سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

کمک سازمان توسعه تجارت، به عنوان بازوی تجارت خارجی

زادبوم گفت: امروز سازمان توسعه تجارت به عنوان بازوی تجارت خارجی می‌تواند کمک رسان باشد.

ت به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید زادبوم سرپرست سازمان توسعه تجارت در نشست خبری که امروز در اتاق تعاون برگزار شد اظهار کرد: امروز سازمان توسعه تجارت به عنوان بازوی تجارت خارجی می تواند کمک رسان باشد.

وی با اشاره به اینکه کار توسعه تجارت امروز برای بعضی ها کار فانتزی به نظر می رسد، تصریح کرد: هم اکنون‌ بخش ااصلی مشکلات ما، تحریم هاست چرا که هدف تحریم ها  مختل کردن بخش تجارت ( حمل و نقل، بیمه، بانک و...) است.

زادبودم با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت ۲ شعار را دنبال می کند، افزود: یکی از آنها تشکل گرایی و دیگری قانون گرایی است و بارها به همکاران خود تذکر داده ام که آنها را جدی بگیرند چرا که در شرایط فعلی، تشکل گرایی موفقیت آمیز است. دیگری قانون گرایی است، که در شرایط فعلی اقتصادی با این روند می توان قانون را دور زد، اما این قانون چیزی است که بر اساس تجارت خارجی صورت گرفته و با توجه به شرایط فعلی، بنظر می رسد که نباید قانون را نادیده گرفت.


رئیس سامان توسعه تجارت با اشاره به اینکه شرایط امروز تنظیم بازار، ما را به این سمت می‌برد که آن را باید در اولویت قرار دهیم افزود: هم اکنون تیمی برای این بازار تشکیل داده ایم، این در حالی است که اگر برای انی بازار، صادرات و واردات را ممنوع کنیم، صادرات ما آسیب می‌بیند.

صادرات به لحاظ وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش یافت

زاد بوم با اشاره به مشکلاتی که در بخش‌های مختلف اقتصاد در یک سال و نیم گذشته برای کشور به وجود آمد، افزود:، اما این مشکلات باعث آسیب زیادی به تجارت کشور نشد، زیرا ما و کشور‌های همسایه نیاز متقابل به یکدیگر داریم.

او در ادامه بیان کرد: در ۶ ماه ابتدای امسال اگر چه حدود ۱۰ درصد صادرات ما از نظر ارزشی کاهش یافته است، اما صادرات به لحاظ وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش یافته که این امر حاکی از آن است که تبادل تجاری ما با کشور‌های همسایه بجز دو تا سه کشور که شرایط ویژه‌ای داشته‌اند تغییر چندانی نکرده است.

زادبوم اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما تا سال ۱۴۰۰ افزایش سهم از بازار وارداتی کشور‌های همسایه از ۲ به ۴ درصد است و براین اساس تلاش می‌کنیم تا صادرات به کشور‌های همسایه را از ۲۴ میلیارد دلار به ۴۸ میلیارد دلار برسانیم.

وی افزود: اگرچه بازار‌های کشور‌های همسایه تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات دارند، اما بخشی از واردات آن‌ها از قبیل واردات موبایل و دستگاه‌های الکترونیک اصلا در حوزه فعالیت ما نیست و بنابراین باید افزایش واردات را در حوزه فعالیت خود افزایش دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست‌های تجاری کشور گفت: تجارت آزاد ایران فعلا با کشور سوریه در حال انجام است و مذاکراتی با کشور پاکستان در راستای تجارت آزاد در حال انجام است.

وی افزود: موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری ایران با اوراسیا هم از اوایل آبان اجرایی می‌شود و یک سال بعد از اجرای آن ظرف ۳ سال تلاش خواهیم کرد تا تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا که شامل پنج کشور است داشته باشیم.

زاد بوم در مورد مذاکرات چند جانبه اکو، و دی ۸ و سازمان همکاری اسلامی گفت: بخش‌هایی از این مذاکرات نهایی شده و بخش‌هایی هم در حال نهایی شدن است.

وی بیان داشت: فعلا بحث الحاق به اتحادیه اوراسیا مطرح نیست، اما هدف‌گذاری ایران برای پیوستن به این اتحادیه است و در صورت تحقق آن قطب اقتصادی جدیدی به روی ایران باز خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه نقشه راه تنظیم بازار و نقشه راه توسعه صادرات کشور باید بر هم منطبق باشد بیان داشت: در چنین حالتی نگرانی صادرکنندگان برای ممنوعیت‌ها و عوارض حال می‌شود.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار