رویش کدوی اسرار آمیز در تفرش

کارآفرین تفرشی پس از سه سال تلاش پیگیر توانست کدوی اسرار آمیز گرمسیری را برویاند.

کشت موفق میوه اسرار آمیز گرمسیری در تفرشبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  کارآفرین تفرشی پس از سه سال تلاش پیگیر توانست کشت" لوفا "، میوه اسرار آمیز مناطق گرمسیری که از خانواده کدوهاست  را در منطقه خنک تفرش کشت و به مرحله برداشت برساند.

محمد رضا صابری کارآفرین جوان تفرشی، که اقامت در موطن پدری را به ماندن در انگلستان ترجیح داده کشت بذر لوفا را ابتدا در رشت و سپس در تفرش آزمایش کرد و پس از موفقیت کشت در تفرش، این گیاه را در نیم هکتار فضای گلخانه‌ای در این شهر به کشت انبوه رساند.

محمد رضا صابری کارآفرین جوان تفرشی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،   با بیان اینکه لوفا گیاهی کمتر شناخته در ایران است که در مناطق گرم و با نیاز آبی کم قابل کشت است گفت: کشت لوفا در صورت وجود مراقبت‌های گلخانه ای، در مناطق خنگ وسردسیر مانند تفرش هم اقتصادی است.

فعالیت این کارآفرین جوان که زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۵۰ نفر را فراهم کرده سالانه از خروج حدود ۴ میلیون یورو ارز کشور جلوگیری می‌کند و پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، که آبان ماه امسال استحدود ۵۰ هزار عدد میوه لوفا در این گلخانه برداشت شود.

مقدسیان کارشناس جهاد کشاورزی تفرش  هم  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،   گفت: لوفا گیاهی از خانواده کدویان و دارای خاصیت‌های آنتی اکسیدانی و دارای الیاف طبیعی است که کشت آن در مرحله اول با حدود ۳۰ میلیون تومان قابل اجراست.
کارآفرین و لوفا کار تفرشی علاوه بر بهره برداری به صورت لایه برداری از گیاه لوفا برای تولید و اشتغال با تیم تحقیقاتی اش در حال تحقیق برای استفاده از مزیت‌های دارویی و بهداشتی دارو و عرضه آن به بازار هستند.

با توجه به قرار گرفتن بخشی از استان مرکزی در مناطق گرم کشور و وجود نوار گرمسیری در منطقه مرکزی کشور، این گیاه می‌تواند زمینه اشتغال کارجویان را هم به خوبی فراهم کند.

انتهای پیام / ج

کارآفرین تفرشی میوه اسرار آمیز گرمسیری را تولید کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۵:۲۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
این گیاه خیلی هم ناشناخته نیست یادم هست در دهه شصت در باغچه حیاط منزل می کاشتیم و خیلی هم میوه میداد فقط استفاده خاصی نمیشد . . .