نگاهی به تظاهرات مردمی عراق/ اعتراضاتی که با دخالت آشوب‌طلبان به خشونت کشیده شد

مردم شهر‌های مختلف عراق در اعتراض به وضع معیشتی و فساد خواستار برگزاری مجدد تظاهرات مسالمت‌آمیز بودند که وجود برخی از آشوبگران فضای اعتراضات را به خشونت کشید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مردم عراق اعتراض به اوضاع اقتصادی و معیشتی، فساد مالی و بیکاری را از دهه اول مهر ماه یعنی اول ماه میلادی اکتبر آغاز کردند و تظاهراتی در استان‌های مختلف برای بیان خواسته هایشان برگزار کردند، اما برخی از معترضان که به‌نظر می‌رسید مسئله اصلی آن‌ها نه مطالبات مردم عراق، بلکه آشوب بود تظاهرات را به خشونت کشاندند.

با وجود وعده دولت عراق برای تحقق مطالبات معترضان، دور جدید اعتراضات در این کشور علیه فساد، بیکاری و مسائل معیشتی بار دیگر پس از یک وقفه چند روزه به مناسب ایام زیارت اربعین امام حسین (ع) آغاز شد.

تجمعات اعتراضی در برخی شهر‌های عراق از جمله بغداد، نجف و الناصریه از شامگاه پنج‌شنبه آغاز شد و نیرو‌های امنیتی برای حفظ امنیت شهروندان و اماکن دولتی در نقاط مختلف مستقر شدند.

بنا بر اعلام رسانه‌های دولتی عراق، در حالی که برخی از مردم در استان‌های مختلف تظاهراتی مسالمت آمیز داشتند و حتی به گفته گروه نجباء مردم عراق در تظاهرات جمعه شب، پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند، برخی از معترضان که «عوامل نفوذی» خوانده می‌شوند به ساختمان‌های دولتی و اموال عمومی مقامات محلی در استان‌های بصره، بابل، ناصریه، ذی‌قار و واسط تعرض کردند و ۲۷  ساختمان دولتی و حزبی را تخریب و به آتش کشیدند.

تظاهرات مسالمت آمیز عراق که به خشونت کشانده شد

در این چارچوب، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اختیار اجرای ممنوعیت آمدوشد را به استانداران هر استان واگذار کرد که بر اساس آن در هفت استان رفت و آمد تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام شد.

پایگاه السیاسه نیوز اعلام کرد که در تظاهرات روز گذشته، جمعه، یکی از آشوبگران که در بین تظاهر کنندگان حضور داشت و به نیرو‌های امنیتی و مردم تیراندازی می‌کرد به دست خود تظاهر کنندگان دستگیر و به نیرو‌های امنیتی تحویل داده شد.

همچنین جنبش عصائب اهل الحق عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد وسام العلیاوی، رئیس دفتر این جنبش به همراه برادرش عصام العلیاوی، در حمله افراد مسلح ناشناس روز جمعه در استان میسان در جنوب این کشور ترور شدند.

هنوز آمار رسمی کشته‌ها و زخمی‌های اعتراض‌های روز  اخیر عراق اعلام نشده است و منابع غیر رسمی از کشته شدن ۴۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۳ هزار نفر خبر داده‌اند.

تظاهرکنندگان عراقی ساعاتی پیش میدان التحریر بغداد، پایتخت این کشور را ترک کرده و آرامش به این شهر بازگشته است.

تظاهرات مسالمت آمیز عراق که به خشونت کشانده شد

فراخوان به برگزاری تظاهرات و هشدار مسئولان عراقی

هفته گذشته فعالان سیاسی در شبکه‌های اجتماعی مردم را به برپایی تظاهرات در روز جمعه فراخواندند و برخی از مقامات عراقی در این خصوص بیانیه‌هایی صادر کردند.

تظاهرات مسالمت آمیز عراق که به خشونت کشانده شد

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای در توصیه‌هایی خطاب به شرکت کنندگان در تظاهرات از آن‌ها خواست تا از اموال عمومی و مردم حفاظت کنند و به هیچ فردی نه در داخل و نه در خارج اجازه ندهند تلاش‌های آنان را به نفع خود مصادره کنند.

محمد صالح العراقی، که بازتاب‌دهنده مواضع مقتدی صدر در شبکه‌های اجتماعی است، پس از تظاهرات روز اخیر اعلام کرد: جریان صدر در اعتراضات ضد دولتی امروز هیچ مشارکتی ندارد و هر کس که به نام این جریان در تجمع‌ها حضور دارد، جریان صدر از او اعلام برائت می‌کند.

عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای به دولت توصیه کرد که از تظاهرات کنندگان حمایت کند و  پارلمان را به بررسی خواسته‌های مردم فراخواند. او به مردم نیز توصیه کرد که از اموال خصوصی و عمومی حفاظت کنند.

در همین حال روسای قوای سه گانه در عراق بر ضرورت فراهم آوردن امنیت اعتراضات روز جمعه و تلاش برای برآوردن مطالبات قانونی معترضان و مبارزه با فساد تاکید کردند.

دفتر برهم صالح، رئیس جمهور عراق اعلام کرد وی در نشستی با نخست وزیر، رئیس پارلمان و رئیس شورای عالی قضایی، بر اهمیت تعیین جدول زمانی مناسب برای برآورده کردن مطالبات قانونی معترضان تاکید کردند.

تظاهرات مسالمت آمیز عراق که به خشونت کشانده شد

توطئه آمریکا، اسرائیل و عربستان پشت پرده اعتراض‌های خشونت آمیز
حزب الله عراق عامل فساد در این کشور را قوانین وضع شده از سوی آمریکا خواند و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طرح‌های آمریکا بعد از سرنگونی صدام و برخی اقدامات یک طرفه در صادرات خودسرانه نفت بدون پرداخت هزینه‌های مالی آن به دولت مرکزی و تاسیس شورای بازسازی عراق توسط آمریکا بدون اینکه فعالیت مثبتی محقق شود از جمله عوامل فساد در عراق است.

این جنبش افزود: به آمریکا و اسرائیل و عربستان هشدار می‌دهیم بر تظاهرات‌های عراق موج‌سواری نکنند، چرا که توطئه‌های شوم‌تان شکست خورده است و اگر در امور عراق دخالت کنید و در صدد راه اندازی فتنه‌ای جدید باشید، این فتنه شما را همانند فتنه داعش شکست می‌دهیم و سپس شما را آماج حملات خود قرار خواهیم داد.

گروه مقاومت حزب‌الله عراق در پی حوادث اخیر این کشور خاطرنشان کرد که آنچه امروز روی داد نشانگر صحت هشدار‌های مرجعیت در خصوص تلاش طرف‌های خارجی برای ایجاد آشوب بود.

تظاهرات مسالمت آمیز عراق که به خشونت کشانده شد

هشدار فرماندهی عملیات مشترک عراق به برهم زنندگان امنیت
فرماندهی عملیات مشترک عراق ضمن هشدار به برهم زدن امنیت شهروندان تاکید کرد با خرابکاران و برهم زنندگان امنیت به شدت برخورد خواهد شد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت: «برخی با سواستفاده از تظاهرات، تظاهرکنندگان را می‌کشند و امکان عمومی را به آتش می‌کشند. ما با خرابکاران، طبق قانون مبارزه با تروریسم رفتار خواهیم کرد.»

تظاهرات مسالمت آمیز عراق که به خشونت کشانده شد

موضع‌گیری مرجعیت درباره اعتراضات مردمی
نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه کربلا هشدار داد خشونت در تظاهرات زمینه را برای سوء استفاده طرف‌های خارجی فراهم می‌کند.

وی در بیانیه‌ای تاکید کرد: تعدی به نیرو‌های امنیتی و ضربه زدن به اموال عمومی و خصوصی در جریان اعتراضات از لحاظ شرعی درست نیست و مغایر با اصول تظاهرات مسالمت‌آمیز است. خشونت زمینه را برای مداخلات و سوء استفاده طرف‌های خارجی را به منظور تصفیه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌کند.

گفته شده پس از انتشار نظر مرجعیت درباره تظاهرات و اقدامات خشونت آمیز برخی از معترضان از شدت این رفتار‌ها کاسته شد و آرامش بیشتری در اعتراض‌ها برقرار شد.

تظاهرات مسالمت آمیز عراق که به خشونت کشانده شد

تشکیل جلسه پارلمان عراق برای بررسی تظاهرات اخیر
منابع محلی عراق اعلام کرده اند نمایندگان پارلمان قرار است به منظور بررسی خواسته‌های برحق معترضان، امروز شنبه جلسه اعتراضی تشکیل دهند.

گفته شده این جلسه ساعت یک ظهر به وقت محلی برگزار می‌شود.

