کدام سوره نور قرآن است؟ + صوت آیات

فایل صوتی تلاوت سوره اخلاص با صدای شحات انور را در اینجا دریافت کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سوره اخلاص یا توحید صد و دوازدهمین سوره جزء سی ام و از سوره‌های مکی قرآن این سوره را به این دلیل توحید یا اخلاص نامیده‌اند که درباره یگانگی خدا سخن می‌گوید و انسان را از شرک، خلاصی می‌دهد. محتوای سوره اخلاص، توحید و یگانگی خداوند و بی‌نیازی او از غیر خودش و نیازمندی مخلوقات به اوست. برای سوره اخلاص فضایل زیادی نقل شده است از جمله اینکه سوره اخلاص در حکم یک‌سوم قرآن است و سه بار خواندن آن معادل یک ختم قرآن است.

بر اساس روایات به نقل از پیامبر (ص) و امام باقر (ع)؛ سوره توحید برابر با یک سوم قرآن است همچنین از امام رضا (ع) نیز روایت شده است؛ هر کس سوره توحید را بخواند و به آن ایمان داشته باشد توحید (وحدانیت خدا) را شناخته است. در جایی دیگر از پیامبر (ص) آمده؛ این سوره را زیاد بخوانید، زیرا این سوره نور قرآن است. در روایتی از امام علی (ع)؛ هر کس سوره توحید و قدر را در روز یا شبش صدبار قرائت کند خداوند پس از مرگش نوری در قبر او قرار می‌دهد و نوری در پیش و پس او قرار گرفته و او را تا بهشت همراهی می‌کند و امام صادق (ع) نیز می‌فرماید: هر که روزی بر او بگذرد و در نماز‌های ۵ گانه‌اش سوره توحید را نخواند به او گفته می‌شود تو از نمازگزاران نیستی.

در منابع روایی برای قرائت این سوره خواصی چون، آرام گرفتن درد چشم، نگهبانی از فرد هنگام سفر (اگر ۱۱بار بخواند) همچنیین حراست ۵۰ فرشته از قاری این سوره هنگام خواب، و رفع فقر و تنگدستی و بخشش گناهان (اگر ۲۰۰ مرتبه در شب یا روز جمعه در دو نماز دو رکعتی بخواند)، و همچنین استجابت دعا (اگر در رکعت اول پس از حمد توحید بخواند) ذکر شده است.

فایل صوتی تلاوت سوره اخلاص با صدای شحات انور

 

متن سوره اخلاص همراه با ترجمه 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

قُلْ هُوَ اللَّـهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ 

بگو: اوست خداى یگانه (۱)

اللَّـهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾

خداى صمد ثابت، متعالى (۲)

لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾

کسى را نزاده و زاده نشده است (۳)

وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

و هیچ کس او را همتا نیست (۴)

 

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، تفسیر قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار