جایگاه امام حسین (ع) در حوزه فرهنگ دینی و شیعی، بسیار مهم و والاست

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: پیاده‌روی اربعین از جمله آیین‌هایی است که در خصوص شهادت امام حسین (ع) و یارانشان در ماه محرم برگزار می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: با توجه به جمعیتی که از کشور‌های دیگر و خرده فرهنگ‌های متعلق به عراق در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند، این مناسک به عنوان نماد اجتماع شیعی در میان مسلمانان و آیینی معنوی در میان جهانیان شناخته شده است.

او اظهارداشت: در هر دینی، نقش مناسک در احیا و تداوم آن دین بسیار حائز اهمیت است و بخشی از ساختار اشاعه دین از طریق مناسک شکل می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جایگاه امام حسین (ع) در حوزه فرهنگ دینی و شیعی، بسیار مهم و والاست، تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین از جمله آیین‌هایی است که در خصوص شهادت ایشان و یارانشان در ماه محرم برگزار می‌شود و پیروان مذهب شیعه، آن را به عنوان یکی از مهمترین مناسک تلقی کرده و از این طریق، علایق و پیوند‌های خود با این امام را تحکیم می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: از نظر فرهنگ‌شناسی، شرکت در مناسک عاشورایی به ویژه در شهر‌ها و روستا‌ها بعد محلی، منطقه‌ای و حداکثر ملی دارد، ولی راهپیمایی اربعین بعد جهانی دارد و نماد اجتماع شیعی تلقی می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: از منظر جامعه‌شناسی، اینکه فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری دینی در چارچوب یک نماد شکل بگیرد، بسیار حائز اهمیت است و از سویی دیگر ارتباطات میان فرهنگی، آشنایی با اقوام و سبک زندگی جوامع مختلف را موجب می‌شود.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه برگزاری گسترده این آیین در قالب راهپیمایی، یک کنش مشترک جمعی به حساب می‌آید که شکل‌گیری همبستگی احساسی میان افراد و وحدت و انسجام اجتماعی را موجب می‌شود.

او بیان داشت: شرکت جمعی افراد در این آیین، نوعی همبستگی و پیوند‌های احساسی محکم‌تری میان آن‌ها ایجاد می‌کند و در پی آن انسجام اجتماعی شکل می‌گیرد.

اربعین حسینی همزمان با بیستم صفر، چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) به همراه فرزندان و یاران ایشان در روز عاشوراست که به همین مناسبت سالانه همایش پیاده‌روی از نجف تا کربلا با حضور علاقه‌مندان و ارادتمندان اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.

سال گذشته نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر از استان اصفهان در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) شرکت کرده بودند.

امسال ۳۰۲ هزار و۵۰۰ نفر از اصفهانی‌ها برای شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که این میزان نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۲ برابری دارد.

انتهای پیام/م

 

اربعین، نماد قدرت اجتماعی، همبستگی و وحدت سیاسی شیعیان است

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.