در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افراد «داوری کننده» و «ملاحظه‌گر» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

یک روانشناس درباره ویژگی‌های شخصیتی افراد ملاحظه‌گر و داوری کننده توضیحاتی داد.

کامران ترابی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افراد ملاحظه‌گر و داوری‌کننده اظهار کرد: مقید هستید که حتما به قرار‌ها زودتر یا به موقع برسید و تأخیر شما را آزار می‌دهد یا برایتان چندان مهم نیست؟ و یا تغییر برنامه‌ها در آخرین لحظات شما را ناراحت می‌کند یا به سادگی می‌پذیرید؟

این روانشناس ادامه داد: اگر پاسخ شما به سئوال فوق گزینه اول است، شما یک «داوری کننده» و در غیر این صورت «ملاحظه گر» هستید. همچنین این صفات نحوه سازماندهی امور و برنامه‌ریزی را نشان می‌دهد و برای شناخت شخصیت خود و سایرین یکی از ویژگی‌هایی که باید به آن توجه شود، همین است.

ترابی با بیان اینکه افراد داوری کننده پایبندی شدیدی به قوانین و سنت‌هایی که پذیرفته‌اند دارند، افزود: برای آن‌ها عقلانی یا منطقی بودن این قوانین چندان مهم نیست، تغییر شرایط و زمان تأثیر چندانی در عقیده آن‌ها ندارد و به ندرت آن‌ها را تغیبر داده یا از آن‌ها دست می‌کشند.

وی اضافه کرد: علت نامگذاری داوری کننده‌ها این نیست که آن‌ها حتما دیگران را قضاوت می‌کنند، بلکه به این دلیل است که آن‌ها برای قضاوت کردن افراد مناسب‌تری هستند.

این روانشناس بیان کرد: ویژگی ظاهری آن‌ها این است که عموما پوشش رسمی، اتوکشیده، جذب بدن و منظم دارند، محاسن و مو‌های آن‌ها به ندرت بلند یا فر شده و منحنی است، عموما از خطوط تیز و زاویه دار استفاده می‌کنند و به ندرت تغییر چشمگیری در سبک خود می‌دهند، حرکات تند و تیز و پرشتاب دارند، همچنین مشاغل نظامی، حقوقی، اداری، نظارت، اجرا، حسابداری، بایگانی و غیره برایشان مناسب‌تر است.

ترابی ادامه داد: در نقطه مقابل آن‌ها  ملاحظه‌گرها هستند که از انعطاف بیشتری برخوردارند و تغییرات را به سادگی می‌پذیرند، قوانین و سنت‌ها را ابزاری برای بهتر شدن زندگی می‌دانند و با تغییر شرایط به سرعت آن‌ها را رها کرده و قانون جدیدی می‌سازند و زمان را یک چهارچوب منحنی می‌دانند که رعایت دقیق آن چندان مهم نیست.

وی افزود: ملاحظه‌گرها ظاهر اسپرت‌تر دارند و لباس‌های آزاد و راحت را ترجیح می‌دهند، خطوط منحنی را بیشتر استفاده می‌کنند و تغییرات بیشتر در سبک پوشش و پذیرش مد‌های جدید دارند و مشاغلی برایشان مناسب است که حالت تکراری نداشته و قید حضور منظم در یک زمان و مکان مشخص نداشته باشد مانند مشاوره، بازاریابی، تحلیل، طراحی، محتوی سازی، خلق آثار ادبی و هنری و غیره.

این روانشناس با بیان اینکه برای انتخاب همسر بسیار مهم است که زوجین در این بعد مشابه بوده و تفاهم داشته باشند، گفت: ملاحظه‌گرها با بی تفاوتی، تأخیر و بی نظمی‌های خود، داوری کننده‌ها را به ستوه آورده و داوری کننده‌ها به دلیل نظم و خشکی در امور از نظر ملاحظه‌گرها حوصله سر بر و بی هیجان دیده می‌شوند و شور و نشاط آن‌ها را از بین می‌برند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اگر همسری ناهماهنگ با خود انتخاب کرده‌اید، برای حفظ ازدواجتان چاره‌ای جز صرف انرژی برای اندکی تغییر ندارید و این امر سبب می‌شود که به زودی به انگیزه‌هایی بیش از آنچه تاکنون داشته‌اید نیاز پیدا کنید که احتمالا هم از سمت همسرتان برآورده نخواهد شد، لذا میل به ادامه در طرفین کمرنگ خواهد شد.

انتهای پیام/

ویژگی‌های شخصیتی افراد ملاحظه‌گر و داوری کننده

برچسب ها: روانشناسی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار