دانستنی‌های تحصیلی؛

روش درست مطالعه چیست؟

در این بسته دانستنی‌های درباره روش درست مطالعه کردن دانش آموزان خواهیم گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، روش مطالعه درست یافتن علت‌هاست. به عنوان مثال فرمول‌های دروس ریاضی و فیزیک و شیمی اصلا نیاز به حفظ کردن ندارند. پس از حل هر سوال به مسیر رسیدن به پاسخ و به عبارت دیگر به راه‌حل دقت کنید. از پرسیدن سوال خجالت نکشید و سعی کنید به سرعت پاسخ سوال‌هایتان را بیابید.

ساعت13/دانش آموزان سعی کنند علت هارا بشناسند
برای جلوگیری از فراموشی چه کار کنیم؟

مهم‌ترین دلیل فراموشی مطالب درسی، مرور نکردن است. وقتی مطلب جدیدی را می‌خوانید سعی کنید در همان روز آن را مرور کنید. اگر بعد از چند روز مرور کنید به طور طبیعی بخش‌هایی از آن مطلب را فراموش میکنید. بهترین کار مرور دروس در همان روز و چند روز بعد از مطالعه است تا مطالب به حافظه بلند مدت منتقل شود.

یادداشت برداری
هنگام مطالعه کاغذ و قلمی داشته باشید و مطالبی که میخوانید را بنویسید. این نوشته‌ها احتمالا به دردتان نخواهد خورد، اما کمک بزرگی به شما برای به خاطر سپاری مطالب می‌کند.


بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برای درس خواندن در کمترین زمان


با صدای بلند درس بخوانید
اگر چه ممکن است این گامِ معجزه آسا را نادیده بگیرید، اما درس خواندن با صدای بلند باعث می‌شود که مطالب را به زودی فراموش کنید.

هر روز مطالعه کنید
بگذارید درس خواندن جزیی از زندگی روزمره شما شود درست مثل خوردن و خوابیدن، اگر هر روز مطالعه کنید ذهن شما برای درس خواندن آمادگی بیشتری خواهد داشت.

روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

شما حدود ۱۶ ساعت در روز بیدارید، اگر دانش آموز باشید که ۲ تا ۴ ساعت در کلاس درس هستید، ۲-۳ ساعت در جمع دوستانتان هستید، ۲ ساعت غذا می‌خورید و ۲ ساعت هم به نظافت خود می‌رسید فقط ۵-۸ ساعت در روز برای درس خواندن وقت دارید، می‌توانید ۴ تا ۵ ساعت آن را درس بخوانید و ۱-۳ ساعت آن را برای یادآوری و امتحان گرفتن از خودتان صرف کنید.

مرور کردن را فراموش نکنید
بهترین روش برای تثبیت مطالب در حافظه می‌باشد. هر چقدر میزان مرور بیشتر باشد مطالب در حافظه بلند مدت شما ثبات پیدا خواهد کرد. برای مرور کردن سریع از خلاصه‌های خود می‌توانید استفاده کنید.

خوب استراحت کنید
هیچوقت ساعت‌های طولانی پشت سر هم درس نخوانید. حداقل هر یک ساعت یکبار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به خود استراحت دهید. وقتی موضوع شما را خسته کرد کمی استراحت کنید و دوباره از نو شروع کنید. وقتی بعد از استراحت دوباره به سراغ آن موضوع می‌روید بینش جدیدی برای یادگرفتن آن پیدا خواهیم کرد.

خواب مهم است
وقتی پای حافظه، حفظ‌کردن و درک مطلب به میان می‌آید، خواب ارزش بالاترى پیدا میکند. برنامه‌ی منظمی برای خواب بچینید. ساعت مشخصی را به رخت‌خواب بروید و حتی اگر برای روز‌های اول برای خوابیدن با مشکل مواجه شدید در فضای تاریک اتاق و در رختخواب بمانید. دو ساعت قبل از خواب، موبایل و هر صفحه‌ی نورانی دیگر (به خصوص تلویزیون) را کنار بگذارید و یادداشت‌هایی که در طول روز برداشته‌اید را مرور کنید. این مرور به مغز شما می‌فهماند که این موضوع اهمیت دارد، و در حین خواب، اطلاعاتی که در طول روز خوانده‌اید و به آن مرتبط است را تقویت می‌کند.

انتهاى پیام/

بهترین روش برای مطالعه کردن چیست؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.