برداشت انار از باغات سروآباد آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد، با اشاره به آغاز برداشت انار از باغات سروآباد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۶ هزار تُن انار از باغات این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.

برداشت انار از باغات سروآباد آغاز شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جهاد کشاورزی سروآباد، محمدرحیمی، دراین باره اظهار کرد: مساحت باغات انار شهرستان سروآباد ۴۴۲ هکتار است که از این میزان ۴۰۰ هکتار بارور و ۴۲ هکتار نیز غیربارور است.

او افزود: متوسط تولید انار در هر هکتار ۱۵ تُن است و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۶ هزار تُن انار در باغات شهرستان سروآباد تولید و روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد، بیان کرد: بیشترین میزان برداشت انار در واحد هکتار در شهرستان سروآباد ۳۶ تُن بود که توسط یکی از انارکاران نمونه به ثبت رسیده است.

رحیمی عنوان کرد: شهرستان سروآباد به لحاظ سطح باغات و میزان تولید انار بین ۱۰ شهرستان استان کردستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد، ذکر کرد: بیشترین باغات انار در روستا‌های روآر، گواز، دلمرز، ژیوار، بلبر، سلین و ناو قرار دارد و بیش از یک هزار و ۱۰۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول برداشت و فروش این محصول هستند.

رحیمی افزود: از مهم‌ترین ارقام انار در باغات شهرستان می‌توان به ملس، رباب و ارقام بومی منطقه هورامان "یارالی" یا "که وه هه نار"، هه جیجی یا دانه سیاو، "هه نار تشی" و "هه نار شیرین" (زودرس) اشاره کرد.

او گفت: بیشترین میزان انار تولید شده به‌صورت تازه خوری در بازار‌های داخلی و خارج استان کردستان مصرف می‌شود و مابقی نیز به‌صورت آب انار موسوم به رب انار استفاده‌شده و همچنین از پوست و تفاله آن نیز در صنایع رنگ رزی و دارویی استفاده می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد، به مشکل انارکاران شهرستان اشاره کرد و افزود: احداث سد داریان در سال‌های اخیر باعث حذف و نابودی سطح بالایی از باغات انار درجه‌یک این شهرستان به‌ویژه در روستای سلین بخش هورامان شد.

رحیمی تأکید کرد: از کار افتادن پمپ ایستگاه پمپاژ آب در مجمتع باغات روستای روآر و خطر خشک شدن سایت باغی این منطقه یکی دیگر از مشکلات مهم انارکاران سروآبادی است که با پیگیری‌های انجام‌شده این مشکل در حال حاضر برطرف شده، اما باید برای حل اساسی این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

او افزود: جهاد کشاورزی به‌صورت مستمر و مرتب در تمام زمینه‌های مربوط به احداث، اصلاح، مدیریت تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری‌ها هر ساله در سطح روستا‌های هدف کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند که امسال نیز ۱۰ کلاس آموزشی مدیریتی برای باغداران منطقه برگزار کرده‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد، با توجه به اینکه امسال هیچ‌گونه آفاتی در باغات انار سطح شهرستان سروآباد مشاهده نشد، بیان کرد: از هیچ نوع سم شیمیایی در باغات استفاده نشد بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم انار‌های برداشت‌شده عاری از هرگونه کود شیمیایی و سایر آلاینده‌هاست و محصول امسال کاملاً ارگانیک و سالم است.

رحیمی به طرح توسعه باغات نیز اشاره کرد و یادآور شد: سایت باغ انار در روستای روآر بخش مرکزی سروآباد به مساحت ۱۳۰ هکتار به‌عنوان بزرگ‌ترین سایت باغی استان کردستان در سال ۹۰ احداث‌شده و فاز اول سایتی نیز در روستای دلمرز بخش مرکزی به مساحت ۳۰ هکتار احداث‌شده که تلاش خواهیم کرد در سال‌های آتی نسبت به احداث فاز دوم این سایت اقدام کنیم.

انتهای پیام/ز

برداشت انار در سروآباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.