اجرا نکردن واکسیناسیون اصولی، در مرغداری‌های قاین تلفات داد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین گفت: علت تلفات در مرغداری‌های قاین اجرا نکردن واکسیناسیون اصولی بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،محمودی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین گفت: اصول واکسیناسیون و برنامه‌های واکسیناسیون اعلامی از سوی دامپزشکی کشور بر مبنای پایش علمی و آزمایشگاهی و مشاهدات کارشناسان طیور در هر منطقه است.

او با بیان اینکه دامپزشکی استان  بر اساس شرایط منطقه‌ای برنامه واکسیناسیون مخصوص طیور گوشتی را بصورت مرتب و برنامه ریزی شده تهیه و پیشنهاد کرده است، افزود: متاسفانه در برخی مواقع مرغداران به استناد اینکه مدتهاست درگیر بیماری خاصی نشده اند و یا به علل مالی از اجرای دقیق آن خودداری می‌کنند.

محمودی عنوان کرد: در تلفاتی که اخیرا در برخی مزارع پرورش مرغ گوشتی شهرستان قاین رخ داد، اجرا نکردن دقیق برنامه واکسیناسیون بصورت واضح و غیرقابل انکاری مشهود است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین ادامه داد: در واحد‌هایی که اصول واکسیناسیون بطور نسبی رعایت شده بود تلفات این بیماری ویروسی تنفسی که در تشخیص‌های اولیه برونشیت و در برخی موارد برونشیت به همراه نیوکاسل تشخیص داده شد، با تلفات حداقلی و در حد ۲ تا ۲.۵ درصد و در مرغداری‌هایی با واکسیناسیون ناقص، تا ۵۵ درصد بروز کرد.

او بااشاره به اینکه دستورالعمل اعلامی و اجرای برنامه واکسیناسیون ابلاغی از سوی اداره کل دامپزشکی استان لازم الاجرا است ،تصریح کرد:  در صورت احراز  اهمال مسئول فنی مایه کوبی و یا تخلف مرغدار در اجرای برنامه مورد نظر کلینیسین  و شیوع آلودگی و ضرر اقتصادی سایر پرورش دهندگان ، مراتب قابل پیگیری حقوقی و قضایی است.

انتهای پیام/ی

اجرا نکردن واکسیناسیون اصولی،علت تلفات طیور در مرغداری های قاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.