رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

اعتیاد تزریقی اولین راه انتقال ویروس ایدز است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اولین راه انتقال ویروس ایدز از طریق اعتیاد تزریقی است.

اعتیاد تزریقی  اولین راه انتقال  ویروس ایدز استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی با موضوع چالش‌ها و راه‌های پیشگیری و کنترل ویروس HIV در اراک برگزار شد.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که اولین راه انتقال این ویروس از طریق اعتیاد تزریقی است، اما این راه انتقال به مرور زمان در حال تغییر است.

گویا با بیان اینکه بیماری ایدز به یک بیماری مزمن تبدیل شده افزود: با شناسایی و تشخیص زودهنگام آن می‌توان از ابتلا به بیماری پیشگیری و از انتقال آن جلوگیری کرد.

او اضافه کرد: همچنین با شناسایی به موقع ویروس HIV می‌توان تحت درمان به موقع قرار گرفت و موجب کاهش بسیاری از هزینه‌ها شد.

تنها ۶۱ درصد مبتلایان به ایدز در کشور شناسایی شده اند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: برآورد ما براین است که حدود ۶۲ هزار نفر در کشور مبتلا به ویروس HIV هستند که تنها ۳۸ هزار نفر آن شناسایی شدند و جمع بزرگی از آن‌ها تاکنون شناسایی نشدند که این می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیاندازد.

او ادامه داد: ما هنوز به آنچه که می‌خواهیم دست نیافته ایم و هنوز آن تعداد مبتلایانی که باید شناسایی شوند، شناسایی نشده اند و بیماری آن‌ها پنهان است و امکان انتقال آن به دیگران وجود دارد.

گویا با بیان اینکه در درمان این بیماری مشکلی وجود ندارد از مسئولان خواست تا در شناسایی افراد مبتلا به این ویروس همکاری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی هم در این کارگروه با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد مردم از این بیماری مصون هستند و اکثریت مطلق مردم به این بیماری مبتلا نیستند گفت: پیشگیری اولیه باید صورت بگیرد.

ورود به ایدزهمانند بیماری‌های دیگر نیازمند نوعی بازنگری است

اکرمی با بیان اینکه از ابتدا نوعی بازنگری در این نوع بیماری ایجاد شده افزود: ورود به این بیماری همانند بیماری‌های دیگر نیازمند نوعی بازنگری است.

او با تاکید بر ضرورت پیشگیری اولیه و ثانویه تاکید کرد و گفت: همه ما در برابر سلامت انسان‌ها و سلامت جامعه مسئولیم وباید راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن را بدانیم و با آگاه سازی جامعه از گسترش این بیماری HIV در جامعه جلوگیری کنیم.

اکرمی آموزش و پرورش، دانشگاه ها، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دستگاه‌های اجرایی دیگر می‌توانند با آگاه سازی در پیشگیری این بیماری نقشی مهم ایفا کنند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.