دانستنی‌های فضا؛

از علت فروپاشی جهان تا کشف ۵ درصد دنیا توسط دانشمندان

درک نحوه زندگی در فضا برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما در زندگی اطراف خود با مکان‌هایی آشنا می‌شویم که گاهی درک آن و رفتن به آن مکان‌ها دشوار است، اما دستیابی به برخی اطلاعات برای آگاهی بیشتر کمک‌کننده است.

ستارگان خستگی ناپذیر

ستاره‌های نوترونی بازمانده ستارگان پرجرمی هستند که سوختشان تمام شده است. زمانی که اواخر عمر یک ستاره پرجرم فرامی‌رسد نیروی جاذبه آن به قدری زیاد می‌شود که الکترون‌ها و پروتون‌های آن گداخت می‌کنند. با گداخت الکترون‌ها و پروتون‌ها، سطح این ستاره را لایه‌ای از نوترون‌ها می‌پوشاند. رمبش یا فروریختن این ستاره موجب افزایش شدید سرعت گردش آن می‌شود. به طوری که این نوع ستاره در هر ثانیه، بار‌ها به دور محور خود می‌گردد، در حالی که خورشید هر ۲۷ روز یک بار دور محور خود می‌چرخد. سریع‌ترین ستاره نوترونی با سرعتی برابر ۷۱۶ بار در ثانیه گردش می‌کند.

از علت فروپاشی جهان تا کشف 5 درصد دنیا توسط دانشمندان

ما فقط ۵ درصد از جهان کشف کردیم

تمام آنچه که ما از کیهان می‌توانیم ببینیم و محاسبه کنیم، کمتر از ۵ درصد از آن چیزی است که واقعاً وجود دارد. حدود ۹۵ درصد بقیه جهان برای ما ناشناخته و همچون یک راز است که ما نمی‌دانیم چطور آن را آشکار کنیم. وقتی ستاره‌شناسان در حال بررسی ستارگان نزدیک مرکز کهکشان راه شیری بودند، دریافتند آن دسته از ستارگان که در لبه‌های بیرونی قرار دارند با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند، اما از کهکشان خارج نمی‌شوند. آنچه که می‌بینیم نمی‌تواند با تولید یک میدان گرانشی قوی همه چیز را نگه دارد، بنابراین چیز دیگری وجود دارد.

این ماده «ماده تاریک» است که حدود ۲۷ درصد جهان را تشکیل می‌دهد. این ماده در کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی با ایجاد گرانش مانع از واپاشی آن‌ها می‌شود و آنچه که باقی می‌ماند «انرژی تاریک» است. وجود ماده تاریک و انرژی تاریک را از تاثیرشان روی ماده می‌توان تشخیص داد. طبق نظریه بیگ‌بنگ، جهان بر اثر یک انفجار اولیه به وجود آمده و در حال انبساط است. سرعت این انبساط به جای کاهش یا تثبیت، در حال افزایش است که انرژی تاریک باعث افزایش سرعت انبساط عالم می‌شود.

از علت فروپاشی جهان تا کشف 5 درصد دنیا توسط دانشمندان

 

علت فروپاشی جهان چیست؟

دانشمندان می‌گویند دنیای ما با انفجار بزرگ آغاز شده و انرژی عظیمی در سرتاسر جهان پخش شده است. این انرژی میزان خاصی دارد و براساس قانون آنتروپی، بالاخره یک روز به انتها می‌رسد، هیچ راهی هم برای متوقف کردن آن وجود ندارد؛ بنابراین آماده یک گرمایش عظیم باشید و بدانید که روزی دنیا از شدت گرما از هم فرومی‌پاشد.

از علت فروپاشی جهان تا کشف 5 درصد دنیا توسط دانشمندان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
ما نفهمیدیم بالاخره ماده تاریک با جاذبه موجب عدم فروپاشی جهان میشود یا ماده تاریک موجب انبساط جهان در مقابل جاذبه ای که میشناسیم میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۴۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
همه اش فرضیه است.شاهدبودیم که راجع به پایان جهان در2012این دانشمندان چه قلمفرسایی ها که نکردندو همش دروغ ازآب درآمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
فتبارک الله احسن الخالقین
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۰۷:۲۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
سوره واقعه خداوند رحمان اشاره کرده که چگونه زمین تبدیل میشه. زمین فشرده میشه هوا منبسط میشه کوها راه میوفته ذره ذره میشه همه چیز به درستی گفته شده دانشمندان تازه الان فهمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
به نظر من انرژي تاريك تبديل جسم به انرژي جاذبه است يعني در فضاهاي تاريك انرژي بصورت انرژي جاذبه وجود داره و احتمالا انرژي جاذبه آخرين تبديل جسم به انرژي هستش در حقيقت همه انواع انرژي مثل حركتي و راديويي و گرمايي در نهايت به انرژي جاذيه اي تبديل ميشن
آخرین اخبار