وزیر صمت:

راهکار فرار از مشکلات اقتصادی تولید است/ تاکید وزیر صنعت بر کنترل فساد در تولید

رحمانی گفت: باید فساد در تمام دستگاه‌ها کنترل شود و این موضوع نیاز به یک اراده جمعی دارد.

ریبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، اظهار کرد: به لطف خدا امروز زحمات تمام تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید به بار نشسته و می‌دانیم که با تولید هر یک از این قطعات زمینه اشتغال برای افراد زیادی فراهم شده است.

او این موفقیت را پیروزی در جنگ اقتصادی دانست و گفت: بنا بر بیانات مقام معظم رهبری راهکار حل مشکلات و فساد‌های اقتصادی، اشتغال، فواصل طبقاتی و غیره تولید است. امروز اراده‌ای در کشور ایجاد شده‌ است و تحریم‌ها و مشکلات به یک فرصت تبدیل شده‌اند. این میز برای سایر حوزه‌ها مثل لوازم خانگی، پتروشیمی، اهن و فولاد و غیره را هم داریم که به آن‌ها هم پرداخته می‌شود.

رحمانی با اشاره روند رو به توسعه در بسیاری از شرکت‌های تولید کننده بیان کرد: این نهضت ساخت داخل است؛ تغییر باید از وجود خودمان آغاز می‌شد و امروز شاهد ایجاد این تغییر هستیم؛ امروز خودروساز و قطعه ساز معنایی ندارد باید همراه هم برای داخلی سازی تلاش کنیم؛ تولید امری مقدس و کاری جهادیست پس افراد فعال در این حوزه جهادگران این دوره هستند. ۷ برنامه اصلی ما برای کمک به تولید داخل داریم که یکی از ان‌ها توسعه و تعمیق ساخت داخل است.

وزیر صمت بیان کرد: باید انتظارات مردم را مد نظر قرار دادهرو برای رفع‌ ان‌ها برنامه ریزی کنیم؛ باید نگاه تولید کنندگان به آینده باید تا با توجه به سرعت پیشرفت دنیا در صنایع مختلف، توانایی تامین نیاز‌های مردم کشور را داشته باشم.


بیشتر بخوانید: ۹ واحد صنعتی موفق به دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال


او تصریح کرد: علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد مدیران، مهندسین و کارگران ما تلاش و تحمل کردند تا تولید از پا نیفتد؛  قرار نیست یکی در این بین متضرر باشد. تولید خودرو یک زنجیره متشکل از تولید کننده و خودرو ساز است.

رحمانی تاکید کرد: در موضوع ساخت داخل هیچ تعارفی با کسی نداریم؛ واردات لوازم مصرفی و صادرات مواد خام ما به شدت کاهش پیدا کرده است. هر کس در هرجای کشور توان داخلی سازی قطعه‌ای را داشته باشد تحت حمایت وزارت صمت قرار می‌گیرد.

وزیر صمت افزود: در این مسیر با اختلالاتی مواجه هستیم؛ رونق تولید الزاماتی مثل فضای کسب و کار، تجهیزات، همکاری اورگان‌ها و غیره داریم اما مهم ترین مشکل ما در این بازه کوتاه مدت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است.

کشور ما ظرفیت کم نظیری از نظر بازار داخلی دارد و پتانسیل خوبی در زمینه تولید وجود دارد؛ امروز بیش از ۲ برابر نیاز کشور طرفیت تولید در حوزه‌هایی مثل کاشی و سرامیک، پتروشیمی و غیره داریم. امروزه مشکلات بسیاری در حوزه تولید برطرف شده است. مبالغی از طرف وزارت صنعت به عنوان سرمایه در گردش در اختیار تولید کنندگان قرار گرفت.

رحمانی گفت: کشور ما ظرفیت ۲ ملیون ۳۰۰ هزار یخچال و فریزر را دارد در حالی که مجموع تولیدات ما در سال گذشته چیزی حدود ۴۰ درصد ظرفیت بود؛ در زمینه‌هایی مثل خودرو، تلویزیون، کفش، لاستیک و غیره هم شرایط یکسان است که با داشتن سرمایه در گردش می‌تواند آن‌ها را به راه بی‌اندازد. مجموع واحد‌های تولیدی کشور به ۲۶ هزار ۷۳۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارد. تعداد بسیاری از تولیدی‌های تضعیف شده قابل احیا است. در برخی فضا‌ها موضوع صرفه اقتصادی نیست بلکه باید از وابستگی فاصله بگیریم.

وزیر صمت با تاکید بر افزایش چشم گیر کشفیات معادن در کشور گفت: در تولید اقلامی مثل پوشاک با مشکلاتی مواجه هستیم که یکی از ‌آن‌ها چادر مشکی است؛ بالای ۸۰ درصد به واردات وابسطه هستیم اما ساختار مناسب برای تولید در نظر گرفته شده است؛ به زودی یک واحد تولید کننده افتتاح خواهد شد که ۳۰ درصد از وابستگی ما را کاهش می‌دهد.

رحمانی بیان کرد: در مجموع تا سال ۱۴۰۰ مبلغی حدود ۱۰ میلیارد دلار واردات ما کاهش پیدا می‌کند؛ برای تهیه نقدینگی تولید کننده‌ها به ۲ میلیارد دلار سرمایه ارزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه داخلی نیاز داریم؛ به عبارتی دیگر با ۴ میلیارد دلار سرمایه گزاری، تا سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

وزیر صمت با تاکید بر اهمیت مطالبه گری در موضوع تولید گفت: هر کس هر جا امکان تولید دارد، نیازمندی‌های خود را از کشور مطالبه کند؛ زمانی این اراده ایجاد نشده بود اما امروز می‌توانید شاهد فعالیت چشم‌گیر واحد‌های تولید باشید.

او تصریح کرد: باید فساد در تمام دستگاه‌ها کنترل شود؛ سلامت در تولید نیاز به یک اراده جمعی دارد. دانشگاه‌ها به خوبی فعالیت می‌کنند و بدون ان‌ها صنعت شکوفا نخواهد شد. با تعریف صندوق‌های مناسب می‌توانیم مردم را وارد کار کنیم و چرخه اقتصاد به راه بیفتد. مردم آثار این تغییرات را خواهند دید.

انتهای پیام/

واردات لوازم مصرفی و صادرات مواد خام  به شدت کاهش پیدا کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار