اقدام نظامی ترکیه در سوریه تنش‌های منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد

تصمیم ترکیه برای ورود به خاک سوریه، تنش‌های منطقه و روابط آنکارا و واشنگتن با گروه‌های کُرد را وارد مرحله جدیدی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با نگاهی دقیق به روابط پیچیده جهانی به راحتی می‌توان فهمید اقدامات احتمالی ترکیه در خاک سوریه که همواره با همکاری آمریکا همراه بوده، تنش‌های منطقه را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند.

ترکیه سال هاست به بهانه‌های مختلف و بی اعتنا به تمامیت ارضی سوریه، فکر تجاوز به خاک این کشور را در سر می‌پروراند. مقامات ترکیه قصد دارند یک منطقه امن ۳۲ کیلومتری در مرز مشترک این کشور با سوریه ایجاد کنند که خالی از کُرد‌های سوری باشد. آن‌ها اسکان سه و نیم میلیون پناهنده‌ سوری در این منطقه را بهانه اهداف سیاسی خود کرده اند.

اقدام نظامی ترکیه در سوریه تنش‌های منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد

با اینکه تنها چند روز از ورود خودرو‌های زرهی ترکیه به خاک سوریه می‌گذرد، آنچه از حمله آنکارا به عفرین به یاد داریم نشان می‌دهد طنین ناخوشایند تجاوز آنکارا به حاکمیت دمشق مدت هاست که شنیده می‌شود. در این میان، آمریکا که همیشه دستی در تنش‌های منطقه دارد گاهی دایه‌ای دلسوزتر از مادر برای کرد‌ها می‌شود، گاهی شریک ترکیه می‌شود و گاهی ناجی سوریه از دست تروریست ها.

ترکیه نیرو‌های دموکراتیک سوریه را تروریست می‌خواند، اما این گروه سکوی آمریکا برای حمله به گروه تروریستی داعش و حفظ حضورش در خاورمیانه بوده است. تجربه نشان داده واشنگتن همیشه به بهانه‌های مختلف سعی کرده لنگری در خاورمیانه انداخته باشد، مبادا از سفره‌ گسترده‌ این منطقه بی نصیب بماند.

اقدام نظامی ترکیه در سوریه تنش‌های منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد

آن زمانی که سران کرد‌ها از پیمان بستن با دمشق سر باز زدند و به آغوش به ظاهر امن آمریکا پناه بردند، فکرش را نمی‌کردند که واشنگتن علناً از حمایت آن‌ها دست بکشد.


بیشتر بخوانید| عطوان: تصمیم آمریکا درباره سوریه خنجری زهرآگین به پهلوی کُرد‌هاست


«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، پس از تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود به کرد‌های سوریه اعلام کرد در مقابل حمله احتمالی ترکیه از آن‌ها حمایت نمی‌کند و نیروهایش را از مناطق مرزی سوریه خارج می‌کند. این در حالی است که نظامیان آمریکایی در سالیان گذشته برای رسیدن به اهداف خودشان در کنار کرد‌ها جنگیده اند.

اقدام نظامی ترکیه در سوریه تنش‌های منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد

برخی از دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند ترامپ فقط می‌خواهد بار مالی حضور در سوریه را از دوش خود بردارد و به تنها چیزی که فکر می‌کند خروج از خاک سوریه است. مشاوران ترامپ می‌گویند قتل عام کُرد‌ها از سوی ترکیه برای او کمترین اهمیتی ندارد.

مقامات آمریکایی که از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهایش از سوریه غافلگیر شده اند، این اقدام را رها کردن همپیمانان کرد خود و یک اشتباه فاجعه بار می‌دانند. این در حالی است که ترامپ ادعا کرده در صورتی که ترکیه از حدود خود فراتر رود اقتصادش را نابود می‌کند.

اتحادیه اروپا، فرانسه، سازمان ملل و بسیاری از کشور‌های جهان از اقدام نظامی ترکیه انتقاد کرده اند و آن را عاملی برای گسترش دوباره گروه تروریستی داعش دانسته اند.

شاید اردوغان حمله به سوریه را متوقف کند و این همهمه‌ جهانی را پایان دهد، اما تاثیر پیشروی ترکیه به خاک سوریه بر روابط ترکیه و آمریکا با گروه‌های کُرد بازگشت ناپذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۰:۱۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
اردوغ ، جون بجات کنن آخرش هم منافقی هم خائنی هم آمریکایی هستی بیچاره و ساده انگاران اونایی که روی تو حساب اتحاد مسلمین رو باز کردند تو فقط منافع خودت رو در نظر میگیری نه منافع اسلام و مسلمین رو گاهی با داعشی گاهی با سعودیها هستی گاهی با صهیونیستها هستی گاهی با ایرانیها هستی گاهی با روسیه هستی معلوم هست حزب کدوم بادی در واقع حزب بادی .
آخرین اخبار