تالاب‌های چهارمحال و بختیاری میزبان پرندگان مهاجر

تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری از اواخر مهرماه میزبان پرندگان مهاجر است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون ۲۴ هزار قطعه پرنده بومی در تالاب‌های استان وجود دارد و این تالاب‌ها از اواخر مهرماه میزبان پرندگان مهاجر است.

او افزود: پارسال در سرشماری فصل مهاجرت پرندگان، بیش از ۶۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی با ۹۰ هزار قطعه در تالاب‌های استان بودیم که از این تعداد حدود ۶۰ هزار قطعه در تالاب بین المللی چغاخور، ۳۰ هزار قطعه در تالاب بین المللی گندمان و سه هزار و ۵۰۰ قطعه در تالاب علی‌آباد و دو هزار و ۶۰۰ قطعه در تالاب سولقان زیست می‌کردند.

احمدی با بیان اینکه هر ساله با سرد شدن هوا در نیمکره شمالی زمین پرندگان مهاجر به سمت عرض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند اضافه کرد: این استان هر ساله حدوداً از اواخر مهرماه پذیرای پرندگان مهاجر در تالاب‌ها است.

او ادامه داد: پارسال با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر در تالاب‌های فلات مرکزی کشور، احیای تالاب گندمان و شرایط مساعد زیستی بیش از ۱۵ گونه همچون پرستو‌های دریایی، چوب پا، کفچه نوک، انواع آبچیلک، اکراس سیاه و کشیم‌ها در تالاب‌های استان برای اولین بار لانه‌گزینی و زادآوری کردند.

احمدی گفت: هم اکنون ۱۵ هزار قطعه پرنده در تالاب بین المللی چغاخور و ۹ هزار قطعه پرنده در تالاب گندمان زیست می‌کنند.

او افزود: سسک خاوری، سسک بیدی، سسک شالیزار، سسک جگن زار، سسک نی زار، سنقر گندمزار، گلایول نوک سبز، آبچیلک نوک سربالا و اردک مرمری از جمله این پرندگان هستند.

تالاب‎های بین المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۳۶ کیلومتری از یکدیگر قرار دارند.

انتهای پیام/ف

زیست ۲۴ هزار قطعه پرنده در تالاب‌های چغاخور و گندمان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار