افت ۵۰ درصدی قیمت پسته در بازار / کاهش مجدد قیمت اقلام آجیل و خشکبار در راه است

ارزانی ممقانی گفت: هم‌اکنون هر کیلو پسته با افت 50 درصدی نسبت به مدت سال قبل با نرخ 95 تا 170 هزار تومان در بازار عمده فروشی عرضه می‌شود.

خبرنگار: محبی/افت 50 درصدی قیمت پسته در بازار / کاهش مجدد قیمت اقلام آجیل و خشکبار در راه استمحمد ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش محسوس اقلام آجیل و خشکبار در مقایسه با ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: باتوجه به افزایش چشم‌گیر تولید و تثبیت نرخ ارز، قیمت آجیل و خشکبار حداقل ۳۰ درصد در بازار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: باتوجه به ازدیاد عرضه اقلام آجیل و خشکبار، پیش‌بینی می‌شود که روند مطلوب قیمت در بازار ادامه یابد.

ا

ین مقام مسئول با اشاره به اینکه با ورود محصول جدید به بازار کاهش مجدد قیمت دور از انتظار نیست، بیان کرد: هم‌اکنون قیمت هر کیلو پسته از ۲۰۰ هزار تومان سال گذشته به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش یافته است که این امر بیانگر افت ۵۰ درصدی قیمت پسته است.

ارزانی ممقانی ادامه داد: باتوجه به افت تولید و رونق صادرات در بادام درختی، کاهش قیمتی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشتیم، اما در دیگر محصولات همچون تخمه آفتابگردان ۴۰ درصد و فندق بیش از ۱۰۰ درصد و سایر اقلام ۲۰ تا ۳۰ درصد افت قیمت داشتیم.

او متوسط قیمت هر کیلو فندق با پوست را در بازار عمده فروشی ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان، بادام هندی ۱۳۰ هزار تومان، بادام درختی ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، مغز گردو ۹۵ تا ۱۶۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۳۵ تا ۵۵ هزار تومان، تخمه آفتابگردان ۲۰ تا ۲۸ هزار تومان و پسته ۹۵ تا ۱۷۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره اینکه چرا مردم کاهش قیمت اقلام آجیل و خشکبار را در بازار لمس نمی‌کنند، بیان کرد: از ابتدای آبان با ورود محصول جدید به بازار افت چشم‌گیر قیمت برای تمامی آحاد جامعه ملموس خواهد بود چرا که دیگر فروشندگان نمی‌توانند باوجود فراوانی عرضه، اقدام به گران فروشی کنند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت صادراتی، گفت: باتوجه به افزایش چشم‌گیر تولید، امیدواریم که صادرات رونق یابد و همواره با رفع قوانین دست و پاگیر صادراتی بتوانیم همانند گذشته جایگاه خود را در بازار‌های هدف حفظ کنیم چرا که تولید پسته با رشد ۱۰۰ درصدی از ۷۵ هزار تن سال گذشته به بیش از ۲۲۰ هزار تن می‌رسد.

ارزانی ممقانی در پایان با انتقاد از نبود حمایت‌های لازم برای بخش صادرات اقلام آجیل و خشکبار، تصریح کرد: علی‌رغم تلاش متعدد صادرکنندگان برای صادرات محصول به اقصی نقاط مختلف دنیا متأسفانه حمایتی از صادرکنندگان صورت نمی‌گیرد و این در حالی است که ایران را با خشکبار در دنیا می‌شناسند و به عبارت دیگر ایران قطب خشکبار در دنیا به شمار می‌رود که به همین خاطر انتظار می‌رود با اعمال حمایت‌های لازم بتوانیم جایگاه قبلی خود در آجیل و خشکبار را از سایر کشور‌ها پس بگیریم تا دیگر نیازی به صادرات نفت و درآمد‌های حاصل از آن نداشته باشیم.

انتهای پیام/

رفع قوانین دست و پاگیر صادرات امری ضروری است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۱:۲۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
باغات پسته رفسنجان در حال تبدیل شدن به ذغال هستند.
درختان پسته 25ساله رفسنجان که پیرمرد کشاورز ،جوانی و عمرش را به پایشان گذاشته الان در حال خشک شدن است 3سال هیچ محصولی نبوده و پسته که از قدیم با قیمت 10دلار از کشاورز خریداری میشده با تعطیلی صادرات در حال حاضر با قیمت 80و 90هزار تومان خریداری میشه. اگر به داد کشاورزان رفسنجان نرسند . بزرگترین جنگل مصنوعی جهان نابود خواهد شد. و ما خوشحالیم که قیمت پسته ارزان شده . کالایی صادراتی که اگر خود کشاورز هم بیش از 10دانه از آن را هم شاید نخورد.
Armenia
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
دلالان هنوز خوشحالند!
آخرین اخبار