تابلوی شهدا در معابر اردبیل پربارتر شد / هتک حرمتی در میان نیست +تصاویر

در استان شهیدپرور اردبیل به تعداد هر ۳ هزار و ۴۰۰ شهید این استان، کوچه یا خیابانی نام گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اخیرا با انتشار خبر‌ها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از اذهان خواسته یا ناخواسته درگیر مسئله‌ای شدند که بازخورد‌های خوشایندی از سوی مردم نداشت و این مسئله چیزی نبود جز، حذف نام شهدا یا حتی حذف عنوان "شهید" از مقابل نام شهدا در معابرِ برخی از شهر‌های کشور، به ویژه پایتخت که این مهم با واکنش شدید مردم مواجه شد.

حفظ عزت شهدا در گرو جاودانگی نام آنها؛ هتک حرمتی در میان نیست

اما استان شهیدپرور اردبیل جزو آن دسته از مناطقی است که به گفته مسئولان شهرداری همه‌ساله هزینه زیادی را برای بهسازی، ترمیم و نصب تابلوی جدید در معابر که به نام شهدا مزین و متبرک شده است، صرف می‌کند و فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه تا به امروز متوقف نشده است.

هیچ‌گونه تغییر یا حذفی در تابلو‌های معابر نداشتیم

حمید لطف‌اللهیان شهردار اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به اینکه در دنباله موج اعتراضات به حذف یا تغییر برخی تابلو‌ها در یکی از کلانشهر‌های کشور، در استان اردبیل هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است، گفت: با قطعیت و اطمینان خاطر باید بگوییم که در سطح استان اردبیل هیچ‌گونه تغییر یا حذف نام شهدا یا عنوان شهید از معابر و کوچه‌ها تا به اکنون اتفاق نیافتاده است.

لطف‌اللهیان با اشاره به اینکه همه‌ساله با نظر مثبت شورای شهر، ترمیم و نوسازی‌ هایی در ظاهر این تابلو‌ها انجام می‌شود، افزود: با همکاری شورای سیاست نام گذاری که زیر نظر روابط عمومی شهرداری اردبیل می‌باشد، اقدامات مذکور در سطح استان انجام می‌گیرد.

حفظ عزت شهدا در گرو جاودانگی نام آنها؛ هتک حرمتی در میان نیست

به گفته شهردار اردبیل در چند ماه اخیر هیچگونه تغییر تابلو، فک تابلو‌ها یا انتقالی به تعبیر حذف نام شهید از معابر و کوچه‌های استان انجام نشده است.

لطف‌اللهیان در تشریح عملکرد شهرداری اردبیل در راستای نصب تابلو‌هایی با اسامی شهدای استان اذعان داشت: از جمله اقداماتی که شهرداری اردبیل در این راستا در نظر گرفته است تعویض تصاویر شهدا بوده که با نصب تصاویر جدید سیمای بصری شهر نیز جلای زیبایی به خود می‌گیرد و در این زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اولویت اساسی است و اکثر معابر و کوچه‌های شهر طبق مصوبات شورای نامگذاری به نام شهدا تصویب و نام گذاری می‌شوند.

در پی همین مسئله بازدید میدانی خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  در اردبیل نیز حاکی از این بوده که اخیرا حذفی در عنوان کوچه‌ها و معابر اردبیل وجود نداشته است.

۳ هزار و ۴۰۰ کوچه‌ای که به نام شهدا مزین است

یاسر شاهی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در سطح استان به تعداد شهدای استان اردبیل کوچه یا خیابانی نام گذاری شده است، افزود: به تعداد ۳ هزار و ۴۰۰ شهید اردبیل در سطح استان کوچه یا خیابانی داریم که عملیات نصب تعدادی از این تابلو‌ها با موفقیت انجام شده و بخشی نیز با تخصیص ردیف بودجه در اولویت نصب و نام گذاری قرار دارند.

شاهی با اشاره به اینکه شهر اردبیل اختصاص به یک هزار و ۵۰۰ شهید دارد، گفت: در سطح شهر ۸۰۰ تا ۹۰۰ مورد از کوچه‌ها و معابر به نام شهدا اختصاص یافته و الباقی نیز با اولویت‌بندی در دستور کار شورای سیاست نام گذاری است.

حفظ عزت شهدا در گرو جاودانگی نام آنها؛ هتک حرمتی در میان نیست

او تصریح کرد: در نام گذاری معابر عمومی استان معمولا یک سری نکات و چارچوب‌هایی در نظر گرفته می‌شود که یکی از این موارد، پرهیز از تکرار نام شهدا در نامگذاری کوچه و خیابان‌هاست، به طوری که نام هر شهید شامخ استان می‌تواند فقط به یک کوچه یا خیابان اختصاص یابد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، حفظ و نشر آثار دفاع مقدس را فرصتی مغتنم برای عامه جامعه دانست و اظهار کرد: وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران در هر کجای کشور حفظ نام شهدا، نشر شخصیت این عزیزان و آشناسازی آحاد مردم با شهدای مناطق مدنظر می‌باشد که در این راستا تا به امروز بنیاد شهید استان اردبیل از هیچ اقدام و تلاشی فروگذار نکرده است.

ارائه توضیحات در تابلوهای شهدا

محسن میرزایی مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری اردبیل، به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: هر ساله به مصوب شورای شهر اردبیل، مبلغ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به تهیه علائم عمودی راهنمایی و رانندگی شهرداری اردبیل اختصاص می‌یابد.

او با اشاره به اینکه بودجه نصب تابلو‌های معابر و نام کوچه‌ها نیز در میان بودجه مصوب شورای شهر است، افزود: سهم نصب، ترمیم یا نوسازی تابلو‌های معابر عمومی از مجموع بودجه مصوب شورای شهر مبلغ ۲ میلیارد ریال معادل ۲۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری اردبیل تصریح کرد: در نصب تابلو‌های کوچه‌ها و معابر عمومی اعم از خیابان‌ها و میادین شهری معمولا نام شهید، محل شهادت، محل تولد و گا‌ها یک زندگینامه کوتاه یا بخشی از وصیت‌نامه شهدا مجموع اطلاعاتی است که در این تابلو‌ها گنجانده می‌شود.

میرزایی ادامه داد: نام گذاری کوچه‌ها و معابر بر عهده شورای نام گذاری و بنیاد شهید بوده که در این زمینه ترافیک شهری شهرداری وظیفه تغییر نام یا ابلاغ این موارد به دستگاه‌های ذی‌ربط را ندارد.

حفظ عزت شهدا در گرو جاودانگی نام آنها؛ هتک حرمتی در میان نیست

به گفته مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری بودجه مصوب برای نصب تابلو‌های معابر عمومی شهری سه سال است که به طور میانگین چیزی حدودی ۲۰۰ میلیون تومان است.

حفظ عزت شهدا در گرو جاودانگی نام آن‌ها

مسعود امامی‌یگانه فرماندار اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به انتشار برخی اخبار از سایر استان‌ها مبنی بر حذف عنوان شهید از مقابل عناوین کوچه و معابر گفت: این اقدام اگر که واقعیت هم بوده باشد یک حقیقت تلخی است که باید با جدیت هرچه تمام‌تر ساماندهی شود.

امامی‌یگانه با اشاره به اینکه بخش اعظمی از معابر اردبیل به نام شهدا نامگذاری شده است، افزود: شهدا برای تمام ادیان و اقشار مختلف ایران اسلامی قابل احترام هستند که این مهم از بعد از دفاع مقدس هیچ تغییری نکرده است و این جای بسی خرسندی است.

او تصریح کرد: حفظ عزت شهدا در گرو جاودانگی نام آنهاست که باید این اقدام فرهنگی هرگز از سوی متولیان اصلی این حوزه ترک نشود.

فرماندار اردبیل گرامیداشت نام شهدا را بهترین تجلیل از خانواده‌های گرانقدر شهدا و زحمات بی‌قیاس آن‌ها دانست و اضافه کرد: اگر در برهه‌هایی از تاریخ همواره دشمنان اسلام، سعی در در هم‌شکنی اتحاد ملت و اعتقاد آنان به دفاع مقدس و فرهنگ ناب شهادت داشتند، اما هرگز این توطئه‌ها به نتیجه واصل نشده و ما شاهد بودیم که ملت غیور کشورمان در هر حوزه و عرصه‌ای آرامش و امنیت خود را مرهون خون این عزیزان دانسته و قدردان آن‌ها بودند.

هتک حرمتی در میان نیست

با اذعان به اینکه پاسداشت نام شهدا ادامه مسیر پرتعالی انقلاب اسلامی است باید گفت که در طول این سال‌ها پس از وقوع انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس الحق و انصاف اقدامات فرهنگی بی‌شماری در راستای تبیین ارزش‌های شهادت و ایثار و جاودانگی نام شهدا در سطح استان اردبیل انجام شده است.

حفظ عزت شهدا در گرو جاودانگی نام آنها؛ هتک حرمتی در میان نیست

دستگاه‌های فرهنگی متولی وظایف خود را تا به امروز به خوبی انجام دادند و اگر کوتاهی‌های گاه و بی گاهی هم وجود داشته قطع به یقین به مرور برطرف شده است.

اما از آنجا که نام گذاری معابر و کوچه‌ها به نام شهدا یک افتخار غیرقابل انکار است، باید گفت که فک تابلو‌هایی با چنین عناوینی هم نهایت بی‌حرمتی به مقام شامخ شهداست،  برای اطمینان خاطر از نبود چنین اقدامی سراغ شهرداری اردبیل رفتیم که این نهاد اجرایی به کلی این مسئله را رد کرد.

پس از بررسی‌های لازم و صورت گرفته مشخص شد که طبق اظهارات مسئولان استانی هیچگونه حذف، تغییر عنوان، فک تابلو یا نقل مکان تابلو با عناوین شهدا در سطح استان انجام نشده است.

و اما کلام آخر

ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای سربلند انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس باید به خوبی دانست که اگر امروز امنیتی بی‌بدیل در منطقه حاکم است، اگر عزت و سربلندی نصیب کشورمان گردیده، اگر به درجه‌ای از بالندگی رسیده‌ایم که برای دشمنان خود خط و نشان می‌کشیم، همه و همه در سایه خون دلاورمردانی است که روزی بر سر حفظ آبروی ایران اسلامی مردانه جنگیدند و رفتند تا ما بمانیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.