مدیر کل دفتر توانمندیازی سازمان بهزیستی مطرح کرد؛

خراسان رضوی دارای بیشترین جمعیت نابینای کشور/ اشتغال مشکل اصلی نابینایان

شهبازی گفت: طبق گزارش ها استان خراسان رضوی دارای بیشترین آمار نابینایان است.

استان خراسان رضوی دارای بیشتر افراد نابینا استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز شهبازی مدیر کل دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری روز جهانی نابینایان اظهار کرد: حدود ۴۱۵ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی می باشند که از این تعداد ۱۵۵ هزار نفر نابینا هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه بیشتر افراد نابینا تحصیل کرده هستند مشکل اصلی این قشر اشتغال است.

مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی بیان کرد: طبق قانون افراد معلول ۳ درصد سهمیه استخدامی را دارند و ماتلاش داریم که سه درصد به اشتغال نابینایان اختصاص پیدا کند.

شهبازی بیان کرد: ۵۴۳ ردیف شغلی در آموزش پرورش وجود دارد که نابینایان می‌توانند در آن اشتغال پیدا کنند که اگر افراد نابینای ثبت نامی برای اشتغال واجد شرایط استخدام نباشند این سهمیه از بین نمی‌رود و افراد دیگر جایگزین آن‌ها می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال ۸۰۰ مورد استخدامی برای نابینایان ایجاد شده است، اظهار کرد: بهزیستی هزینه تحصیل تمام افراد تحت پوشش را در تمام مقاطع تحصیلی پرداخت می‌کند و تا جایی که امکان داد هزینه خرید وسایل کمک آموزشی نابینایان را می‌پردازد، اما به دلیل گران بودن برخی از وسایل مانند بزرگ نما و لب تاپ و برخی نرم افزار‌های تخصصی صدا قادر به تامین آن‌ها نیستیم وتا نقطه مطلوب فاصله داریم.

شهبازی گفت: هزار و صد میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون حمایت از معلولان درنظر گرفته شده است که اگر پرداخت شود بسیاری از مشکلات حوزه معلولان رفع می‌شود.

مدیر کل دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی در رابطه با تامین هزینه‌های درمانی نابینایان از سوی بهزیستی افزود: زمانی که معلولان بیکار هستند، بهزیستی باید از آن‌ها حمایت کند، اما حمایت‌ها تعریف شده هستند و به میزان اعتبارات سازمان بستگی دارد.

شهبازی بیان کرد: طبق گزارش ها استان خراسان رضوی دارای بیشترین آمار نابینایان است.

وی در خصوص تامین وسایل توانبخشی معلولان با ارز دولتی گفت: وسایلی مانند سمعک که در سازمان بهزیستی تعریف شده است و در کشور تولید نمی‌شود با ارز دولتی وارد می‌شوند، اما وسایلی که نمونه داخلی آن تولید می‌شود و بازهم معلولان اصرار به استفاده از نمونه خارجی دارند باید خودشان اقدام به خرید کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، وزارت کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار