آمریکا: اردوغان به صورت یک جانبه به شمال سوریه حمله کرد

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد.

آمریکا: اردوغان به صورت یک جانبه به شمال سوریه حمله کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد.

بر این اساس، اسپر در این بیانیه تاکید کرد: پیش از اقدام ترکیه ما به این کشور هشدار‌های لازم را داده بودیم، اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به صورت یک جانبه به شمال سوریه حمله کرد که در نتیجه آن چیزی جز ویرانی، ناامنی و افزایش تهدید برای نظامیان آمریکایی رخ نداد.

وی افزود: عملیات ترکیه در شمال سوریه غیرقابل قبول است. این تهاجم اقدام جهانی ما در مبارزه با تروریست‌های داعش را تضعیف کرد و تعداد زیادی از تروریست‌های خطرناک این گروه آزاد شدند.

این بیانیه تاکید دارد: تهاجم ترکیه سطح خطر برای نیرو‌های آمریکایی را به نقطه غیرقابل قبولی رسانده است به طوری که امکان دارد درگیر یک نزاع گسترده شویم. از همین رو در حال اجرای عقب نشینی هوشمندانه نیرو‌های خود از شمال سوریه هستیم.

در پایان این بیانیه آمده است: اردوغان به تنهایی مسئول تمامی عواقب این تهاجم از جمله ظهور دوباره داعش، وقوع جنایت جنگی و افزایش بحران انسانی در منطقه خواهد بود. من هفته آینده به بروکسل می‌روم تا دیگر اعضای ناتو را برای واکنش نشان دادن به تهاجم ترکیه تحت فشار قرار دهم.

بیشتر بخوانید: آمریکا زندانیان داعشی را به حال خود رها کرد

ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته، عملیات موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد.

این عملیات یک روز پس از آن آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از شمال سوریه خبر داد. اقدامی که چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز این عملیات بود. شبه‌نظامیان کُرد که جزء ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی آمریکا بودند، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» توصیف و همکاری نظامی خود با آمریکا را متوقف کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار