هر بنای خشتی یزد، راوی یک قصه/ راه یابی ۶۸ قصه به مرحله استانی

داور بیست و دومین جشنواره قصه گویی یزد با اشاره به راه یابی ۶۸ قصه به مرحله استانی، گفت: از این تعداد سه نفر در مرحله کشوری با دیگر قصه گویان به رقابت می‌پردازند.

عالیه قوامی، داور بیست و دومین جشنواره قصه گویی یزد در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت:  ۱۳۰ فیلم در مرحله اول جشنواره قصه گویی بارگذاری شد که پس از بازبینی و داوری، تعداد ۶۸ قصه به مرحله استانی راه یافته است که از این تعداد سه نفر در مرحله کشوری با دیگر قصه گویان به رقابت می‌پردازند.

او با بیان اینکه هر شهری با توجه به بناها، آداب و رسوم و فرهنگ خود قصه‌های متفاوتی را در خود نهفته است، گفت: این قصه‌ها باید روایت شوند تا ارزش‌های شهر را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

قوامی با بیان اینکه قصه‌ها بخش وسیعی از فرهنگ و ادبیات شفاهی هر منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهند، افزود: کانون پرورش فکری قصه گویی را به عنوان یک فعالیت فرهنگی ارزشمند به طور جدی برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهد.

داور بیست و دومین جشنواره قصه گویی یزد با اشاره به داوری خود در بخش دختران و پسران در بیست و دومین جشنواره قصه گویی یزد، تصریح کرد: بخش دختران و پسران جشنواره‌ی امسال رشد چشمگیری هم از نظر کمی و هم کیفی داشته است.

او ادامه داد: مهارت و خلاقیت قصه گو در اهمیت دادن به روایت گری، متناسب بودن پیام قصه با سطح درک فهم مخاطب، استفاده از زبان بدن، فن بیان و خلاقیت در بکار گیری از شرایط و امکانات محیطی و توجه به محتوای قصه و مغایرت نداشتن آن با ارزش‌های اخلاقی و غیره  از جمله محور‌های ارزیابی قصه‌ها در این جشنواره است.

قوامی با بیان اینکه محتوای قصه‌ها پر از حوادث و اتفاقاتی است که فرصت هم زاد پنداری کودک با قهرمان قصه را فراهم می‌کند، افزود: با روایت قصه برای کودکان مهارت هایی، چون خیال پردازی، خلاقیت، ارتباط اجتماعی و غیره  را در او تقویت می‌کند.

داور بیست و دومین جشنواره قصه گویی یزد با اشاره به نقش مهم قصه گویی مادر در شکل گیری شخصیت فرزند، تصریح کرد: قصه گویی مادر برای کودک یک ابزار تربیتی است تا به نقاط ضعف او به طور غیر مستقیم اشاره کند و با کمک شخصیت‌های قصه رفتار صحیح را در او نهادینه کند.

او ادامه داد: از نظر علم پزشکی جنین شش ماهه انسان قادر به تشخیص صدای مادر است و صدای او را به هر صدای دیگر ترجیح می‌دهد.

انتهای پیام/ی

۶۸ قصه به مرحله استانی راه یافت

برچسب ها: شعر ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار