آخرین سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در بوشهر بارگیری شد

آخرین سکوی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی عصر امروز (پنجشنبه ۱۸ مهر)، در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر بارگیری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، سکوی ۲۴B آخرین سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی پس از تکمیل عملیات ساخت در بخش خشکی در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران در بوشهر بارگیری شد.

این سکو، پس از تکمیل ساخت در بخش خشکی، با پیشرفت حدود ۹۵.۵ درصد و وزنی معادل ۲۵۰۰تن، به روش PUSH PULL بر روی شناور FLB۱۲۴ بارگیری شد.

این سکو با توان تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش معادل ۱۴.۲ میلیون متر مکعب به دست مهندسان و کارگران ایرانی ساخته شده و هفته آینده برای نصب در موقعیت پارس جنوبی به دریا فرستاده می‌شود.

سکوی اقماری ۲۴B، آخرین سکوی بخش فراساحل فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است و بخش عمده‌ای از عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی این سکو در فرایند تکمیل عملیات ساخت، اجرا شده و بخش‌های باقیمانده عملیات راه اندازی و هوک آپ پس از پایان عملیات نصب در دریا، آغاز می‌شود.

طرح توسعه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی شامل چهار سکو ( دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) در بخش فراساحل است.

مرحله نخست این طرح در حوزه دریا شامل سکوی اصلی ۲۲ و سکوی اقماری ۲۴ A هریک با ظرفیت ۱۴.۲ میلیون متر مکعب و با مجموع ظرفیت ۲۸ میلیون متر مکعب گاز، پارسال به بهره برداری رسید.

فاز دوم این طرح نیز شامل سکوی اصلی ۲۳ و سکوی اقماری ۲۴ B با ظرفیت مشابه امسال به بهره برداری می‌رسد.

فاز‌های ٢٤-٢٢ پارس‌جنوبی، با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن  گوگرد و سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع (LPG) و یک میلیون تن اتان اجرا می‌شود.

۶ سکوی جدید پارس جنوبی نصب می‌شود

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس دیروز از نصب و راه‌اندازی ۶ سکوی جدید پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داده و گفته بود:  با بهره‌برداری از سکو‌های جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید از فاز‌های توسعه یافته پارس جنوبی به حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

به گفته یحیی رشیدی، تاکنون ۳۳ سکوی پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده که از این میزان ۲۷ سکو در اختیار مدیریت تولید و عملیات قرار دارد و واگذاری ۶ سکوی در حال تولید به این شرکت نیز به‌زودی پایان می‌یابد.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به اینکه پارسال ۶ سکو با ظرفیت ۸۵ میلیون مترمکعب گاز در میدان پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید، اشاره کرد: با نصب سکوهای جدید تا پایان سال تعداد سکو‌های در حال تولید پارس جنوبی به ۳۹ سکو می‌رسد.

انتهای پیام/ک

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.