اندیشه‌ای که در قاب هنر نگنجد، ماندنی نیست/ انتقال فرهنگ عاشورایی با تعزیه و تئاتر در مسیر پیاده روی اربعین ۹۸

تئاتر از حوزه‌های فعال در ایام محرم و صفر است و هر سال شاهد اجرای آثار مختلف آیینی و مذهبی هستیم.

حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه محرم و صفر حالی دیگر دارد. مسلمانان دل به مسیر عاشقی می دهند و برای زیارت امام خود رهسپار می شوند. گویی حالات معنوی انسان در این ایام بیشتر است و هر کسی تلاش می کند، به نحوی ارادت خود را به اهل بیت (ع) و معصومین نشان بدهد. هر کسی در هر زمینه و کاری و با توانی که دارد، برای نشان دادن مظلومیت اهل بیت (ع) به جهانیان و ادامه دار بودن مسیر حقانیت تلاش می‌کند.

هنر زبان گویایی دارد و بهتر از هر روشی انسان‌ها را متوجه پیامی که قصد رساندن آن را دارد، می‌کند. اصولاً انسان‌ها با هنر ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. در ایام محرم شاهد برپایی نمایشگاه‌ها، تعزیه خوانی، نمایش‌های مذهبی و ... بودیم که هر کدام با توانایی خود قصد رساندن پیامی یکسان را داشتند. با فراسیدن ماه صفر و اربعین حسینی هم برنامه‌های زیادی تدارک دیده شده تا در اقصی نقاط کشور برگزار شود.

تئاتر نیز از هنر‌هایی است که در این زمینه بیکار ننشسته و اتفاقاً بیشترین فعالیت را در ایام محرم و صفر داشته و دارد. امسال نیز مانند سال‌های گذشته شاهد اجرای تعزیه خوانی و نمایش‌های گوناگون در شهر‌ها و استان‌های مختلف هستیم. مردم ایران زمین از گذشته با نمایش‌های آیینی آشنا بوده و همواره استقبال خوبی از آن داشته اند. خصوصاً اگر این اجرا‌ها درباره اهل بیت (ع) باشد.

در سال‌های اخیر دغدغه هنرمندان در زمینه نمایش‌های آیینی و مذهبی بسیار بیشتر شده که می‌توان اجرای نمایش‌هایی با گروه‌های بزرگ در نقاط مختلف شهر را نام برد. نمایش «تنها‌تر از مسیح» از جمله این نمایش‌ها است که هر سال در بوستان ولایت به اجرای عموم می‌پردازد. در این میان نمایش‌های «خاتون» و «خورشید کاروان» نیز هر سال اجرا می‌شوند و هر سال نیز مخاطبان زیادی دارند که البته بازیگران خوب این دو نمایش با بازی که ارائه می‌دهند، مخاطبان را به تماشا دعوت می‌کنند. از طرفی برگزاری تئاتر صاحبدلان در ایام محرم نیز با استقبال زیادی از سوی مردم همراه بوده و زمانی که تعزیه خوانی‌ها در مکان‌های عمومی اجرا می‌شود، رهگذران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

///

خوشبختانه اجرای این دست از نمایش‌ها در ایام محرم و صفر زیاد است و هنرمندان نیز هر سال بهتر از سال قبل آن را به اجرا می‌برند. از مهم‌ترین نمایش‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد اجرای آن هستیم و با پیاده روی اربعین همراه هستند. اجرای آن از مرز‌ها آغاز و در کشور عراق ادامه می‌یابد و علاوه بر زائران ایرانی، مسلمانان کشور‌های دیگر را نیز با خود همراه می‌کند. همایش تئاتر پیاده روی اربعین در چهارمین سال خود برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته که البته هر سال شاهد بهبود آن هستیم. در این دوره از همایش پیاده روی اربعین، استان خوزستان عهده دار این همایش شده که این موضوع از نکات مثبت و البته سبب تمرکز زدایی از مرکز (پایتخت) می‌شود.


بیشتر بخوانید؛ برنامه‌های چهارمین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین تشریح شد/ نذر فرهنگی با اجرای نمایش در مسیر کربلا


حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین طباطبایی رئیس حوزه هنری خوزستان، در خصوص برگزاری این دوره از همایش های پیاده روی اربعین به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: همایش بین المللی پیاده روی اربعین که تحت عنوان روایت راویان برگزار می‌شود، اجرای تعزیه آیینی در مسیر پیاده روی اربعین است. در این همایش ۲۵ گروه از استان‌های مختلف حضور دارند که در مسیر به اجرای تعزیه میدانی، تعزیه موکبی و تعزیه نقالی و تعزیه عروسکی می پردازند. گروه‌ها به زبان ترکی، عربی و انگلیسی اجرا می‌کنند و در کنار تعزیه‌خوانی اجرای پرده خوانی، نقالی و نمایش‌های عروسکی را نیز خواهیم داشت.

///

طباطبایی با اشاره به اینکه همایش تئاتری پیاده‌روی اربعین به صورت نذر فرهنگی برگزار می‌شود, بیان کرد: هنرمندان شرکت کننده در برنامه به صورت رایگان و نذر فرهنگی برای سیدالشهدا حضور دارند؛ این مسئله بیانگر تعهد و اعتقاد هنرمندان به حوزه هنر دینی است. امیدواریم که بتوانیم رسالت خود را در این مسیر به درستی انجام دهیم. تلاش ما بر این است که به عنوان حوزه هنری انقلاب کشور نسبت به پیاده روی اربعین دین خود  را ادا کنیم.

طباطبایی در خصوص هنرمندان شرکت کننده در این همایش گفت: بیش از ۱۹۰ هنرمند در این همایش حضور دارند و فضا را فضای دیگری خواهند کرد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر اندیشه‌ای در قاب هنر نگنجد ماندنی نیست و قطعاً پرداختن به موضوع عاشورا از زاویه هنر یکی از کار‌های ارزشمند و تاثیرگذار بوده و اگر فرهنگ عاشورا و حسین (ع) از زبان هنر به مردم منتقل شود، ماندگار‌تر خواهد بود.

وی افزود: از تاریخ ۱۸ مهر نیرو‌ها اعزام می‌شوند و از تاریخ ۱۹ مهر اولین اجرا در صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در نجف اشرف آغاز خواهد شد و تا روز اربعین اجرای نمایش‌ها ادامه دار خواهد بود. ایستگاه پایانی نمایش‌ها در مسیر و در عمود ۱۳۹۲ و موکب قاسم ابن الحسن (ع) در کربلاست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.