خام فروشی، معیار توسعه یافتگی نیست

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولید کننده کشور به دلیل نداشتن مواد اولیه با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در حاشیه نمایشگاه ماینکس تهران گفت: معیار توسعه یافتگی، خام فروشی نیست بلکه تولید فولاد و محصولات دارای ارزش افزوده بالا معیار است.

او اضافه کرد: اگر به فرض سنگ آهن هم در کشور وجود داشته باشد امروز است شاهد هستیم ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولید کننده کشور به دلیل نداشتن مواد اولیه با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، در حالی که ۷ میلیون تن سنگ دانه بندی صادر می‌شود و این واقعا خیانت به مملکت است که چرا این گونه ظرفیت‌ها خالی مانده اند.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران بیان کرد: زمانی که قادر نیستیم نیاز داخل را تامین کنیم اگر ۱۰۰ سال هم ذخیره سنگ آهن داشته باشیم بی فایده است. متاسفانه استراتژی بلند مدت در این زمینه وجود ندارد و این موضوع بسیار آسیب زا است.

او ادامه داد: به دلیل اینکه در شرایط تحریم قرار داریم باید وابستگی را به نفت کمتر کنیم. نفت اگر تبدیل به انرژی و سپس به عنوان مثال محصولات پتروشیمی شود ارزش افزوده بیشتری دارد. اگر نفت نفروشیم و به جای تبدیل مواد معدنی به فولاد هم خام فروشی را شاهد باشیم به توسعه یافتگی نمیرسیم، زیرا معیار توسعه یافتگی، خام فروشی نیست بلکه میزان تولید فولاد و محصولات دارای ارزش افزوده بالا است بنابراین نیاز است معدنی‌ها با آینده نگری ابتدا به تکمیل زنجیره فولاد و سپس به صادرات مواد معدنی بیندیشند.

شهرستانی گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات در فولادی‌ها بیشتر از معدنی‌ها است. به ازای هر یک تن فولاد که صادر می‌شود در حال حاضر حدود ۳۶۰ دلار درآمدی است که به کشور برمی گردد در صورتی که اگر یک تن به سه تن تبدیل شود از لحاظ سنگ در نظر گرفته شود حدود ۱۵۰ دلار باشد. به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان ۱۲۰ درصد از ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بازگرداننده است که نشان از شفافیت عملکرد است.

انتهای پیام/ی
 


ذوب آهن ۱۲۰ درصد از ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بازگرداننده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار