توقف اجرای طرح جمع آوری فاضلاب ۵ روستای گیلان

مدیرعامل شرکت آبفار گیلان از توقف اجرای طرح جمع آوری فاضلاب ۵ روستای این استان به علت افزایش بهای دلار خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محب علی رنج ور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان امروز در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه گیلان با بیان اینکه قرار بود طرح جمع آوری فاضلاب ۱۳۰ روستا در کشور به شکل متمرکز با تامین اعتبار از بانک توسعه اسلامی انجام شود، گفت: ۵ روستای گیلان در شهرستان‌های رشت، آستانه اشرفیه، انزلی، صومعه سرا و رودسر جزء این طرح بود که به علت افزایش بهای دلار اجرای آن متوقف شده است.

او با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی و دانشگاه گیلان به منظور حل چالش‌ها و معضلات حوزه آب شرب و فاضلاب روستا‌های این استان، امروز تفاهم نامه همکاری امضاء کردند، افزود: در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ روستای استان گیلان با ۳۱۵ هزار مشترک از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با اشاره به اینکه هزینه اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی در این استان ۲ برابر میانگین کشوری است، اظهار داشت: میزان لوله گذاری برای تامین آب شرب هر خانوار روستایی این استان ۲.۵ برابر بیشتر از سایر نقاط کشور است.

رنج ور با بیان اینکه ۳۰ درصد تاسیسات و خطوط آبرسانی روستایی گیلان فرسوده است و اعتبارات لازم در این زمینه از منابع استانی تامین می‌شود که کافی نیست، واگذاری طرح‌های آبرسانی به بخش خصوصی در قالب طرح BOT را در حل مشکلات حوزه آبرسانی موثر دانست.

او با تاکید بر اینکه برای رفع معضلات و مشکلاتی که در حوزه تصفیه فاضلاب و تامین کمیّت و کیفیت آب شرب روستایی گیلان وجود دارد، باید از پشتوانه علمی دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه گیلان استفاده کرد، گفت: دانشگاه گیلان با بهره مندی از ظرفیت اساتید و هیات‌های علمی قوی و همچنین اجرای طرح‌های پژوهشی، می‌تواند گامی موثر برای حل علمی این چالش‌ها بردارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان بر مهیا شدن فضایی برای دیدار چهره به چهره و ارتباط مستقیم مدیران و کارشناسان صنعت آب و فاضلاب با دانشجویان و نخبگان علمی به منظور انتقال تجارب و بیان صریح مسائل و مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، تاکید کرد.

رنج ور تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان آمادگی دارد تا تاسیسات، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات خود را جهت اجرای طرح‌های پژوهشی مرتبط با حوزه آب و فاضلاب در اختیار تیم‌های تحقیقاتی و علمی دانشگاه گیلان قرار دهد.

احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان هم در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ هزار دانشجوی مقطع دکتری در بیش از ۹۰ رشته تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، گفت: هر یک از این دانشجویان و اعضای هیات‌های علمی به دنبال موضوعات و پروژه‌های تحقیقاتی اند که اجرای هر کدام از این پروژه ها، راهکاری علمی جهت رفع یکی از مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است، ارائه می‌دهد.

او افزود: دانشگاه گیلان با برخورداری از نیرو‌های متخصص، زیرساخت‌های پژوهشی و ارتباطات بین المللی، آمادگی دارد تا برای حل مسائل و مشکلات چند وجهی که دستگاه‌های اجرایی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، کار علمی انجام دهد.

در این مراسم تفاهم نامه همکاری جهت اجرای طرح تحقیقاتی با عنوان "بررسی فرآیندی و اقتصادی روش‌های تصفیه فاضلاب در مناطق مختلف روستا‌های گیلان در مقیاس پایلوت" بین شرکت آب و فاضلاب روستایی و دانشگاه گیلان امضاء شد.

انتهای پیام/ع

امضای تفاهم نامه برای رفع چالش‌های حوزه آبفار گیلان

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.