تولیت مسجد مقدس جمکران عنوان کرد؛

دوری از شهرت و آقازادگی ویژگی‌ بارز سید مصطفی(ره)بود

حجت الاسلام رحیمیان گفت:سید مصطفی خمینی(ره) نه به عنوان یک فرزند بلکه مانند یک سرباز در کنار امام (ره) بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان،تولیت مسجد مقدس جمکران در آیین بزرگداشت چهل و دومین سالگرد شهادت مظلومانه آیت الله سید مصطفی خمینی تحت عنوان مجتهد شهید که چهارشنبه شب در سالن همایش های موسسه آموزشی پژوهشی امام (ره) قم برگزار شد،با اشاره به نقش برجسته سید مصطفی خمینی در شکل‌گیری و تداوم نهضت انقلاب اسلامی گفت:از ابتدای نهضت تا زمان شهادت، نه به عنوان یک فرزند بلکه مانند یک سرباز در کنار حضرت امام بود و نقش آفرینی کرد.

او همچنین پرهیز از دنیا طلبی و دوری از شهرت و آقازادگی را از ویژگی‌های بارز فرزند امام دانست و افزود: حوزه‌های علمیه باید این شخصیت را برای خود یک اسوه و الگو بدانند و راه او را ادامه دهند.

مدیر بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز مرحوم مصطفی خمینی را مجاهد فی سبیل الله و یکی از ارکان حوزه‌های علمیه توصیف کرد و گفت: نکته دردآور این است که شخصیت‌هایی مانند حاج آقا مصطفی در زمان حیاتشان شناخته نمی‌شوند و درباره آن‌ها یک بعدی فکر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی افزود: اینکه انسان‌های بزرگ شناخته نمی‌شوند و فرصت از دست می‌رود، یک فاجعه است.

او سید مصطفی خمینی را انسانی متواضع و فروتن دانست و یادآور شد: خودسازی او بی نظیر بود، به نحوی که خود را یک طلبه حقیر می‌دانست، و همه طلبه‌ها با او رفتار دوستانه و صمیمانه داشتند.

مدیر بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ادامه داد: از نظر معنوی و تهذیب نفس بی نظیر بود و با طلبه‌ها حشر و نشر داشت و هرگز خود را برتر و بزرگتر از دیگران نمی‌دید.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی با اشاره به مقام علمی مصطفی خمینی گفت: این شخصیت بزرگ در همه ابعاد علوم اسلامی اعم از تفسیر، فقه، اصول و حتی ادبیات و شعر تبحر کامل و فوق العاده داشت و در عالی‌ترین درجه بود.

آیت الله سید مصطفی خمینی در ۲۱ آذر ۱۳۰۹ خورشیدی در قم دیده به جهان گشود، و در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد و در مدرسه حجتیه قم به تدریس اصول فقه و فلسفه مشغول شد

او  با آغاز نهضت انقلاب اسلامی در کنار امام خمینی (ره) پدر بزرگوار خویش، مبارزه علیه حکومت پهلوی را شدت بخشید و در پیشبرد آن نقش بسزایی داشت، مدتی بعد وی در پی اقدام‌های انقلابی خویش به وسیله عوامل رژیم دستگیر و به ترکیه و عراق تبعید شد.

سرانجام این فقیه پس از دورانی سراسر تلاش و مبارزه در یکم آبان ۱۳۵۶ در عراق به طرز مشکوکی به شهادت رسید.

انتهای پیام/ش

بزرگداشت حاج آقا مصطفی خمینی در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار