گزارش و مصاحبه میدانی باشگاه خبرنگاران جوان؛

«تنها‌تر از مسیح» کسی بر صلیب بود/ گروه ۴۰۰ نفره نمایش رایگان اجرا می‌کنند!

«تنها‌تر از مسیح» عنوان نمایشی آیینی است که این شب‌ها در بوستان ولایت تهران اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است در جنوب شهر تهران و در بوستان ولایت، نمایشی در حال اجراست که اغلب مخاطبانش اهالی مناطق جنوب شهر هستند؛ از خانی آباد و نازی آباد گرفته تا اسلامشهر و شهرری. اما تعریف و تبلیغ‌ها از نمایش «تنها‌تر از مسیح» باعث شد، شب گذشته به بوستان ولایت برویم.

«تنها‌تر از مسیح» کسی بر صلیب بود/ گروه ۴۰۰ نفره نمایش رایگان اجرا می‌کنند!

در بدو ورود جوان‌های کم سن و سالی را دیدیم که بی سیم به دست برای استقبال مردم آمده بودند. از حضور این جوان‌ها مشخص بود که عوامل و دست اندرکاران این نمایش همه جوان هستند.

منتظر بودیم وارد سالنی شویم که مثل همه‌ سالن‌های نمایشی شهر تهران طراحی شده باشد؛ صندلی‌های مجهز و سن داشته باشد، اما اینگونه نبود. راهرو‌ها راهنما نداشت و خادم‌ها هدایتمان می کردند؛ آن هم برای ورود به سالنی که در آن فرش پهن شده بود. به نوعی سالن نمایش شبیه به حسینیه‌ ای شده بود که مخاطبانش خاص نبودند؛ از پیر و جوان، کودک، زن و مرد، دارا و ندار همه مخاطب این اثر بودند.

«تنها‌تر از مسیح» کسی بر صلیب بود/ گروه ۴۰۰ نفره نمایش رایگان اجرا می‌کنند!

قبل از شروع نمایش به پشت صحنه رفتیم؛ چشممان به جوانی خورد که وقتی جویا شدیم گفتند تهیه کننده‌ نمایش است. به سمتش رفته و با او گفت‌وگو کردیم.

چرا تنهاتر از مسیح؟

اسماعیلی تهیه کننده‌ نمایش «تنها‌تر از مسیح» ابتدا در مورد انتخاب نام این اثر گفت: این اسم از شعر علیرضا قزوه برداشت شده که نوشته است: «گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود/ تنها‌تر از مسیح کسی بر صلیب بود». سال گذشته بسیار درگیر انتخاب این اسم بودیم؛ از اسم‌های فارسی گرفته تا عربی. اما در نهایت عنوان «تنها‌تر از مسیح» انتخاب شد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نمایش سربازانی هستند که به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. سرباز‌های وظیفه‌ که خیلی هایشان ابتدای خدمتشان است. در زمان محدودی آموزش دیدند و حتی توانستند استعداد‌های خودشان را پیدا کنند.

اگر از پیاده روی اربعین جا ماندید، این نمایش را ببینید

وی ادامه داد: هرکس به تماشای این نمایش می‌آید، تصورش این است که ما برای تولید این اثر ماه‌ها زمان گذاشته ایم؛ در حالی که اینطور نیست. ما این کار را در کمترین زمان (نزدیک به سه ماه) توانستیم به سرانجام برسانیم. این نمایش سال گذشته هم اجرا شد، اما امسال نسبت به سال گذشته طراحی صحنه عظیمی داشته ایم. هرشب میزبان ده هزار نفر مخاطب در دو سانس هستیم. خیلی فرصت خوبی است کسانی که از پیاده روی اربعین جاماندند، کار ما را ببینند.

«تنها‌تر از مسیح» کسی بر صلیب بود/ گروه ۴۰۰ نفره نمایش رایگان اجرا می‌کنند!

تهیه کننده «تنهاتر از مسیح» بیان کرد: قرار بود سال گذشته این اثر را در مسیر نجف تا کربلا اجرا کنیم؛ تمام مقدماتش هم آماده بود و این کار را به دو زبان عربی و فارسی طراحی کردیم، ولی با توجه به شرایط اقتصادی در سال گذشته، تصمیم بر این شد که این کار را در جنوبی‌ترین نقطه‌ تهران اجرا کنیم.

نمایشی عظیم که دنبال لاکچری بازی نیست

اسماعیلی تصریح کرد: هر کجا میدان را خالی کردیم فضا را از دست ما گرفتند؛ اینکه نمایشی بلیت گران داشته باشد و کاری را با مفاهیم غربی روی صحنه ببرد و بگوید لاکچری است، کار مردمی نیست. هر زمان کار مردمی و بدون سرمایه‌های کلان اجرا شد، آن اثر ماندگار می‌شود.

وی درآمد این نمایش را براساس نذر فرهنگی خواند و اظهار داشت: اگر بخواهیم نرخ بلیتی برای این نمایش تعیین کنیم، رقمی بالغ بر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌شود، اما ترجیح ما این بود که نمایش رایگان باشد. ولی از طریق نذر فرهنگی هزینه‌های نمایش را تامین می‌کنیم. از مردم می‌خواهیم همچنان که نذر‌های مختلفی برای امام حسین علیه السلام می کنند، نذورات خود را برای این کار فرهنگی پرداخت کنند و تا کنون هم استقبال خوبی شده و خیرین بسیاری برای این کار هزینه کردند.

«تنها‌تر از مسیح» کسی بر صلیب بود/ گروه ۴۰۰ نفره نمایش رایگان اجرا می‌کنند!

«تنها‌تر از مسیح» به وقایع کربلا و عاشورا می‌پردازد

در ادامه بزرا کارگردان نمایش «تنها‌تر از مسیح» درباره‌ موضوع اثر بیان کرد: نمایش «تنها‌تر از مسیح» به وقایع کربلا و عاشورا می‌پردازد؛ این اثر کاری است میدانی در مساحتی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع که در سه وجه ا حضور تماشاچی به اجرا در می‌آید. از بزرگی و عظیم بودن این اتفاق همین بس که نزدیک بر ۴۰۰ نفر برای اجرای این اثر از بازیگر تا عوامل نور و صدا تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: هرشب بین ۵ تا ۷ هزار تماشاچی در دو سانس اجرایی برای تماشا می‌آیند؛ تاکنون بیش از ده هزار نفر تماشاگر به دیدن این نمایش آمده اند. در گذشته هم این گونه نمایش‌ها را اجرا کردیم به عنوان مثال نمایش فصل شیدایی، اما تفاوت عمده‌ ای که این کار با کار‌های پیشین دارد، این است که کار بدون وقفه در پرده‌های مختلف اجرا و تماشاگر مدام با یک اتفاق مهیج روبرو می‌شود. این قدر اتفاقات سریع و پیوسته است که تماشاگر را یک لحظه به حال خود رها نمی‌کند.

«تنها‌تر از مسیح» کسی بر صلیب بود/ گروه ۴۰۰ نفره نمایش رایگان اجرا می‌کنند!

وی خاطرنشان کرد: تماشاگری که به اینجا می‌آید شاید وسع مالی نداشته باشد و برای همین ما کار را رایگان کردیم؛ زیرا بر خودمان وظیفه می‌دانیم که خوراک فرهنگی با محتوای مناسب را به تماشاگر بدهیم. با جان دل خادمی می‌کنیم که مردم بیایند و کار را ببینند.

قابل ذکر است این نمایش هر شب در ساعت‌های ۱۹ و ۲۱ در دو نوبت پذیرای هزاران نفر از تماشاگران در بوستان ولایت تهران است.

عوامل اصلی این نمایش عبارتند از: طراح صحنه و دکور: آنه محمد ایری، طراح نور: عباس رحمانی‌پور، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: رضا ترکمان، مدیر تولید: نادر قنبری، مجری صدا: علی بیرنگ، مدیر اجرایی: امیرحسین طهرانی. این نمایش با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری تهران تا ۶ آبان ماه هر شب در بوستان ولایت شهر تهران اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
ما هم پارسال هم امسال رفتیم نمایش رو دیدیم واقعا منحصر به فرد بود، اجرتون با سیدالشهدا که اینقدر خالصانه کار می‌کنید
آخرین اخبار