سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پیش بینی عرضه ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بودجه ۹۸

صمصامی گفت: در بودجه امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بودجه کل کشور گذاشتند که ۴۰ هزار میلیارد تومان آن برای دولت است.

۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بودجه کل کشور/علت افزایش چشمگیر بدهی دولت به سیستم بانکیصمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در اصلاح ساختار بودجه قسمتی تحت عنوان مولدسازی دارایی های دولت قید شده است، گفت:  دولت برخی برنامه‌های مشخصی در خصوص مولد سازی حساب واحد خزانه دارد که تا حدودی ردیف های مورد نیاز خود را اجرایی می کند.

او با اشاره به اینکه هم اکنون دولت روی بحث اوراق متمرکز شده است، بیان کرد: اکنون دولت عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی را مطرح می‌کند، عملیات بازار باز دست بانک مرکزی را برای کنترل نرخ بهره و حجم پول باز می کند.


بیشتر بخوانید:افزایش ۳۹ درصدی منابع و مخارج بودجه سال آینده/توجه به اوراق بهادار از نقاط قوت بودجه ۹۸


سرپرست اسبق وزارت اقتصاد ادامه داد: در اوایل انقلاب مدعی شدند خرید فروش اوراق از طریق بانک مرکزی ربوی است.اما دولت ها در سال های گذشته با انتشار اوراق صکوک و خزانه داری اسلامی کسری بودجه خود را جبران کردند.

 صمصامی تشریح کرد: در بودجه سال  ۹۸ حذوذ  ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق مقرر شد که ۴۰ هزار میلیارد تومان آن فقط برای دولت است.

او افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد دولت با سررسید بدهی ها نمی تواند آن ها را تسویه کند. چرا که بانک‌ها آن را ضمانت می‌کنند و قسط ها را می خرند، به همین دلیل بدهی دولت به سیستم بانکی به شدت افزایش پیدا کرده است.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد بیان کرد: تا سال ۹۷ بدهی دولت به سیستم بانکی ۲۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این شدت در آینده بیشتر خواهد شد، در این صورت بانک‌ها با مشکل منابع مواجه می‌شوند.این روند منجربه مراجعه بانک ها به بانک مرکزی و در نهایت استقراض از بانک مرکزی می شود. افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی خود منجر به رشد پایه پولی, تورم و نوسان در بازار های موازی می شود.

صمصامی افزود: بانک مرکزی را موظف کردند که عملیات بازار بازشان را فقط در چارچوب خرید و فروش اوراق انجام دهد، در بحث اصلاح ساختار بودجه, دولت  راحت‌ترین راه‌ها را انتخاب می‌کند,  همین انتخاب منجر به کسری بودجه و کاهش درآمدهای دولت می شود.

او تشریح کرد: دولت به جای اینکه مانع پرداخت هزینه های زائد شود و نقدینگی را به سمت بازار های هدف سوق دهد متاسفانه دست به ایجاد طرح های بلند مدت می زند در صورتی که اولین گام برای کاهش هزینه های اضافی اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه و سایر پایه های مالیاتی است. حرکت دولت در اجرای طرح ها لاکپشتی است.

انتهای پیام/

عملکرد دولت در اجرای طرح های بزرگ کشور لاک پشتی است

برچسب ها: اخباراقتصادی ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
برای بازسازی بیمارستان های فرسوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
برای ۲ خطه کردن راه آهن اراک قم اوراق مشارکت بفروشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
تکمیل طرح های عمرانی
آخرین اخبار