مشکل تامین سوخت در روستای خارتوران بیارجمند

کمبود نفت یکی از مشکلات مردم خارتوران بیارجمند است و سبب شده تا گذران سرمای پاییز و زمستان برای ساکنان و عشایر این منطقه دشوار شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، کمبود نفت یکی از مشکلات مردم روستای خارتوران بیارجمند است و سبب شده تا گذران سرمای پاییز و زمستان برای ساکنان و عشایر این منطقه دشوار شود.

با شروع فصل سرما روستا‌های زمان آباد و احمدآباد، منطقه خارتوران شهرستان شاهرود با کمبود نفت مواجه شده و تشکیل صف‌های طولانی موجبات نارضایتی مردم فراهم کرده است.

زمان آباد در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود، در بخش بیارجمند ودر منطقه‌ای کویری و عشایرنشین واقع شده است.

این منطقه یکی از نقاط هدف گردشگری شاهرود بوده و اقامتگاه‌های بومگردی و سیاه چادر‌های عشایری آن سالانه پذیرای علاقه‌مندان و گردشگران بسیاری است.

به گفته برخی مردم در این منطقه به تعداد انگشتان دست عامل مجاز فروش نفت وجود دارد که بزرگترین آن در روستای زمان آباد قرار دارد.

یکی از توزیع کنندگان نفت سفید روستا‌های بیارجمند شاهرود در مورد مشکل پیش آمده به خبرنگار ایرنا گفت: تا مدتی پیش توزیع کنندگان سوخت، نفت سفید را تحویل گرفته و پس از فروش وجه آن را به حساب شرکت نفت واریز میکردند.
وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: اکنون شرکت نفت همزمان با تحویل سوخت وجه آن را مطالبه می‌کند.

به گفته آن‌ها، بیشتر روستا‌های بیارجمند از گاز طبیعی برخوردار نبوده و از نفت سفید برای تامین گرمای خانه‌ها استفاده می‌کنند.

بخش بیارجمند شاهرود در کویر قرار گرفته و شب‌ها دمای هوا به شدت کاهش می‌یابد و از آن جا که اهالی روستا‌های این منطقه از گاز طبیعی لوله کشی محروم هستند، سهمیه نفت سفید برای آن‌ها پیش بینی شده است.

 به علت کمبود نقدینگی فروشندگان نفت نمی‌توانند پیشاپیش بهای نفت مصرفی برای توزیع در این منطقه را پرداخت نمایند، افزود: فروشندگان نفت سفید در این منطقه باید به ازای پول واریز شده به حساب شرکت نفت، سوخت لازم را به این منطقه حمل کنند.

حسن حسینی گفت: یکی از بزرگترین توزیع کنندگان نفت سفید در این منطقه در روستای زمان آباد واقع شده است که او نیز توان پرداخت بهای نفت را ندارد و با آوردن نخستین تانکر نفت در این روستا صف‌های طولانی برای دریافت نفت تشکیل می‌شود.

علی اکبر عرب عامری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود (استان سمنان) گفت: با کمک بخشداری‌ها و دهیاری‌ها برای توزیع نفت سفید مورد نیاز مصرف کننده واقعی هیچ مشکلی در استان سمنان وجود ندارد.

او افزود: برای برخی از هم استانی‌ها کالا برگ‌های کاغذی نفت سفید در مناطقی که از گاز طبیعی بهره‌مند نیستند توزیع شده و برای برخی دیگر بصورت الکترونیکی بر روی عابر بانک‌های سرپرستان خانوار این سهمیه‌ها تعریف شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود (استان سمنان) با بیان اینکه با همکاری بانک تجارت در دستگاه‌های کارتخوان فروشندگی‌های مجاز نفت سفید این مناطق نیز گزینه فرآورده‌های نفتی به آن اضافه شده است، ادامه داد: با تامین زیر ساخت‌های لازم توسط بانک عامل سهمیه اختصاصی هر خانوار بصورت، نفت سفید، نفت گاز و گاز مایع برای خانواده‌های یک تا ۶ نفره به بالا با توجه به شرایط مکانی و زمانی اختصاص یافته است.

عرب عامری تاکید کرد: با توجه به شرایط مناطق در هر فصل سهمیه فرآورده‌های نفتی هر گروه از خانوار‌ها بصورت ماهانه،۴۵ روزه و ۲ ماهه قابل تغییر است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود (استان سمنان) بیان کرد: با تامین زیر ساخت‌های لازم بانکی، تامین و تحویل دستگاه‌های خودپرداز سیار برای استفاده از نفت سفید و فرآورده‌های نفتی در روستا‌هایی که بصورت سیار نفت فروخته می‌شود هم استفاده از این سهمیه بصورت الکترونیکی قابل استفاده خواهد بود.

عرب عامری ادامه داد: از ابتدای شهریور ماه امسال مالکان تجهیزات و ادوات کشاورزی که نیاز به سوخت دارند با همکاری بانک ملی برابر پلاک ماشین آلات در استان سمنان می‌توانند بر روی عابر بانک‌های خود سوخت لازم را تحویل بگیرند.

۹۵ توزیع کننده مجاز نفت سفید در مناطقی که از لوله کشی گاز طبیعی محروم هستند در استان سمنان فعالیت دارند.

زمان آباد شاهرود، روستایی در منطقه پارک ملی توران و از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود است. در روستای زمان آباد ۷۰ خانوار با جمعیتی حدود ۲۵۰ نفر زندگی می‌کنند.

روستای زمان آباد، در دهستان خارتوران از توابع بخش بیارجمند در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز بخش و ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام / م

 تهیه سوخت دغدغه جدی مردم روستای خارتوران بیارجمند در فصل سرما است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن عامریان
۲۱:۵۵ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
جانا سخن از دل ما میگویی