ادعا‌های عجیب رسانه‌های غربی درباره معمای «زَم»/ از زنی نفوذی که فقط «لوفیگارو» او را دید تا فرود اضطراری در بن‌بست «دیلی میل»!

پروژه های رسانه‌ای معاندان جمهوری اسلامی ایران در پی بازداشت «روح الله زم» با شکست مواجه شد.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از آن‌که اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانست در یک عملیات پیچیده، روح الله زم مدیر کانال معاند آمدنیوز را بازداشت کند، موجی از سردرگمی در فضای رسانه‌ای دشمنان جمهوری اسلامی در موضوع نحوه بازداشت وی ایجاد شد.

در کنار این سردرگمی، برخی از رسانه‌ها تلاش کردند با اعلام نحوه بازداشت زم، خود را به‌عنوان یک مرجع خبری و رسانه‌ای با داشتن منابع معتبر معرفی کنند. تلاشی که بیشتر از آنکه برای اطلاع‌رسانی باشد، نشان از ترس و عصبانیت آنان از بازداشت شاه‌مهره اطلاعاتی بود.

سردرگمی رسانه‌های زنجیره‌ای ازبازداشت زم/چه پروژه‌هایی شکست خورد؟

شبکه «سی.ان.ان»: زم در هنگام بازداشت حامل اطلاعات مهمی بوده است

شبکه «سی.ان.ان» با بازتاب خبر بازداشت روح الله زم مدعی شد: سازمان‌های اطلاعاتی ایران (اطلاعات سپاه پاسداران) زم را که از فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون بوده در یکی از کشورهای همسایه بازداشت و وی را به داخل کشور منتقل کرده‌اند.

این شبکه آمریکایی ادامه داد: همراه مدیر کانال آمدنیوز رایانه و تلفن همراه وی بوده است که اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار مقام‌های اطلاعاتی ایرانی قرار می‌دهد.

«لوفیگارو» در تلاش برای ایجاد اختلاف میان ایران و مرجعیت عراق

«لوفیگارو» طی گزارشی با اشاره به وجود برخی منابع در دولت فرانسه مدعی شد: زم از طریق زن جوانی که توسط اطلاعات سپاه پاسداران در شبکه وی نفوذ کرده بود، برای سفر به عراق و دیدار با آیت الله سیستانی ترغیب شده بود.

«لوفیگارو» افزود: روح الله زم بعد از سفر به عراق و در نجف اشرف بازداشت و به ایران منتقل شده است.

اما در یکی دیگر از نکات گزارش این نشریه فرانسوی به بحث تبادل زندانیان میان تهران و پاریس اشاره شد و در آن بازداشت یک ایرانی دو تابعیتی و دوست فرانسوی آن در ایران مطرح شد و لوفیگارو از احتمال همکاری سرویس اطلاعاتی فرانسه برای بازداشت زم خبر داد.

این خبرهای «لوفیگارو» به سرعت توسط دفتر آیت الله سیستانی و مقام‌های اداری در نجف تکذیب شد. در کنار این موضوع، عدم موضع‌گیری مقام‌های دولتی و قضائی در مورد بحث تبادل زندانیان خط بطلانی بر نظریه تبادل زندانی لوفیگارو کشید تا فضای سردرگمی در رسانه‌ها بیشتر و بیشتر شود.

اپوزیسیون ها به جان هم افتادند

«بی.بی.سی» نیز از قافله رسانه‌ها عقب نماند و خبرنگار این بنگاه خبری سلطنتی انگلیس به نقل از برخی منابع موثق! در درون دولت عراق اظهار داشت: مدیر کانال آمدنیوز در بدو ورود به عراق و در فرودگاه بغداد بازداشت و به ماموران ایرانی تحویل داده شد.

این خبر دقایقی بیشتر روی خروجی رسانه‌ها قرار نگرفته بود که شیرین نجفی ادمین دوم کانال معاند آمدنیوز با شبکه سعودی ایران اینترنشنال گفتگو کرد و با رد این ادعا، از دیدارش با زم در عراق خبر داد.

همین موضوع سبب شد رویکرد برخی رسانه‌ها به سوی اتهام زنی به نجفی تغییر کند تا بتوانند برای معمای پیچیده بازداشت روح الله زم یک جواب منطقی پیدا کرده و خود را از سردرگمی نجات دهند.

«دیلی‌میل» هم با بن بست تکذیب مواجه شد

برخی رسانه‌ها همچون «دیلی‌میل» نیز از قافله گمانه‌زنی‌ها عقب نماندند و با برخی شایعات همراه شدند. این رسانه با اشاره به فرود اضطراری هجدهم مهرماه هواپیمای «فلای دبی» در فرودگاه شیراز به وجود برخی شایعات در شبکه‌های اجتماعی ایرانی اشاره کرد که معتقد هستند، زم در این پرواز بوده و بازداشت شده است.

ادعای «دیلی‌میل» دقیقا مشابه سازی بازداشت زم همانند بازداشت عبدالمالک ریگی بود که در اسفند سال ۱۳۸۹ توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شده بود اما با بیانیه رسمی شرکت هوایی فلای دبی و رد بازداشت مسافر این خط در ایران، این ادعا نیز رد شد.

اما شاید جالب‌ترین نکته گزارش این رسانه را در نشر میزان بازدید خبر بازداشت زم در خود کانال آمدنیوز دانست که نشان می‌دهد دیلی‌میل از بازدید دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفری این خبر شگفت‌زده شده است.

تلاش «رویترز» برای طرح تبادل زندانیان از سوی تهران و پاریس

«رویترز» نیز که همیشه با اعلام اخباری به نقل از منابعی از درون ایران سعی می‌کرد اخباری خاص را ارائه کرده و هر بار نیز ادعاهایش توسط مسئولان رد می‌شد، این‌بار اما دست به عصا عمل کرد.

این رسانه تنها به بازداشت زم اشاره و به نقش وی در جریان ناآرامی‌های دی ماه ۱۳۹۶ اشاره کرد. رویترز همچنین با انتشار بیانیه محکومیت بازداشت زم توسط وزارت خارجه فرانسه از احتمال تبادل زندانیان از سوی تهران و پاریس خبر داد.

شکست پروژه عربستان برای اختلاف افکنی بین ایران و عراق

رسانه «العربیه» وابسته به خاندان سعودی نیز از قافله عقب نماند و سعی کرد با انتشار اخبار مربوط به بازداشت زم، برای ایجاد شکاف در رابطه تهران و بغداد تلاش کند.

«العربیه» با تاکید بر اطلاعات اختصاصی که به این رسانه رسیده، مدعی شد: یکی از نهادهای امنیتی عراق روح الله زم را در فرودگاه بغداد توقیف و بعد از یک روز در اختیار اطلاعات سپاه قرار داده است.

این رسانه عربستانی برای این که نشان دهد که اطلاعات ارزشمندی دارد، ادامه داد: زم چند روز قبل از سفر به عراق به کنسولگری این کشور در پاریس مراجعه کرده و ویزای ورود در گذرنامه فرانسوی وی ثبت شده است.

«ایندیپندنت» نیز همسو با خبر «العربیه» تصریح کرد: روح الله زم در عراق ربوده نشده، بلکه مقام‌های عراقی به وی اجازه خروج از فرودگاه ندادند تا بعد از یک روز و بنا بر توافق استرداد مجرمین که پیش‌تر میان تهران و بغداد به امضا رسیده بود، به نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران تحویل داده شد.

تکذیب ادعای «العربیه» و «ایندیپندنت» توسط همکاران زم

این ادعا اما مغایر با ادعای همکاران روح الله زم بود که مدعی بودند وی در اربیل بازداشت شده است. مازیار مدیر فنی کانال آمدنیوز در گفتگو با رسانه‌های متعدد مدعی شد که نفر دوم این کانال (شیرین نجفی) با فرستادن عکسی که از وجود ۱۵ میلیون یورو کمک مالی به این رسانه معاند به زم، باعث شده است روح الله زم برای سفر به عراق ترغیب و نهایتا در اربیل بازداشت شود.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز با اشاره به بیانیه سپاه پاسداران در مورد بازداشت روح الله زم تنها به گفتن این نکته بسنده کرد که احتمالا روح الله زم در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی به داخل کشور کشانیده شده و در نهایت بازداشت شده است.

بازداشت زم در اربیل عراق

تلویزیون لبنانی «المیادین» در گزارشی نوشت: روح الله زم برای یک جلسه کاری با برخی رابطین خود در ایران به اقلیم کردستان عراق سفر کرده و در اربیل توسط نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران بازداشت شده است.

با توجه به گزارش «المیادین» و صحبت‌های همکار زم می‌توان به این نتیجه رسید به احتمال زیاد مدیر کانال آمدنیوز در اقلیم کردستان بازداشت شده است. این موضوع که برخلاف ادعاهای رسانه‌ها در مورد اطلاع داشتن از نحوه بازداشت مدیر کانال آمدنیوز بوده و می‌توان گفت که آنچه در واقعیت رخ داده با آنچه آنها می‌دانند بسیار متفاوت است و این موضوع در نهایت موجب سردرگمی بیشتر این رسانه‌ها شده است.

زم در اعترافات خود با اشاره به اینکه هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد بازداشت شود و اذعان به این موضوع که این اتفاق آخر و عاقبت همه معاندان نظام جمهوری اسلامی است، این پیام را به تمامی رسانه‌های زنجیره‌ای معاند مخابره می‌کند که تمامی توطئه‌ها و پروژه‌هایی که آنان علیه کشور، نظام و ملت ایران داشته‌اند به‌مانند توهم اطلاعاتی درباره بازداشت مدیر آمدنیوز محکوم به شکست بوده و اقدامات آنها هیچوقت به نتیجه نمی رسد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار