پلیس لندن ۱۵۰ عضو جنبش شورش انقراض را بازداشت کرد

پلیس انگلیس بیش از ۱۵۰ عضو جنبش شورش انقراض را در نقاط مختلف شهر لندن به جرم درخواست برای توجه بیشتر به مشکلات زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها دستگیر کردند.

پلیس لندن ۱۵۰ عضو جنبش شورش انقراض را بازداشت کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند پلیس لندن بیش از ۱۵۰ نفر معترضان جنبش محیط زیستی شورش انقراض را در نقاط مختلف شهر لندن به جرم درخواست برای توجه بیشتر به مشکلات زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها با روش‌هایی که نافرمانی مدنی توصیف شده، دستگیر کردند.

این جنبش اعتراضی که علیه سیاست‌های دولت انگلیس درباره محیط زیست، سلاح‌های هسته‌ای و ریاضت اقتصادی اعتراض می‌کند، از صبح روز دوشنبه فعالیت‌های خود را در لندن، آغاز کرد.

جنبش شورش علیه انقراض که پارسال با تدبیر شماری از دانشگاهیان انگلیس آغاز شد، از روز دوشنبه به مدت یک هفته، برنامه‌های اعتراضی خود را علیه سیاست‌های ضد محیط زیست دولت‌های جهان اجرا می‌کند. شماری از اعضای این جنبش که از دیروز با برپایی چادر‌هایی در هاید پارک در مرکز لندن خوابیده بودند، از صبح روز دوشنبه با تجمع در میادین و خیابان ها، اقدامات اعتراضی خود را آغاز کردند.

اعضای جنبش علیه انقراض معتقدند کشور‌های صنعتی که بیشترین آلاینده‌های کره زمین را تولید می‌کنند و زندگی همه جانداران و گیاهان را به خطر انداخته اند، متناسب با سهم خود در آلایندگی برای کاهش آلاینده‌ها گام بر نمی‌دارند.

به گفته آنان، این شرایط موجب شده شمار زیادی از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در جهان از بین برود و محیط زیست و جان انسان‌ها نیز هر روز بیشتر از قبل، تهدید می‌شود.

در همین حال اقدام صلح‌آمیز طرفداران محیط زیست در پاریس با دخالت پلیس فرانسه به خشونت کشیده شد و شعار‌های ضد پلیس را به دنبال داشت.

طرفداران محیط‌زیست در فرانسه در چارچوب جنبشی موسوم به «شورش انقراض» یک مرکز خرید را در پاریس برای ساعت‌ها اشغال کردند. اشغال ۱۷ ساعته یکی از مراکز خرید در پاریس در چارچوب این برنامه اعتراضی یک هفته‌ای به درگیری بین معترضان و نیرو‌های امنیتی منتهی شد.

صد‌ها تظاهرات کننده ساعت ۱۰ روز شنبه به آرامی وارد این مرکز خرید شدند. این مرکز خرید به عنوان نمادی از نظام سرمایه داری برای این اقدام انتخاب شده بود. معترضان فقط بخشی از این مرکز خرید را اشغال کرده بودند. تجمع کنندگان طرفدار محیط زیست بعدازظهر شنبه و زمان تعطیلی این مرکز، حاضر به ترک ساختمان نشدند و تصمیم گرفتند شب را در همان محل بمانند.

معترضان در‌های ورودی مرکز را بسته بودند و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی، نشان می‌دهد نیرو‌های امنیتی برای ورود به ساختمان از گاز اشک آور استفاده کردند. در تصاویر دیده می‌شود که برخی از معترضان با تقلید از تظاهرات کنندگان هنگ کنگی، بر زمین نشسته و چتر‌هایی را بالای سرشان نگه داشته بودند.

معترضان ساعت چهار بامداد تصمیم به ترک ساختمان گرفتند. در ابتدای این حرکت اعتراضی، تظاهرات مسالمت آمیز بود و شعار‌هایی در مخالفت با نظام سرمایه‌داری به گوش می‌رسید. اما در اواخر روز شعار‌های نوشته شده روی دیوار علیه پلیس، بیشتر جلب توجه می‌کرد.

«شورش انقراض» که تقریبا یک سال پیش آغاز به کار کرد، برای اقدامات اعتراض آمیز در ۶۰ شهر جهان برنامه ریزی کرده است. این اعتراضات یک هفته‌ای از روز دوشنبه آغاز می‌شود. ایجاد راه بندان و اشغال اماکن در لندن یکی از برنامه‌های این جنبش است. معترضان در پاریس نیز تا دوازدهم ماه اکتبر همه روزه اقداماتی انجام خواهند داد. اقیانوس ها، ضایعات پلاستیک و مهاجرت اجباری مرتبط با تغییرات آب و هوایی، محور اعتراضات برنامه ریزی شده برای پاریس خواهد بود.

اعتراضات «شورش انقراض» در ماه ژوئن در پاریس و انتشار تصاویری از پلیس در حال استفاده از گاز شیمیایی برای پراکنده کردن معترضان، به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اینترنتی منتشر شد و انتقاد‌هایی را در پی داشت و دولت را به انجام تحقیقاتی در این خصوص وادار کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار