مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان :

حاشیه نشینی‌های سیستان و بلوچستان از نتایج پدیده‌های هواشناسی است

حیدری گفت: پدیده‌های هواشناسی و اقلیم شناسی نظیر خشکسالی و توفان‌های گردوغباری قابلیت تبدیل به پدیده‌های اجتماعی نظیر حاشیه نشینی و فقر دارند که مشابه آن را می‌توان در چابهار، زاهدان و شمال استان دید.

حاشیه نشینی‌های سیستان و بلوچستان از نتایج پدیده‌های هواشناسی استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان  در دیدار با معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بطور کلی از مجموع بلایای جوی شناسایی شده در جهان، حداقل ۱۱ بلای طبیعی در سیستان و بلوچستان روی داده است.

او با بیان اینکه پدیده‌های خشکسالی و توفان‌های گردوخاک جزو مخرب‌ترین و آزار دهنده‌ترین پدیده‌های فعال در استان هستند، افزود: این پدیده‌ها سهم زیادی در تشدید و گسترش برخی پدیده‌های اجتماعی نظیر مهاجرت، حاشیه نشینی و فقر داشته است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دما‌های بالا و وقوع امواج گرمایی مختلف در تابستان‌ها و بهار از دیگر شرایط جوی سخت در سیستان و بلوچستان است که نیازمند برنامه ریزی برای اتخاذ تدابیر لازم برای تعدیل شرایط سوء این موضوع است.

حیدری تصریح کرد: داده‌های بلند مدت نشان می‌دهد که دمای هوای سیستان و بلوچستان در ۳۰ سال اخیر با روند افزایشی به میزان ۰٫۱ درجه سلسیوس در هر سال همراه بوده است به طوریکه در هر دهه دمای هوا یک درجه گرم‌تر شده است.

او  خاطرنشان کرد: همین شرایط برای بارش استان نیز وجود دارد و میانگین بارش استان در ۳۰ سال اخیر با آهنگ کاهشی ۲۰ میلی متر در هر دهه مواجه بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تغییرات شرایط جوی در استان شاهدی قوی برای وقوع تغییر اقلیم در استان است، گفت: باید سعی کرد تمامی برنامه‌های توسعه‌ای استان را متناسب با تغییر اقلیم و شرایط اقلیمی حاکم بر استان پیش برد.

حیدری در بخش دیگری به بارش‌های اخیر استان اشاره کرد و افزود: در دو هفته نخست پاییز بارش‌های کم سابقه‌ای در استان روی داد به طوریکه در برخی شهر‌ها رکورد‌های ماهانه بارش مهرماه شکسته شد.

او  ادامه داد: در همین مدت کوتاه معادل ۱۵ درصد بارش‌های یک سال زراعی استان دریافت شد و سیستان و بلوچستان به عنوان پربارش‌ترین استان کشور از ابتدای سال زراعی تا ۱۶ مهرماه جاری شناخته شد.

محمدهادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در این دیدار با اشاره به اهمیت هواشناسی در آمایش سرزمین و توسعه گفت: سیستان و بلوچستان یک استان گرم و خشک است که همواره با مشکلات تأمین آب مواجه بوده است.

او افزود: خوشبختانه سال گذشته بارش‌های خوبی در استان بارید و قدری از مشکلات تأمین آب را مرتفع کرد. امسال نیز سال زراعی با بارش‌های مطلوبی آغاز شد که امید‌های ما را افزایش داد.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در بخش دیگری بر اهمیت تأمین اعتبارات در هواشناسی تأکید و عنوان کرد: با توجه به نقش هواشناسی در مدیریت بحران و مدیریت ریسک و فعالیت‌های شبانه روزی این دستگاه، باید وضعیت اعتباری آن ویژه دیده شود تا در صورت خرابی دستگاه یا تجهیزات، با مشکل مواجه نشویم.

انتهای پیام/ع

سیستان و بلوچستان یک استان گرم و خشک است

برچسب ها: هواشناسی ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.