حفاظ تپه باستانی کوشکله سقز نصب شد

حفاظ تپه باستانی کوشکله سقز در راستای مراقبت از یافته‎های فصل اول کاوش‌های باستان‎شناسی در این تپه نصب شد.

حفاظ تپه باستانی کوشکله سقز نصب شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، صلاح‌الدین نصرالهی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز اظهار داشت: این اقدام در راستای حفاظت از سطح ترانشه‌های کاوش شده این تپه با ارزش تاریخی انجام شده است که در این طرح برای جلوگیری از تاثیر عوامل مخرب جوی به صورت کاملا علمی و اصولی با استفاده از داربست و ورق‌های فلزی پوشانده شد.

صلاح‌الدین نصرالهی افزود: تپه کوشکله از آثار شاخص و فوق العاده با ارزش شهرستان سقز است که اولین فصل کاوش در آن با هدف لایه نگاری و تعیین قدمت لایه‌های باستانی در اردیبهشت سال جاری مورد کاوش قرار گرفته است.

او اضافه کرد: در این کاوش‌ها ۲ ترانشه کاوش شد که در نتیجه آن آثار و شواهدی از قرون میانه اسلامی تا دوره‌ی اشکانی شامل بقایای دیوار خشتی و سنگ چین و بقایای چند سازه حرارتی شامل تنور و اجاق و بخشی از کف معبر یا حیاط که به وسیله قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای سنگ فرش شده به دست آمد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه مرحله حفاظت از آثار و شواهد منقول و غیر منقول نمایان شده طی کاوش‎های باستان شناسی جزو مهمترین و اساسی‌ترین مراحل کاوش‌های علمی است افزود: در تپه کوشکله نیز این مهم انجام گرفته و شواهد باستانی نمایان شده کاملا پوشانده شده و از گزند هر گونه عامل تخریبی از جمله باد و باران مصون است.

نصرالهی مراحل بعدی کاوش‎های علمی در این اثر تاریخی ثبت ملی را شامل کاوش‌های باستان‌شناسی تعینن عرصه و حریم، کاوش‌های گسترده برای پی‌بردن به کاربری و استخراج آثار باقی‌مانده اعلام کرد و گفت: این اقدامات نیز به مرور زمان در سال‌های آینده انجام می‌گیرد.

سقز، یکی از شهر‌های باستانی استان کردستان است که تاریخی کهن را در فصلنامه‌ی خود به ثبت رسانده و تا کنون ۱۵۸ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

آثار ثبت ملی شده این شهرستان شامل ۱۵۵ اثر و محوطه و تپه تاریخی و سه مورد نیز میراث منقول شامل ظروف سفالی و قرآن مولان آباد است.

تپه قلعه باستانی زیویه (کاخ دژ)، مسجد دو مناره، حمام حاج صالح، بازار سقز، روستای تاریخی ترجان و کاروانسرای تاجوانچی (سرای اتحاد) از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.

انتهای پیام/ز

فصل اول کاوش‌های باستان‎شناسی در تپه باستانی کوشکله سقز نصب شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.