تظاهرات مسالمت آمیز عراق که به خشونت کشانده شد

به گفته سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق مردم به شدت از بسیاری از نیرو‌های سیاسی ناراضی هستند. واقعیت این است که بسیاری از احزاب عامل ایجاد بی‌اعتمادی در میان شهروندان عراق بوده‌اند؛ چرا که این احزاب نتوانسته‌اند چیزی به مردم عراق ارائه کنند، از این رو احساس نارضایتی مردم از این احزاب بالا گرفته است و به حد انفجار رسیده است و مردم خشمگین از احزاب اقدام به آتش زدن مقر‌ها و ساختمان‌های متعلق به این احزاب کرده‌اند، چرا که آن‌ها را مسئول مشکلات اقتصادی و فسادی می‌دانند که طی سال‌های گذشته در کشور رخ داده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
کارکارامریکایه خبیث ال سعودنجسه وگرنه عراق گل بلبله اوناتحریکشون میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد زاده
۰۶:۰۳ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
همانطور که طی چهل و دو سال اخیر ، توطئه های آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایران اسلامی با شکست مواجه شده ، همین سرنوشت برای آمریکا و نوکرانش در کشور عراق رقم خواهد خورد ! و توطئه های دشمنان در عراق راه به جایی نخواهد برد !!!
و باعث انسجام و بصیرت بیشتر ملت عراق خواهد شد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
مردم فهیم عراق: به هوش و هوشیار باشید که بخاطر درخواست مشروع ملت شهیدپرور عراق و تظاهرات مسالمت آمیز مردمی گرفتار هشت سال جنگ خونین مانند مردم سوریه نشوید در سوریه نیز شروع درخواست های مشروع مردمی در کانال غولهای رسانه ای اروپائی و آمریکائی چنان به مسیر انحراف رفت که هشت سال جنگ نیابتی عرب با عرب در این کشور و کشتار و قتل و غارت جان و مال و نوامیس مردم بدست اروپا و آمریکا تغذیه و هدایت شد و پس از سوریه این موج وارد عراق نیز شد فقط کافی است به آن روزها کمی فکر کنید و فریب خدعه ها و نیرنگهای رسانه ای اروپا و آمریکا و اسرائیل را نخورید.......... با همین انحراف ناچیز و نادیدنی شترخواست های مشروع مردمی را جهاز گذاشتند و سوار شدند و هدایتش را به انحراف کشاندند.......در کشور لیبی مردم علیه دیکتاتور معمرقذافی انقلاب کردند و شتر انقلاب ملت را اروپا و آمریکا و اسرائیل با هدایت غیرمحسوس رسانه ای تصاحب کردند و جهازش را سوار شدند و از مسیر مردمی خارج کردند و با هدایت و انحراف رسانه ها تا جائی پیش رفتند که اهل لیبی اهل لیبی را کشتار میکنند و با تفرقه و خدعه بین قبایل و طوایف و شیوخ لیبی شتر انقلاب مردم لیبی را آمریکا و اروپا و اسرائیل تصاحب کردند و یک کشور انقلابی یکپارچه را تبدیل به لیبی شرقی و لیبی غربی کردند....در سودان نیز با همین روش سودان را شمالی و جنوبی کردند و تمام این سناریو و نقشه در منطقه فقط بخاطر این در حال بازی و اکران و اجراء است که اروپا و آمریکا و اسرائیل با تمام قدرت و صرف هزینه های کلان چندین تریلیون دلاری نتوانسته اند با جنگهای نیابتی و حمایت های کلان از تروریستها بر اراده مردمی و مقاومت ضد استکباری و ضد استعماری و ملتهای آگاه و انقلابی با تفکر مقاومت و ضد استعماری و ضد استکباری فائق آیند و شکست های متواتر و مکرر از محورمقاومت مردمی و انقلابی خورده اند ما قصد توصیه و نصیحت نداریم ولی استدعای عاجل داریم که کمی تفکر کنید که چه کسانی از این تشتت آراء و خدعه و نیرنگ ایجاد تفرقه سود و نفع میبرند و بدون اینکه حتی یک نفر کشته و زخمی بدهند تمام ملت انقلابی و باشعور و فهیم و عالم عراق را با هم درگیر میکنند؟ و این نیروهای نامحسوس و "سربازان نادیده همانا رسانه های غربی و اروپائی و شبکه های اجاره ای آنان هستند" بنابراین با توکل و اتکال به الله و تمسک به آیات قرآن کریم و رهبری مراجع و آیات عظام و علمای دینی و دانشمندان دینی عراق با وحدت کلمه و اتحاد بین تمام قبایل و طوایف و شیوخ و تبعیت رهبری واحد در صراط مستقیم اسلام توطئه و خدعه و نیرنگ دشمنان خود را در نطفه خفه کنید تا به سرنوشت هشت سال سوریه و لیبی و سودان و یمن مبتلا نشوید و با آگاهی و علم و اتحاد جواب دندان شکن به "جبهه اروپا و آمریکا و اسرائیل و تمام اذنابش" بدهید از تفرقه و تشتت آراء اجتناب کنید اکیداً و موءکداً آنچه عراق آزاد و انقلابی و ملت ذی شعور آن امروز به آن نیاز مبرم دارد" اتحاد و اتحاد و وحدت کلمه در تمام شئون" است با رهبری اندیشمندان و علماء و آیات عظام مراجع تا دوباره ملت و مردم عراق دچار مصیبت های جنگهای نیابتی ناخواسته و تشتت آراء نشوند......
آخرین اخبار