در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ساخت آزمایشگاه هوشمند برای اولین بار در دنیا

دستگاه آزمایشگاه یکپارچه هوشمند قابلیت انجام کلیه مراحل آنالیز‌های (بیو) شیمیایی را به وسیله تلفن هوشنمد انجام می دهد.

ساخت آزمایشگاه هوشمند برای اولین بار در کشورحامد گل‌محمدی فناور وعضو هیئت علمی دانشگاه ایران درباره ساخت آزمایشگاه یکپارچه هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: علیرغم تمام پیشرفت‌های صورت گرفته طی دهه‌های گذشته در زمینه توسعه روش‌های نوین آنالیز کلینیکالی و (بیو) شیمیایی، با توجه به رو ش‌ها و وسایل موجود همچنان محدودیت‌های کاربردی وجود دارد.

او ادامه داد: تکنیک‌های موجود نیازمند زمان بسیار، وسایل و تجهیزات پیچیده وگران قیمت و کاربر متخصص هستند. از این رو توسعه وسایل تجزیه‌ای که ضمن دقت و صحت بالا نیازمند ادوات آزمایشگاهی پیچیده و نیروی متخصص آموزش دیده نبوده و بتوانند درحداقل زمان و به راحتی در هر زمان و مکانی با حداقل امکانات مراحل آنالیز‌های (زیست) شیمیایی را انجام دهند بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران بیان کرد: با توجه به اینکه اغلب رو ش‌های آنالیز (بیو) شیمیایی نیازمند مراحل مختلف هم زدن، جداسازی و حتی سانتریفیوژ هستند کماکان یک شکاف اساسی در حرکت وسایل تجزیه ای مبتنی بر تلفن‌های هوشمند از وسایل تجزیه‌ای که صرفاً قادر به انجام عملیات حسگری هستند به سمت وسایل تجزیه‌ای کاملاً یکپارچه ای که قادر به انجام کلیه مراحل آزمایشگاهی مورد نیاز برای آنالیز‌های (بیو) شیمیایی باشند وجود دارد.

گل محمدی درباره آزمایشگاه یکپارچه هوشمند عنوان کرد: این طرح برای نخستین بار در دنیا است. یک وسیله تجزیه‌ای کاملاً یکپارچه مبتنی بر تلفن هوشمند طراحی و ساخته شده که قادر است به طورهمزمان کلیه مراحل جداسازی، هم زدن، سانتریفیوژ و آنالیز داده‌های مورد نیاز برای آنالیز‌های کلینیکالی و (بیو) شیمیایی را بر روی یک پلتفرم تلفن همراه انجام دهد.


بیشتر بخوانید: سانتریفیوژی که نانو ذرات جامد از محلول را جدا می‌کند


در ادامه زهره حمزه‌ای همکار گل‌محمدی درباره مزایا این دستاورد بیان کرد: دستگاه آزمایشگاه یکپارچه هوشمند قابلیت انجام کلیه مراحل آنالیز‌های (بیو) شیمیایی از جمله جداسازی، همزدن، سانتریفیوژ و آنالیز داده‌ها به وسیله تلفن هوشنمد دارا است.

این فناور ادامه داد: از جمله مزایای‌های دیگر این دستاورد قیمت مناسب، سریع و قابل حمل بودن، کاربری آسان بدون نیاز به آموزش‌های تخصصی و عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته، قابل حمل و استفاده در منزل و آزمایشگاه‌های کلینیکی و تشخیصی و امکان صادرات آن به خارج از کشور و خصوصاً کشور‌های همسایه و اغلب نقاط محروم و دورافتاده در سراسر کشور است.

او درباره ویژگی‌های این محصول اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار در دنیا به اجرا در آمده و فاقد هرگونه نمونه مشابه است. تمامی مراحل طراحی، ساخت و تست‌های فنی و تخصصی محصول ساخته شده در آزمایشگاه مجری طرح و با امکانات داخل کشور انجام شده اند.

حمزه‌ای ادامه داد: پتانسیل کاربردی وسیله تجزیه‌ای مبتنی بر تلفن هوشمند طراحی شده جهت تشخیص زودهنگام و پایش درمانی بیماری فنیل کتونوریا ازطریق اندازه گیری فنیل آلانین در خون انسان بوسیله یک کیت تشخیصی بر پایه نانوکاغذ سلولز باکتریایی نشان داده شد. PKU یک اختلال ژنتیکی ارثی است که در صورت عدم تشخیص به نگام و کنترل می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جدی مغزی و عقب ماندگی ذهنی شود.

این فناور گفت: این محصول در مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی، آزمایش‌های تشخیصی بالینی و سریع در منازل و مراکز درمانی تست هاى نقطه ى مراقبت POCT (کاربرد دارد.

انتهای پیام/

آزمایشـگاه یکپارچـه هوشمنـد در خانه شما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار