کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مدارس هیئت امنایی با رانت اداره می‌شوند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مدارس هیئت امنایی کاملا با رانت اداره می‌شوند، در تلاشیم چنین مواردی را از نظام تعلیم و تربیت دور کنیم.

مدارس هیئت امنایی با رانت اداره می‌شوندجبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین مصوبه مجلس مبنی‌بر کاهش تنوع مدارس، اظهار کرد: در این مصوبه که خود آن را طراحی کردم، عدالت آموزشی مورد توجه قرار گرفته است و هرگز مدارس غیردولتی پررنگ نمی‌شوند.

او ادامه داد: در آموزش و پرورش مدارس را طبقه‌بندی کرده‌اند و فضاهای آموزشی مناسب شهر به افراد خاص داده شده است که تحت عنوان مدارس هیئت امنایی معروف هستند. در این مدارس، خانواده‌ها با پرداخت مبالغی فرزندانشان را ثبت‌نام می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس به فعالیت مدارس شاهد هم اشاره کرد و افزود: اکنون در این مدارس دانش‌آموزانی که هیچ ارتباطی با خانواده شهدا ندارند، تحصیل می‌کنند البته خانواده شاهد جایگاه خودشان را دارند اما برخی افراد با روابطی در این مدارس ثبت‌نام کرده‌اند.

کوچکی‌نژاد تأکید کرد: مدارس دولتی تنوع بسیاری پیدا کرده‌اند که هرکدام شرایط خاصی برای پذیرش دانش‌آموز در نظر گرفته‌اند؛ در حالیکه از امکانات دولتی برای راه‌اندازی آن بهره گرفته شده است.

تنوع در مدارس دولتی باعث تبعیض در نظام تعلیم و تربیت شده است

او با تأکید بر اینکه این تنوع در مدارس دولتی باعث تبعیض در نظام تعلیم و تربیت شده است، گفت: افراد خاص در مدارس خاص دولتی تحصیل می‌کنند و والدینی که تمکن مالی کافی نداشته یا دارای ارتباطات خاص نیستند ناگذیر به ثبت‌نام فرزندشان در مدارس دولتی عادی هستند، بنابراین در مصوبه کاهش تنوع مدارس با در نظر گرفتن این شرایط به دنبال برقراری عدالت آموزشی هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس ادامه داد: مدارس دولتی داریم اما باتوجه به شرایط خاص پذیرش دانش‌آموز دارند که خلاف قانون است.

کوچکی‌نژاد درباره فعالیت مدارس غیردولتی،تصریح کرد: برخی افراد با تمکن مالی کافی و رعایت استانداردهای آموزشی به تأسیس مدارس غیردولتی اقدام می‌کنند که این فرآیند در سراسر دنیا پذیرفته شده است؛ مردم این حق را دارند که فرزندان خود را در مدارس غیردولتی که چارچوب استانداردهای آموزشی باشد ثبت‌نام کنند، از طرفی دیگر عدالت آموزشی را در کشور برقرار می‌کنند و به هیچ وجه تلقی خصوصی‌سازی نباید داشته باشیم.

او ادامه داد: در اخذ مجوز مدارس غیردولتی هیچگونه رانتی وجود ندارد، رانت در مواردی وجود دارد که همانند مدارس هیئت امنایی با امکانات دولتی، فردی از بخش خصوصی مدیریت آن را بر عهده می‌گیرد که معمولا این افراد با قدرت سیاسی وارد عمل شده‌اند.


بیشتر بخوانید:  رانت به افراد خاص برای ایجاد مدارس غیردولتی/ مدارس خاص تجارت کاذب ایجاد کرده‌اند


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا مدارس دولتی عادی طی یک سال می‌توانند زیرساخت لازم برای پذیرش دانش‌آموزان با رعایت استانداردهای آموزشی را تأمین کنند یا خیر، گفت: زیرساخت‌های لازم در مدارس دولتی عادی وجود دارد اما به دلیل تنوعی که در مدارس دولتی شکل گرفته است، امکانات به طور یکسان در تمام مدارس توزیع نمی‌شود.

کوچکی‌نژاد تأکید کرد: مدارس هیئت امنایی کاملا با رانت اداره می‌شوند و در این مصوبه سعی می‌کنیم چنین مواردی را از نظام تعلیم و تربیت دور کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کمال دهکردی
۱۸:۳۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
باسلام .ادارات ونواحی اموزش وپرورش از هیات امنایی ها استقبال میکنند زیرا درمواقع کمبود اعتبار دست درجیب مدارس هیات امنایی دارند
آخرین اخبار