استخراج ۱۳۹ هزار تُن انواع مواد معدنی از معادن مهاباد

مسئول امور معادن مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۹ هزار تُن انواع مواد معدنی از معادن فعال این شهرستان استخراج شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، آکو جوانمردی مسئول امور معادن مهاباد گفت: ۱۲ نوع ماده معدنی در این شهرستان استحصال می‌شود که مهمترین و بیشترین سنگ‌های استخراج شده به ترتیب شامل سنگ لاشه آهکی به میزان ۵۲ هزار تن، سنگ آهن با ۳۰ هزار تن و سنگ پوکه معدنی با ۱۱ هزار تن است.

او مهاباد را یکی از قطب‌های اصلی استخراج سنگ باریت در کشور دانست و افزود: نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۹۴۰ تن سنگ باریت که ماده موثر در صنعت نفت نیز به شمار می‌آید از معادن این شهرستان استخراج شد.

او ادامه داد: از سنگ باریت در خنک و روان کردن مته‌های حفاری، پوشش درونی چاه‌های نفت، انتقال مواد ناشی از حفاری به داخل زمین و کنترل فشار‌های غیرعادی درون چاه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

مسئول امور معادن مهاباد شمار معادن فعال این شهرستان را ۳۱ مورد عنوان کرد و گفت: ۲۵ معدن نیز به دلیل نبود بازار فروش، کاهش ساخت‌وساز و افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی استخراج شده و هم‌اکنون غیرفعال است.

جوانمردی اضافه کرد: در سال جاری هم سه پرونده اکتشاف پس از تکمیل مراحل آن برای صدور پروانه بهره‌برداری به مرکز استان ارسال شده است.

او با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸ واحد فناوری مواد معدنی در این شهرستان فعال است، گفت: در زمان حاضر ۴۰ درصد کل مواد استخراجی در این شهرستان فرآوری و بقیه به علت کمبود ماشین‌آلات به تبریز و اصفهان ارسال می‌شود.

برخی از فرآورده‌های معدنی این شهرستان از جمله سنگ‌های تزئینی، تراورتن، مرمریت و گرانیت نیز به کشور‌های همسایه مثل ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

انتهای پیام/ج

افزایش ۳۳ درصدی استخراج از معادن مهاباد

برچسب ها: معدن ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.