مدیر کل دامپزشکی فارس خبر داد؛

معدوم سازی بیش از ۱۸۴ هزار کیلو فرآورده‌های خام دامی/۲۳۲ هزار بازرسی از کشتارگاه‌های فارس

مدیرکل دامپزشکی فارس از کشف و معدوم‌سازی ۱۸۴ هزار و ۳۲۵ کیلو انواع گوشت دام و طیور در استان خبر داد.

معدوم سازی بیش از ۱۸۴ هزار کیلو فرآورده‌های خام دامی/۲۳۲ هزار بازرسی از کشتارگاه‌های فارسبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یعقوب مهندس مدیرکل دامپزشکی فارس در نشست خبری به مناسب ۱۴ مهرماه، روز دامپزشکی و در حاشیه اعطای ارتقاء نامه کیفیت بهداشتی به صاحب یکی از کشتارگاه‌های صنعتی فارس در مرودشت، گفت: طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ یک طرح ملی است و برای بهبود کیفی و بهداشتی، گوشت به گروه‌های A، B و A+ درجه بندی می‌شود.

او افزود: مرغ‌هایی که در بهترین شرایط و با تجهیزات کاملا مکانیزه تولید می‌شوند، (دور ریز ندارند و ماندگاری آن‌ها طولانی است) A+ محسوب می‌شوند و بسته بندی آن‌ها به رنگ سبز است.

مهندس با بیان اینکه این رتبه بندی باتوجه به نوع پرورش مرغ در واحد‌های پرورشی و کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی انجام می‌شود، ادامه داد: این رتبه بر اساس کاهش شاخص‌ها به A و B کاهش پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه کشتارگاه‌هایی که حائز رتبه بندی A و A+ شوند می‌توانند محصولات خود را صادر کنند، اظهار کرد: در استان فارس یک کشتار گاه موفق به دریافت رتبه A+ و دو کشتارگاه صنعتی هم موفق به کسب رتبه A شدند.

مهندس اظهار داشت: در شش ماهه نخست امسال با بازرسی‌هایی که در بازار از مراکز عرضه و توزیع فروارده‌های دامی و طیور صورت گرفت ۱۸۴ هزار و ۳۲۵.۵ کیلو گوشت فاسد یا تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل استفاده کشف و جمع آوری شد.

او افزود: در همین مدت ۲۳۲ هزار و ۶۲۹ مورد بازرسی از کشتارگاه‌های دام و ۵۸ هزار و ۴۳۶ مورد بازدید از مراکز تولید، عرضه و نگهداری محصولات دامی و طیور در استان صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی فارس با اشاره به اینکه ۱۷۵ مورد تخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شده است، تصریح کرد: با متخلفان در حوزه بهداشت دامی برخورد جدی می‌شود چرا که سلامت مواد دامی تاثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارد.

مهندس ادامه داد: در این مدت تعداد هزار و ۵۰۱ مورد غیربهداشتی و تعداد ۴۳۲ مورد نمونه برداری انجام شد.

او همچنین بیان کرد: ۳۳ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۶۷۹ مورد بازرسی و نظارت بهداشتی از کشتارگاه‌های طیور داشتیم که ۲۳۷ هزار و ۹۰ قطعه طیور غیرسالم کشف و معدوم سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی فارس از افزایش بازید‌ها و بازرسی‌های این سازمان خبر داد و افزود: توجه به سلامت مردم و جامعه بسیار مهم و ضروری و از وظایف این سازمان است.

مهندس در ادامه از واکسیناسیون ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۶۵۴ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های شایع دامی در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۱۸ هزار و ۹۵۴ راس گوسفند و بز و ۱۹۳ هزار و ۴۵۳ راس گاو بوده است.

او همچنین از شناسایی ۳۶۵ کانون بیماری دامی از جمله (تب برفکی، هاری، شاربن، آبله، اکتیما و ...) از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت دو هزار و ۳۸ راس اسب از نظر بیماری مشمشه تست شد که نتایج آزمایش ۲ راس اسب مثبت بود.

مهندس در پایان با بیان اینکه استان فارس با بهره مندی از شرایط ویژه در صنعت دام و طیور و با داشتن ۱۴ کشتارگاه فعال که ۷ کشتارگاه در شیراز، ۲ کشتارگاه در مرودشت و بقیه در شهرستان‌های اوز، کازرون، ممسنی، جهرم و لامرد است، در کشور پیشتاز است، گفت: همچنین یک میلیون و ۹۸۹ هزار و ۷۹۸ کیلوگرم فرآورده‌های دامی انواع آبزیان تازه ماهی و میگو، خوراک دام و طیور آبزیان، شترمرغ مولد، تخم مرغ و مرغ منجمد از فارس به خارج از کشور صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: کشتار‌های غیرمجاز دام که در مسیر بیدزر و بعضا مسیر شهر جدید صدرا انجام می‌شود مورد تایید دامپزشکی استان فارس نیست.

مهندس همچنین در ارتباط با شایعات مصرف هورمون در مرغ، ادامه داد: هورمون ماده ارزانی نیست که بخواهیم در مرغ استفاده کینم و این موضوع قدری بی اساس و بی مورد است.

او با بیان اینکه در مورد مرغ‌های مصرفی نیز باید گفت که اینجا اصلاح نژاد صورت گرفته و حجم گوشت مرغ نیز بر اساس خوراکش است و اضافه بر آن ماده دیگری به مرغ تحت هر عنوانی افزوده نمی‌شود، گفت: مردم با آرامش خیال و توجه به توصیه‌های بهداشتی از این منبع پروتئینی سالم استفاده کنند.

شیرازی نژاد مدیر موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی جنوب هم با بیان اینکه  این موسسه بزرگ‌ترین مرکز تولیدکننده فراوری بیولوژیک در خاورمیانه است،  افزود: ما بالاتر از ظرفیت در حال تولید هستیم و تأمین نیاز داخلی در اولویت است؛ گرچه تقاضا‌هایی نیز از خارج از کشور برای صادرات محصولاتمان داشته‌ایم.

شیرازی نژاد همچنین گفت: ظرفیت تولید سالانه موسسه مذکور ۲۰۰ میلیون دوز در سال است.

گفتنی است به مناسبت ۱۴ مهرماه روز ملی دامپزشکی، طرح ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی گوشت مرغ امروز همزمان با ۱۴ استان در فارس آغاز شد.
انتهای پیام/م

آغاز طرح ارتقای کیفی گوشت مرغ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.