تبین پنج محور گردشگری در یزد/ دو محور به مسیر‌های گردشگری یزد اضافه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: دو محور جدید به مجموع پنج مسیر گردشگری یزد اضافه می‌شود.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با اشاره به تبین پنج محور گردشگری در یزد، گفت: مسیر‌های کویر، ادیان، بافت تاریخی، باغ‌ها و قنوات و بازار پنج محور گردشگری یزد است که دو مسیر ادبی و یزد جدید به آن اضافه خواهد شد.

او اولین و اصلی‌ترین مسیر گردشگری در یزد را محور بافت تاریخی دانست و افزود: این مسیر از برج و باروی یزد شروع و با گذشت از پایاب قنات زارچ، آسیاب‌های آبی، خانه لاری ها، کارگاه‌های دارایی بافی، موزه‌های این مسیر، بومگردی ها، بقعه دوازده امام و مسجد جامع یزد را شامل شده و تا ارگ حکومتی یزد ادامه می‌یابد.

فاطمی ادامه داد: محور دوم گردشگری در یزد، بازار است که در این محور انواع صنایع دستی، شیرینی جات، منسوجات یزدی مثل؛ ترمه، دارایی و غیره قابل بازدید و خرید است. بازار‌های خان، قیصریه، زرگری، مسگری، چهار سوق، پنج علی و مجموعه دارالشفا در این مسیر قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: میدان امیرچخماق، موزه‌های آب و امامزاده، مجموعه خان، حمام خان، مسجد تاریخی ملا اسماعیل، کارگاه شیرینی سازی حاج خلیفه رهبر و غیره نیز در محور دوم گردشگری یزد واقع شده اند.

 فاطمی سومین محور گردشگری در یزد را، محور ادیان نام برد و گفت: این مسیر از دخمه زرتشتیان در یزد آغاز و مجموعه پارک ناجی، موزه آیینه و روشنایی، کارگاه حناسابی در گذر مازاری ها، آتشکده زرتشتیان، مدرسه تاریخی کیخسروی، آب انبار رستم گیو، حمام و مدرسه گلشن و مجموعه مارکار و شش بادگیری را شامل می‌شود.

او ادامه داد: محور چهارم گردشگری در یزد باغ‌ها و قنوات است که باغ جهانی دولت آباد، باغ خان، هتل باغ مشیر، قنات‌های جهانی حسن آباد و زارچ و سایر باغ‌ها و قنوات شهر یزد را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد کویر را پنجمین محور از محور‌های گردشگری یزد عنوان کرد و افزود: این مسیر کمپ‌های کویری در شمال شهر یزد و بیابان فهرج را شامل می‌شود که پیاده روی بر روی شن ها، شتر سواری، رصد ستارگان، سافاری و غیره در این محل قابل تجربه است. همچنین در این مسیر می‌توان از قلعه تاریخی خویدک، مسجد جامع و شهدای فهرج نیز بازدید کرد.

فاطمی با اشاره به اضافه شدن دو مسیر به مجموع پنج مسیر گردشگری در یزد گفت: مسیر یزد جدید به عنوان محور ششم گردشگری در یزد در نظر گرفته شده است، که مجموعه‌های تفریحی مثل مرکز آبی و اقامتی مهنور، کارخانه اقبال، مجتمع‌های تجاری، مجموعه‌های سینمایی پارک‌های تفریحی و موزه‌های جدید مثل دفاع مقدس، محیط زیست و غیره را شامل می‌شود.

او محور گردشگری ادبی را دیگر مسیر جدید گردشگری در یزد خواند و عنوان کرد: این محور مفاخر و خانه‌های تاریخی مثل فرخی یزدی، قبر وحشی بافقی، شرف الدین علی یزدی، خانه و مقبره آذر یزدی و مسیر‌های مرتبط با ادیبان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ی

آمادگی محور‌های گردشگری یزد برای میزبانی از گردشگران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.