نماینده ناتو: نمی خواهیم تا ابد در افغانستان بمانیم

نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان تاکید کرد که ما نمی‌خواهیم تا ابد در افغانستان بمانیم.

نماینده ناتو: نمی خواهیم تا ابد در افغانستان بمانیمبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نیکلاس کِی، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان در گفتگو با روزنامه "حریت" در مقر ناتو در بروکسل اظهار کرد: ما از وزرای دفاع و شرکای ماموریت ناتو در افغانستان می‌خواهیم به تعهدات خود پایبند باشند.

وی افزود: در میانه عدم قطعیت‌ها در افغانستان، ناتو باید بر ماموریت خود متمرکز باشد که آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغان است. ما باید نیروهای خود و تامین مالی ادامه حضور آنان را در این کشور حفظ کنیم و اکنون زمان آن نیست که لازم باشد درباره تغییر وضعیت یا ماموریتمان در افغانستان تصمیم‌گیری کنیم اما باید آمادگی خود را در صورت تغییر شرایط حفظ کنیم.

کِی که پیش از این سفیر انگلیس در افغانستان بوده، تاکید کرد: ناتو نمی‌خواهد تا ابد در افغانستان بماند اما در عین حال، عجله‌ای هم برای ترک این کشور ندارد. ما زمانی این کشور را ترک می‌کنیم که شرایط برای این کار مهیا باشد.

او درباره تاثیر قصد آمریکا برای کاهش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان بر ماموریت ناتو گفت: آمریکا در صورت دستیابی به توافق با طالبان، در فاز اول  دسته کوچکی از نیروهای خود را خارج خواهد کرد. به نظر من ناتو نیز اقدامی مشابه اقدام آمریکا را برای ایجاد اطمینان در روند صلح و گامی به سوی یک روند صلح نهایی حرکتی درست می‌داند. این روند صلح نه میان خارجی‌ها و طالبان، بلکه باید میان طالبان و دولت افغانستان در جریان باشد.

وی تاکید کرد: روند صلح کامل زمانی اتفاق می‌افتد که طالبان با دولت افغانستان و دیگر نمایندگان افغان به مذاکره بنشیند و درباره آینده این کشور به توافق برسد.

او همچنین فعالیت شبه‌نظامیان داعش در افغانستان را دلیل دیگری برای تشویق افغان‌ها به تسریع روند صلح میان طالبان و دولت افغانستان دانست.

این مقام ناتو درباره نقش ترکیه در ماموریت افغانستان به عنوان یکی از اعضای ناتو گفت: نقش ترکیه بسیار کلیدی است. این کشور ارائه‌کننده آموزش و مشاوره به کابل است بنابراین نقش بسیار مهمی در کمک به نیروهای امنیتی افغانستان برای حفاظت از کابل و عملیات جامعه بین‌الملل در این منطقه و همچنین ادامه فعالیت تاسیساتی مانند فرودگاه بین‌المللی کابل دارد. علاوه بر این، ترکیه به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای همواره نقشی سازنده ایفا کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.