یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

مرز چذابه و شلمچه هم چنان بسته است

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: مرز چذابه و شلمچه به دلیل قفل شدن سیستم حمل و نقل عمومی عراق تا اطلاع ثانوی بسته است.

مرز چزابه و شلمچه تا اطلاع ثانوی بسته است/ سیستم حمل و نقل بخش خصوصی عراق پاسخگوی جا به جایی زائران نیستمهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مرز چذابه و شلمچه به دلیل حجم انبوه زائران از سوی طرف عراقی بسته شده است گفتن: شبکه‌های حمل و نقلی طرف عراقی پاسخگوی حجم زائران نیست و طرف عراقی به دلیل روان شدند جا به جایی زائران تا اطلاع ثانوی این ۲ مرز را مسدود کرده است.

او ادامه داد: حجم ترافیک زیاد در مرز‌ها باعث شده تا طرف عراقی برای مدیریت و روان شدن ترافیکِ بعد از مرز‌ها این ۲ مرز را مسدود کند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تعداد زیادی از زائرانی که در پشت مرز‌های شلمچه و چذابه بودند به داخل ایران بازگشتند، گفت: تعدادی از زائران همچنان در مرز‌ها قرار دارند تا این ۲ مرز باز شود و بتوانند به سمت نجف حرکت کنند.

قربانی با بیان اینکه متاسفانه سیستم حمل ونقل عمومی عراق پاسخگوی جا به جایی زائران نیست، گفت: تعداد زائران نسبت به سال گذشته چندین برابر شده و برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته  مطابق با برنامه ریزی سال گذشته بود همچنین به دلیل آنکه روادید بین ایران و عراق حذف شد ۲۰ درصد تعداد زائران نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، هم اکنون با حجم انبوهی از زائران رو به رو هستیم و همین موضوع باعث شده تا فرومول هدایت جمعیت از طرف عراقی خارج شود.
بیشتر بخوانید: ترافیک سنگین در مسیر‌های ختم شده به عراق

او ادامه داد: بخش خصوصی طرف عراقی پاسخگو نیست و ستاد اربعین از سیستم حمل و نقل عمومی استان خوزستان استفاده کرده و بخشی از ناوگان خود را به داخل عراق وارد کرده تا بخشی از زائران بتوانند از مرز‌ها عبور کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه مرز خسروی همچنان باز است، گفت: روز یکشنبه ۶۸ هزار نفر، روز دوشنبه ۱۰۳ هزار نفر، روز سه شنبه ۱۴۱ هزار نفر و روز چهارشنبه ۱۸۱ هزار نفر از مرز مهران عبور کردند و این آمار‌ها نشان می‌دهد که ما با حجم انبوهی از زائران رو به رو هستیم.

قربانی افزود: تنها یک‌ پنجم از جمعیت زائران وارد ایران شدند و این در حالی است که یک میلیون و ۵۰ هزار نفر زائر در کشور عراق قرار دارد و این تعداد زائران باعث ایجاد کاهش سیستم حمل و نقلی شده است.

او با اشاره به اینکه استقبال در مرز خسروی بسیار زیاد است، گفت: روز سه شنبه ۷ زهرا نفر از مرز خسروی عبور کرده و دیروز ۱۴ هزار نفر از مرز خسروی عبور کرده‌اند واین حجم انبوه جمعیت نشان دهنده استقبال چشمگیر زائران و جوابگو نبودن سیستم حمل و نقلی در عراق است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تا اطلاع ثانوی این ۲ مرز بسته است و ما در حال استفاده از سیستم‌ها حمل و نقل دیگر برای جا به جایی زائران هستیم که امیدواریم به زودی شرایط به حالت عادی بازگردد.

او با اشاره به اینکه در برخی از پایانه‌ها با کمبود سیستم اتوبوسی رو به رو بودیم، گفت: از روز دوشنبه که موج برگشت زائران آغاز می‌شود با ترافیک و حجم انبوه زائران رو به رو خواهیم بود که باید در این ایام مسافران و زائران صبوی کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان از ناوگان و حمل و نقل عمومی خود برای رفتن به مرز‌ها استفاده می‌شود، گفت: تا دیروز ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فوق العاده برای جابه جایی زائران در نظر گرفته‌ایم و همچنین در استان‌ها ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس فعال داریم که به صورت ۲۴ ساعته زائران را جا به جا می‌کنند.

قربانی توضیح داد: استفاده از اتوبوس‌های فوق العاده باعث ایجاد محدودیت‌هایی در تردد سایر شهر‌ها می‌شود بنابراین باید دستگاه‌های دیگر هم در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: زائران برای برگشت باید مدیریت و برنامه ریزی کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

او گفت: به طور قطع در تمامی جاده‌های ۴ مرز ترافیک ایجاد خواهد شد، اما باید مسافران و زائران با مدیریت صبوری و همکاری بتوانند در تمامی پایانه‌ها مسیر‌های درست را برای بازگشت انتخاب کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: از امورز صبح مرز چذابه و شلمچه بسته شده، اما طرف عراقی بعد از جا به جایی زائرانی که در بعد از مرز‌ها هستند مرز را بازگشایی می‌کند و ما در این زمنیه هم از تمامی ظرفیت‌ها و صندلی‌های خود برای جا به جایی زائران استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

بخش خصوصی طرف عراقی پاسخگو نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۳۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
انشاءالله با یاری خداوند جل جلاله و صلوات بر محمد و آل محمد ص و لبیک یا حسین ع سریعا مشکل تمامی مرزها و حمل نقل زائران محترم و بزرگوار حل و فصل خواهد شد . والسلام و صلوات التماس دعا .
الحسین ع یجمعنا : لبیک یا حسین ع .
آخرین اخبار