رشد ۱۳ درصدی اشتغال زنان روستایی در فارس

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی فارس گفت: نرخ مشارکت اقتصادی زنان روستایی فارس در سال ۹۷ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۳ درصدی اشتغال زنان روستایی در فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی فارس گفت: جمعیت استان فارس از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ حدود یک و یک دهم برابر شده یعنی از حدود ۴ میلیون و ۳۳۷ هزار نفر به ۴ میلیون و ۸۵۱ هزار نفر رسیده است.

سهراب مختاری گفت: در مقایسه شاخص جنسی جمعیت فارس بر اساس آمار سال ۹۵، بیش از ۵۰ و ۷ دهم درصد جمعیت استان را مردان و حدود ۴۹ و ۳ دهم درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند، اما روند رشد اشتغال و کاهش بیکاری در جمعیت زنان، سرعت بیشتری دارد.

او ادامه داد: براساس آمار‌های سال ۹۵ شمار مردان در فارس حدود ۲ میلیون و ۴۶۱ هزار نفر و شمار زنان حدود ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر بوده است افزود: براساس آمار‌ها در سال ۹۵ جمعیت فعال زنان ۱۰ سال به بالا در فارس حدود ۲۱۸ هزار و ۹۱۱ نفر و جمعیت شاغل زنان حدود ۱۵۳ هزار و ۹۹۸ نفر بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی فارس افزود: بررسی جمعیت فعال فارس نشان می‌دهد که این شاخص از حدود یک میلیون و ۴۷۸ هزار نفر در سال ۹۰ به یک۱ میلیون و ۵۹۱ هزار نفر در سال ۹۵ رسیده که صعودی بوده است.

مختاری گفت: در جمعیت زنان هم شاهد همین رشد هستیم به طوری که جمعیت فعال زنان از حدود ۲ میلیون و ۱۹۰ نفر در سال ۹۰ به حدود ۲ میلیون و ۹۴۴ نفر افزایش یافته است.

او، به نرخ مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی زنان روستایی در سال ۹۷ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته و نرخ بیکاری زنان فعال روستایی هم ۶ و ۷ دهم درصد بوده است؛ و سهم اشتغال زنان روستایی در بخش کشاوری ۵۹، صنعت ۱۹ و خدمات ۲۲ درصد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی فارس افزود: در زمینه استفاده زنان روستایی از تسهیلات اشتغال، برای هزار و ۴۸۳ طرح با پیش بینی اشتغال ۸ هزار و ۲۲۵ نفر، بیش از ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مختاری گفت: جمعیت شاغل در استان فارس در سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۴۰۹ هزار نفر و سهم زنان از این جمعیت ۲۲۹ هزار نفر و از ۱۸۲ هزار فرد بیکار سال ۹۵ سهم زنان حدود ۶۶ هزار نفر بوده است.

او افزود: نرخ بیکاری زنان در استان فارس از ۲۹ و ۷ دهم درصد در سال ۹۰ به ۲۲ و ۳ دهم درصد در سال ۹۵ کاهش یافته که نرخ مشارکت زنان از ۱۱ و ۳ دهم درصد در سال ۹۰ به ۱۴ و ۵ دهم درصد در سال ۹۵ رسیده و روند صعودی داشته است.

مختاری افزود: سهم اشتغال زنان روستایی در بخش خصوصی حدود ۹۵ درصد و در بخش عمومی ۵ و ۴ دهم درصد برآورد شده و روند نرخ بیکاری در این بخش از جامعه از ۱۷ درصد در سال ۹۵ به ۶ و ۷ دهم درصد در سال ۹۷ کاهش داشته است.

او گفت: سهم اشتغال زنان روستایی در بخش کشاورزی از ۴۰ و ۴ دهم درصد در سال ۹۵ به ۵۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در ادامه گفت: نرخ اشتغال بانون روستایی در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ از ۸۳ به ۹۵ درصد رسیده است.

مختاری تاکید کرد که این افزایش نرخ اشتغال بانوان روستایی در پی توجه ویژه به تسهیلات اشتغال در بحث مشاغل خانگی و روند صعودی مشارکت زنان روستایی در مشارکت‌های اقتصادی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با بیان این که فارس در تشکیل تعاونی‌ها رتبه اول را در سه سال گذشته در کشور دارد، گفت: هم اینک ۵۹۵ تعاونی فعال بانوان با ۶ هزار و ۳۶۳ عضو در فارس ایجاد شده و تعداد اشتغال در تعاونی‌های به بهره‌برداری رسیده نیز ۴ هزار و ۱۳۱ نفر است.

پاک فطرت مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس با بیان این که رویکرد خوبی در سپردن عرصه‌های مدیریتی به زنان در فارس وجود دارد، گفت: هم اینک بیش از ۱۵۰ دهیار زن در روستا‌های فارس مدیریت می‌کنند و در این موضوع بسیار مطلوب عمل کرده‌اند.
انتهای پیام/م

افزایش اشتغال زنان روستایی در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار