ایران زمین؛

قدیمی‌ترین تکیه تهران کجاست؟ + تصاویر

در حدود ۴۰۰ سال قبل و در دوره قاجار تکیه‌ای در شهر تهران احداث شد که محلی برای عزاداری‌های مذهبی بود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در حدود ۴۰۰ سال قبل تکیه‌ای در شهر تهران احداث شد که امروز با نام تکیه نفرآباد شناخته می‌شود.

تکیه نفرآباد در دوره قاجار ساخته شده و امروز در محله‌ای به نام نفرآباد قرار گرفته است. این تکیه در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم واقع شده و اگرچه سابقه تاریخی انکارناپذیری دارد، هنوز ثبت ملی نشده است و این امر آن را در معرض تخریب قرار داده است.

تکیه نفرآباد همچنان محل برگزاری مراسم عزاداری‌ ماه‌های محرم و صفر است. این تکیه یادآور فضای تاریخی تهران قدیم است و هم‌اکنون قدیمی‌ترین تکیه تهران به حساب می‌آید.

قدیمی‌ترین تکیه تهران کجاست؟

قدیمی‌ترین تکیه تهران کجاست؟

گفتنی است لحظه کشته شدن حضرت علی اکبر (ع) روی کاشی‌کاری سردر تکیه نفرآباد نقش بسته‌ است.

در اینجا بهتر است یادی هم از قدیمی‌ترین تکیه مخصوص تعزیه ایران کنیم.

این تکیه با نام تکیه دولت شناخته می‌شد. تکیه دولت با فرمان ناصر الدین شاه و مباشرت دوستعلی خان معیر الممالک (سرپرست ضرابخانه) ساخته شد. ساخت این تکیه ۵ سال طول کشید؛ در اصل باید گفت ساخت این تکیه در سال ۱۲۸۴ هجری قمری شروع شد و در سال ۱۲۹۰ هجری قمری تمام شد.

یحیی ذکاء در کتاب تاریخچه کاخ گلستان و ابنیه سلطنتی نوشته است: «معتبرترین و وسیع‌ترین تکیه‌های تهران که تعزیه‌های دولتی در آن برگزار می‌شد، تکیه حاج میرزا آغاسی (تکیه دولت قدیم) بود که تکیه عباس آباد نیز نامیده می‌شد.

قدیمی‌ترین تکیه تهران کجاست؟

قدیمی‌ترین تکیه تهران کجاست؟

استقبال شدید مردم به خصوص زنان از نمایش‌های مذهبی، همچنین تنگی و کوچکی فضای تکیه عباس آباد، لاجرم ازدحام و ناراحتی تولید می‌کرد و کار اجرای شبیه گردانی را مختل می‌ساخت و اقتضای زمان و اوضاع نیز تکیه بزرگ‌تر و وسیع تری را طالب بود، از این رو ناصر الدین شاه ضمن دادن دستور شروع بنای شمس العماره، امری نیز برای ایجاد تکیه بزرگی در داخل ارگ سلطنتی به دوستعلی خان معیر الممالک صادر کرد. »

هم‌اکنون از تکیه دولت که روزی از بلندترین بناهای تهران بود و بنابرآنچه که در یادداشت‌های اعتماد السلطنه وزیر انطباعات ناصرالدین شاه آمده از بنا‌های بسیار عالی دولت بوده که از پنج فرسنگی تهران همچون کوه عظیمی در میان شهر پیدا بوده و بجز این بنا، گنبد‌های مساجد و ... که بسیار مرتفع بودند، هیچ نمایان نبودند؛ اثری بر جای نمانده است!

تکیه دولت در جنوب غربی کاخ گلستان، کنار شمس العماره روبروی مسجد شاه سابق قرار داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۲۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
سلام حدود 400 سال قبل اواسط دوره صفویه است نه قاجار.سلطنت قاجار حدود 270 سال پیش شکل گرفت.
آخرین اخبار