره نمیخواد استخدام بشه که
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو پشت کنکوری
۱۷:۰۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
چرا از قبولی دامپزشکی وانتقال به شهر دیگر و ورود به پزشکی چیزی نمیگید؟؟؟؟؟؟اینا میتونن حتی رشته را هم تغییر بدن متاسفانه.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
دانش اموز تجربی
۰۰:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز برای تغییر رشته باید ۹۲.۵ درصد اخرین نفر را بیارید تا بتوانید از قانون انتقالی استفاده کنید.من خیلی شنیدم کسی که مثلا دامپزشکی رو تبدیل به داروسازی کرده اما چنین چیزی کذب کامل است و اصلا طبق قانون هییت علمی نیست و هییت علمی هایی که دور و برم بودند فقط تونستند فرزندشان را دو نیمسال جلوتر مهمان کنند ولی هیچ هییت علمی نمی تونه از تغییر مثلا دامپزشکی به دارو استفاده کنه مگ
ر اینکه پارتی بازی بشه که برای همه قشری میتونه این پارتیا باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
هرگونه سهمیه در علم ظلم تمام معنی وجفاست در حق فرزندان این مملکت است ،در هرچیزی استثنا اشکالی نداره اما در علم هرگز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
الله اکبر
آخرین اخبار