ضرورت مشارکت تشکل‌ها وشرکت تعاونی‌های منابع طبیعی دراجرای پروژه‌های منابع طبیعی

مدیریت پایدار سرزمین از طریق هم افزایی و مشارکت بخش‌های دولتی، غیردولتی، جوامع محلی و بخش خصوصی محقق می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، اسماعیل عرب معصومی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار در جلسه مشارکت تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی در این شهرستان با بیان اینکه این شرکت‌ها می‌توانندکلیه فعالیت‌های وپروژه‌های مرتبط بامنابع طبیعی را در چهارچوب قوانین و مقررات انجام دهند، گفت: هدف دولت حمایت و استفاده ازمشارکت تشکل‌ها وشرکت تعاونی‌های منابع طبیعی دراجرای پروژه‌های منابع طبیعی می‌باشد.

او افزود: جلسه آموزشی نحوه تشکیل شرکت تعاونی و تشکل‌های منابع طبیعی برای مرتعداران و بهره برداران منابع طبیعی با حضور رئیس اداره آموزش وترویج اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان، کارشناس مرتع اداره کل و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار، در محل روستای چنداب شهرستان گرمسار برگزار شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار عنوان کرد: مدیریت پایدار سرزمین از طریق همسویی، هم افزایی و مشارکت مؤثر تمامی دست اندرکاران از جمله بخش‌های دولتی، غیردولتی، جوامع محلی و بخش خصوصی محقق خواهد شد. ایرانیان مردمانی هستند آگاه و توانمند که در صورت ایجاد آگاهی لازم و زمینه‌های مناسب در زمینه حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی ازمنابع طبیعی کشور مسئولانه و فعالانه مشارکت خواهند نمود.

عرب معصومی اظهار داشت: در این جلسه قابلیت‌ها و پتانسیل‌های ونحوه تشکیل شرکت‌های تخصصی منابع طبیعی در این شهرستان ارزیابی گردید مرتعداران و بهره برداران با نحوه تشکیل شرکت تعاونی تخصصی منابع طبیعی و فواید آن آشنا شدند.

علیرضا رهایی رییس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن اشاره به جایگاه کنونی بخش تعاون و مزایای آنبیان کرد: در عصر حاضر دولت با واگذاری بسیاری از تصدی گری‌های خود فضا را برای رشدتشکل‌های مردمی وتعاونی‌ها فراهم نموده است. با پیگیری‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، آیین نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور در بهمن ۱۳۹۷ به تصویب هیات وزیران رسید که بر اساس این قانون، مردم محلی می‌توانند با تشکیل تعاونی‌ها و تشکل‌های محلی در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی مشارکت کنند.

اسماعیل عرب معصومی رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان گرمسار در ادامه تصریح کرد: فعالیت در زمینه احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی را که شامل ایجاد و تقویت پوشش گیاهی در مناطق بیابانی و مرتعی، ذخیره سازی نزولات آسمانی در عرصه‌های مراتع، تهیه طرح‌های مرتعداری، اجرای پروژه‌های مرتبط با آبخیزداری، و بسیاری از پروژه‌های دیگر در بخش منابع طبیعی و‌ آبخیزداری را از دیگر امور قابل واگذاری به این گونه شرکت‌های تعاونی برشمرد؛ بنابراین بخش تعاون می‌تواند طیف وسیعی از افراد جامعه را در فعالیت‌های گوناگون اقتصادی در قالب تشکل تعاونی سازماندهی نموده و بجای اینکه افراد خاصی از این فرصت بوجود آمده استفاده نمایند. عموم مردم در این مهم می‌توانند سهیم باشند.

در پایان جلسه کارشناسان مربوطه به پرسش تعدادی از مرتعداران و بهره برداران پاسخ دادند و همچنین آمادگی خود را برای تعامل بیشتر در زمینه مسائل آموزشی و ترویجی وغیره در روستا‌ها اعلام نمودند.

انتهای پیام / م

واگزاری پروژه های منابع طبیعی به بخش خصوصی و شرکت های تعاونی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.