وداع با موسیقیدان صاحب نام ایران/ مردی که سرنوشت موسیقی را تغییر داد

مراسم تشییع پیکر حسین دهلوی موسیقیدان صاحب‌نام ایران در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تشییع پیکر حسین دهلوی موسیقیدان صاحب‌نام ایران در تالار وحدت تهران با حضور جمع کثیری از هنرمندان و اجرای سید عباس سجادی آغاز شد.

آغاز مراسم تشییع حسین دهلوی موسیقیدان در تالار وحدت

دهلوی شش دهه برای حفظ موسیقی جنگید

محمد سریر استاد موسیقی و آهنگساز پشت میکروفن آمد و گفت: به تشییع کسی آمدیم که شش دهه برای حفظ موسیقی جنگید. او با جمع کردن نغمه ها تلاش کرد بستر مناسبی برای موسیقی ایران فراهم کند.

وی افزود:ایشان در اندیشه ارتقا و درک موسیقی بودند. آشنایی من با ایشان به دهه چهل برمی گردد که من را به ارکسترشان دعوت کردند و توفیق شاگردی ایشان را داشتم.

سریر گفت:همیشه سعی می کردند افرادی را پرورش دهند که در هنر صداقت داشته باشند. واقعا استادی مانند ایشان نیست. در دانشگاه و هنرستان موسیقی صداقت در هنر را مورد توجه قرار می دادند و امیدوارم آثار ایشان همیشه دراختیار هنرجویان باشد.

زمان استاد دهلوی موسیقی جان گرفت

محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت در ادامه پشت میکروفن آمد و گفت: بنده سی سال خدمت ایشان بودم؛ زمان استاد موسیقی جان گرفت. هر کسی امروز در راس موسیقی است به نوعی شاگرد ایشان بود و کارشان تماما با عشق بود.

آغاز مراسم تشییع حسین دهلوی موسیقیدان در تالار وحدت

کامبیز روشن روان یکی از شاگردان استاد دهلوی درادامه سخنرانی کرد وگفت:ایشان جزو نسلی است که مورد بی مهری قرار گرفت. ایشان فقط نویسنده، موزیسین، استاد موسیقی نیستند بلکه یک پژوهشگر موسیقی بودند و  شکوفاترین دوره هنرستان موسیقی را داشتند.

وی ادامه داد:تمام شاگردانشان را به لحاظ شخصیتی می شناختند ومناسب با آن رفتار می کردند. در رهبری ارکستر هم اینگونه بودند. هر کس به هردلیل دیر به جلسات تمرین می آمد آن نوازنده خجالت می کشید. چنین مدیریتی را بعد از ایشان در کسی ندیدم؛ ایشان یکی ازشاخص ترین نوازنده ها بودند و قطعات مختلف نوشتند.

روشن روان گفت:ایشان از ادبیات و شعرای نامی کشور استفاده کرد. به همین دلیل یکی‌از شاخص ترین موزیسین های ایران بودند و امیدوارم نسل های آینده ایشان را بشناسند.

 سید مجتبی حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد بیان کرد: خالق نغمه موج و مرجان در مهر به دنیا آمد و در مهر ازدنیا رفت چراکه خود سرشار از مهر بود. کسی که موسیقی را عمیق می شناخت؛ او شاگرد بزرگانی چون صبا بود و  ظرفیت موسیقی ایران را شناخت و آن را با قالبی جدید معرفی کرد.

وداع با موسیقیدان صاحب نام ایران/ مردی که سرنوست موسیقی ایران را تغییر داد

جمال الدین منبری موزیسین و خواننده ای که سابقه همکاری با دهلوی را داشت، گفت: بزرگترین اتفاق زندگی من شاگردی و همکاری با ایشان در ارکستر مضرابی بود؛ «مهر فروزان» یکی از قطعاتی بود که با ایشان کار کردیم.

در ادامه منبری قطعه ای را که با دهلوی کار کرده بود را اجرا کرد.

در ادامه پیام تسلیت شهرداد تهران، هوشنگ ظریف و فرهاد فخر الدینی به خانواده درگذشته ابلاغ شد.

مسئولان فرهنگی استاد دهلوی را درک نمی کنند

پیشنهاد تغییر نام تالار وحدت به دهلوی

حسین علیزاده آهنگساز گفت: وقتی استاد دهلوی سکان هنرستان موسیقی را در دست گرفت سرنوشت موسیقی ایران تغییر کرد. همین تالار وحدت می تواند به اسم استاد دهلوی باشد، مسئولان فرهنگی استاد دهلوی را درک نمی کنند. دهلوی فرستاده ای بود که باید به موسیقی شخصیت می داد. نمونه ای بود که می توانستیم همه چیز را از او یاد بگیریم.

وی افزود:در هیچ مجلسی انقدر قداست ندیدم چراکه دهلوی مردم پاکی بود. هیچ گاه لب به شکایت باز نکرد چون می دانست کسی حرفش را نمی فهمد. کاری کرد که با آوردن نام موسیقی ایرانی نام او هم در ذهن نقش می بندد.

وداع با موسیقیدان صاحب نام ایران/ مردی که سرنوست موسیقی ایران را تغییر داد

هومن دهلوی فرزند حسین دهلوی در ادامه گفت: امروز یکی از تلخ ترین روزهای زندگی من است. ایشان نه فقط استاد موسیقی بود، بلکه سعی می کرد خلا های پژوهشی را پر کند. از وزارت ارشاد، بنیاد رودکی و خانه موسیقی برای برگزاری این مراسم تشکر می کنم.

در ادامه نماز میت بر پیکر مرحوم دهلوی نماز خوانده شد  تا پیکر وی به سمت تدفین در خانه ابدی تشییع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خداوند متعال روح ایشان را قرین رحمت واسعه ی خود قرار دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
روحش شاد
آخرین اخبار