نماینده سوری: اردوغان تلاش می‌کند آبروی خود را حفظ کند

یک نماینده مجلس سوریه اعلام کرد رئیس‌جمهور ترکیه با انجام عملیات نظامی در سوریه تلاش می‌کند آبروی خود را حفظ کند و در پی تبدیل شدن به قهرمانی ملی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، احمد مرعی، یکی از نمایندگان مجلس سوریه، در مصاحبه پایگاه اینترنتی خبری النشره اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با عملیات نظامی در شمال سوریه، تلاش می‌کند آبروی خود را در کشورش حفظ کند و با تلاش برای تغییر بافت جمعیتی این منطقه، شرایط جغرافیایی لازم را برای بازگشت آوارگان سوری از ترکیه فراهم آورد.

او افزود: اردوغان با عملیات چشمه صلح می‌خواهد به یک قهرمان ملی تبدیل شود و در تاریخ اینطور ثبت شود که او برای حفظ امنیت ملی ترکیه و مقابله با خطر کرد‌ها برای کشورش، با آن‌ها جنگید.

این نماینده سوری اضافه کرد: وقایع شمال سوریه نشان می‌دهد همه کشور‌ها نگرانی و دغدغه ترکیه را که ادعا می‌کند حضور کرد‌ها در مرز‌های این کشور امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کند، درک می‌کنند. ترکیه می‌خواهد با حمله به مواضع کرد‌ها آنان را از مرز‌های خود دور کند و مانع از اتحاد آنان با دیگر کرد‌ها شود.

مرعی در ادامه گفت: این‌ها که گفتیم اهداف اعلام شده از این عملیات بود، اما اهداف دیگری نیز در پس این حمله نهفته که عبارت است از تلاش برای ایجاد منطقه جغرافیایی در خاک سوریه برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه و تغییر بافت جمعیتی شمال این کشور است. مشکل اینجاست کرد‌ها از زمان اتفاقات عفرین متوجه این توطئه نشده‌اند و امروز ببینید ترکیه‌ای‌ها به کجا رسیده‌اند!»

نماینده مجلس سوریه تصریح کرد: «رئیس جمهور ترکیه همواره برگ برنده موقعیت جغرافیایی کشورش یعنی قرار گرفتن ترکیه بین اروپا، روسیه و ایران را در همه مسائل رو می‌کند و در این جنگ هم مجددا این برگ برنده و مسئله حضور شمار زیادی از آوارگان سوری را در ترکیه رو کرد و همین امر اروپایی‌ها را به سکوت در برابر این عملیات واداشت.»

مرعی در خصوص نقش مؤثر کشور‌های منطقه گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نمی‌خواهد ترکیه را از دست بدهد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز پس از موفقیت‌هایی که مسکو در همه سطوح اقتصادی و امنیتی و سیاسی در روابط بین دو کشور کسب کرده است، نمی‌خواهد ترکیه را دست بدهد. پوتین با درک نگرانی‌های آنکارا از یک طرف و به احترامش به استقلال و حق حاکمیت دولت سوریه بر همه اراضی این کشور؛ موضعی بی‌طرفانه‌ در قبال این مسئله اتخاذ کرد.

او افزود: سئوال مهم‌ این است که این عملیات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ بررسی‌های کلی نشان می‌دهد زمان این عملیات طولانی نخواهد بود. به سبب اینکه مسئله کرد‌ها مسئله‌ای ملی بوده و از حساسیت خاصی بالایی برخوردار است، مخالفت با این امر برای احزاب ترکیه دشوار می‌کند، اما آن‌ها با طولانی شدن این عملیات نیز موافقت نخواهند کرد.

این نماینده مجلس سوریه هرگونه مداخله نظامی آمریکا را در این درگیری بعید دانست؛ زیرا در طول تاریخ همیشه سیاست آمریکا بر این بوده است که در هر حادثه‌ای یک گام به عقب بردارد و پیش از موضعگیری، اوضاع را بررسی کند و موضع ترامپ را نیز باید بر این سیاست افزود که به صورت غیرمستقیم پشت کرد‌ها را خالی کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار