افزایش ۲۷۰۰ درصدی بارش‌های سیستان و بلوچستان

رئیس گروه تحقیقات هواشناس سیستان و بلوچستان گفت: میزان بارش‌های استان از ابتدای سال زراعی تا کنون نسبت به مدت مشابه در بلندمدت حدود ۲۷۰۰ درصد افزایش یافته است.

اله بخش ریگی رئیس گروه تحقیقات هواشناس سیستان و بلوچستان   در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،گفت: بارش‌های سامانه اخیر سبب شد تا سیستان و بلوچستان از ابتدای سال زراعی تا ۱۶ مهرماه با میانگین دریافت ۱۷ میلی متر باران، پربارش‌ترین استان کشور شود.

وی افزود: میزان این بارش‌ها نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶۶۵ درصد و نسبت به مدت مشابه در بلند مدت حدود ۲۷۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: میزان بارندگی استان در این مدت حتی از پربارش‌ترین استان‌های کشور نظیر گیلان و مازندران نیز بیشتر بوده به طوریکه از ابتدا تا ۱۶ مهرماه مجموع بارش‌های دریافتی استان گیلان ۱۵.۵ میلی متر بوده است.

ریگی ادامه داد: پیشتازی سیستان و بلوچستان در بارش‌های این موقع از سال در حالی است که میانگین بارش‌های امسال در گیلان نسبت به بلند مدت با کاهش ۷۸ درصدی مواجه بوده است.

وی در بخش دیگری به فعالیت سامانه بارشی اخیر در استان اشاره و تصریح کرد: در سامانه بارشی اخیر از حدود ۱۱۰ ایستگاه بارانسنجی و هواشناسی استان گزارش بارندگی دریافت شده که بیشترین بارش با میزان ۱۲۵ میلی متر در روستای «مچان» از توابع شهرستان «سرباز» ثبت شده است.

این مسئول با بیان اینکه سال زراعی جدید برای استان کم بارانی مانند سیستان و بلوچستان رؤیایی شروع شده است، گفت: در چند روز متوالی شهر‌های سیستان و بلوچستان به عنوان پربارش‌ترین شهر‌های کشور معرفی شدند و تا امروز حدود ۱۵ درصد از بارش‌های یک سال زراعی استان تأمین شده است.

ریگی خاطرنشان کرد: در جریان بارش‌های اخیر چندین رکورد بلند مدت بارش در ماه مهرماه استان شکسته شد و در برخی نقاط پس از چند دهه، در مهرماه باران بارید.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای نمونه پس از ۲۰ سال هوای چابهار در مهرماه بارانی شد. البته مهرماه یکی از کم بارش‌ترین ماه‌های سال در استان است که در برخی نواحی نظیر چابهار در حدود ۴۰ سال اخیر تنها ۲ بار طی این ماه باران باریده است.

وی با بیان اینکه در خاش رکورد ۳۳ ساله بارش‌های مهرماه شکسته شد، افزود: در حالی میانگین بلندمدت بارندگی‌های مهرماه در خاش ۱.۱ میلی متر است که طی چند روز اخیر بیش از ۲۴ برابر میانگین بلندمدت این شهر باران بارید و رکورد ۳۳ ساله بارش این شهر شکسته شد.

انتهای پیام/گ

افزایش  بارندگی در  سیستان و بلوچستان

برچسب ها: هواشناسی ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار