در گفت و گو با شگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تامین همزمان کود و آب گیاه با «سوپر جاذب کشاورزی»

یک محقق ایرانی گفت: سوپر جاذب‌های کشاورزی، باعث می‌شود نیاز گیاه به مواد مغذی تا حد مطلوبی تأمین و استفاده از کود‌های حیوانی و شیمیایی کاسته شود.

تامین همزمان کود و آب گیاه با «سوپر جاذب کشاورزی»علی براهیمی، محقق دانشگاه امیر کبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره «سوپر جاذب‌های کشاورزی» اظهار کرد: این سوپر جاذب‌ها از پلیمر تجزیه‌پذیری تولید شده اند که توانایی جذب آب تا ۳۰۰ برابر وزن خود را دارد.

او ادامه داد: این محصول می‌تواند آب را درون خود ذخیره کند و به تدریج به گیاه پس بدهد با این اتفاق بازه‌های آبیاری گیاه بین ۲ تا ۳ هفته افزایش می‌یابد. سوپر جاذب کشاورزی در ساختار خود کود دارد؛ به عبارتی مصرف کنندگان با یک تیر دو نشان می‌زنند. زیرا هم کود و هم آب برای گیاه فراهم شده است.

براهیمی افزود: درواقع با افزودن نانوذرات، سوپرجاذب دیرتر در خاک له می‌شود و از منظر توانایی در جذب، دوام بیشتری دارد علاوه بر این نانوسیلیکا باعث جذب بیشتر آب در این ماده می‌شود، این ماده به دلیل قیمت ارزان خود قابلیت اینکه به عنوان فیلتر عمل کند را داراست و این امر موجب کاهش قیمت محصول می‌شود.


بیشتر بخوانید:ایران ۷۰ درصد نیاز خاورمیانه را در صنعت فولاد تامین می‌کند


این محقق با اشاره به کاربرد این محصول گفت: با توجه به کمبود روز افزون آب موجود برای آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی به سمت تولید این سوپرجذب‌ها رفتیم، این محصول علاوه بر کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آب، کود را نیز در داخل ساختار خود دارد و آرام آرام به گیاه پس می‌دهد. این خصلت باعث می‌شود نیاز گیاه به مواد مغذی تا حد مطلوبی تأمین و استفاده از کود‌های حیوانی و شیمیایی کاسته شود.

او درباره حوزه‌های کاربردی این محصول بیان کرد: در صنایع کشاورزی، صنایع گلخانه‌ای، گیاهان و گل‌های آپارتمانی می‌توان از این سوپر جاذب‌ها استفاده کرد.

کاهش میزان مصرف آب تا ۷۰ درصد

براهیمی تصریح کرد: از ویژگی‌های این محصول کاهش میزان مصرف آب تا ۷۰ درصد در آبیاری گل‌های گلخانه‌ای، کاهش میزان مصرف کود، افزایش بازدهی زمین‌های کشاورزی، تقویت رشد گل‌ها و گیاهان خانگی، افزایش تخلخل موجود در خاک به هوادهی بیشتر و افزایش بذر است.

این محقق درباره اقتصادی بودن این محصول گفت: باتوجه به افزایش قیمت آکلریلیک اسید هزینه تولید محصولات مشابه برای سایر تولیدکننده‌های داخلی نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است، در حالی که با توجه به ملاحظات حاضر و فنی استفاده از نانو؛ قیمت محصول، نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان برای هر کیلو خواهد بود. این قیمت حداقل ۳۰ درصد کمتر از نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی خواهد بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار