یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترامپ مرگ البغدادی را برگ برنده‌ای برای خود می‌داند

کارشناس سیاست خارجی گفت: شکست های پی در پی ترامپ در عرصه بین الملل دلیل بهره برداری افراطی او از مرگ بغدادی است.

////////////////////////////کیومرث یزدان پناه استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش اظهار کرد: مرگ  یک غده سرطانی به نام ابوبکر البغدادی  به این دلیل مورد توجه افکار عمومی دنیا قرار گرفته که میلیارد‌ها دلار به جهان اسلام خسارت وارد کرده و  مسبب مرگ صد‌ها هزار انسان بی گناه در دو کشور سوریه و عراق  شده است.

او ادامه داد:  این امر که کشته شدن ابوبکر البغدادی در سطح جهان بازتاب گسترده‌ای رسانه‌ ای داشته باشد، قابل پیش بینی بود. به عقیده من، در موضوع کشته شدن البغدادی ، ترامپ صرفا به دنبال  بهره برداری سیاسی و انجام تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری  در سال ۲۰۲۰ است. 

او افزود: طبیعی است ،کشوری که در عملیات نظامی  منتهی به کشته شدن ابوبکر البغدادی و همراهان او نقش محوری داشته  است، نهایت بهره برداری تبلیغاتی را از فضای ایجاد شده ببرد.   در نتیجه  تلاش هایی که ترامپ  برای مصادره این موضوع تبلیغات انتخاباتی خود می کند هم دور از انتظار نیست.ترامپ با معضلات بسیاری از جمله فشار گروه‌های سیاسی و رقبای انتخاباتی روبرو است. علاوه براین رییس جمهور آمریکا چند ماه دیگه در حالی  باید وارد کارزار سنگین انتخاباتی شود که کارنامه  اش در بعضی موارد مبهم است و از سوی دیگر سایه استیضاح را بالای سر خود دارد .هر چند به نظر می‌رسد ساختار سیاسی و حکومتی آمریکا به همین سادگی اجازه استیضاح را در اختیار کنگره نمی‌گذارد.

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به تلاش ترامپ برای به حاشیه راندن موضوع استیضاح  خود به دنبال مرگ ابوبکر البغدادی توضیح داد:کشته شدن ابوبکر البغدادی سر کرده گروه داعش فرصتی را برای ترامپ ایجاد کرده که تا  بتواند از وضعیت فعلی نهایت بهره برداری را داشه باشد. از آن جمله می توان به سه موضوع محوری اشاره کرد.  ترمیم شرایط داخلی آمریکا و انتقادات‌ جدی و گسترده‌ای که علیه  ترامپ وجود دارد اولین مورد در این زمینه است و مسئله دیگر  پیروزی  بر رقبای انتخاباتی او خواهد بود، همچنین  موضوع دیگر این است که ترامپ می خواهد در سایر قاره ها هم دست برتر را داشته باشد. با توجه به موارد گفته شده رییس جمهور آمریکا برای دستیابی به خواسته های خود نمی تواند از کشته شدن   ابوبکر البغدادی  به راحتی بگذرد.

یزدان پناه افزود: مانور تبلیغاتی ترامپ برای کشته شدن رئیس گروه تروریستی داعش، در حالی انجام می شود که  سرویس‌های امنیتی سوریه و عراق هم این توانایی را داشتند که در آینده‌ نزدیک این چهره مخوف تروریستی را زنده دستگیر کنند، که زنده ماندن او هم تبعات نامناسبی  برای کشور‌های متحدآمریکا به همراه داشت و در نتیجه  ترجیح دادند که در این مقطع زمانی ابوبکر البغدادی را از بین ببرند.


بیشتر بخوانید:ترامپ از بیم استیضاح دست از سر آدام شیف برنمی‌دارد


کارشناس مسائل بین الملل  گفت: در زمان اوباما که  بن لادن به دست نیروهای آمریکایی کشته شد، شاهد بودیم که دولت آمریکا تبلیغات زیادی را در این زمینه انجام داد، کاملا طبیعی است که با توجه به ویژگی‌های شخصیتی ترامپ ، او هم کشته شدن ابوبکر البغدادی را در عرصه سیاست خارجی برگ برنده‌ای  برای خود  بداند و از آن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی کاملا مثبت برای اهداف سیاسی و انتخاباتی خودش استفاده کند.

او در پاسخ به این سوال که مرگ بغدادی توجیحی برای خروج آمریکا از مناطق شمالی سوریه است افزود: برخلاف تصورات که می‌گویند آمریکا حضورش را در غرب آسیا و کشور‌های حوزه خلیج فارس خاتمه خواهد داد این تصور تخیلی و بی اساس است تا زمانی که در خلیج فارس نفت هست آمریکا هم است تا زمانی که آمریکا شاهد خیزش رقبای قدرتمندی در شرق آسیا و در آینده‌ای نزدیک هند است حضور آمریکا در خلیج فارس حضور دائمی است و آمریکا تحت هیچ شرایطی این منطقه و صحنه را در راستای تامین منافع دراز مدت خودش ترک نخواهد کرد.

یزدان پناه در پایان خاطر نشان کرد: ماندگاری  و سلطه آمریکا بستگی به رقبای نوظهور او  دارد، به هر حال باید پذیرفت  قدرت از نیمکره غربی در حال انتقال به نیمکره شرقی است، البته بخش بزرگی از آن در حوزه اقتصاد اتفاق افتاده و این مسئله در زمینه قدرت‌های نظامی و تکنولوژی نوین هم در حال انتقال است.

او در ادامه گفت: در همین راستا  منطقه ای که می‌تواند موازنه ژئوپلیتیکی در روابط قدرت‌های بزرگ ایجاد کند، منطقه خلیج فارس است و تا این منطقه نقش ژئوپلوتیکی را داراست، بی شک آمریکا ماندن در این منطقه را  جزء استراتژی‌های بلند مدت  خود  قرار می دهد. این جابجایی‌ها صرفا تاکتیکی است و مطمئنا فضایی را که در جغرافیای سوریه حکمفرماست هم هرگز تغییری نخواهد داد همچنین  این ماندگاری تا زمانی که این رقابت جهانی در اوج خود است برای ایالات متحده هم ماندگاری در منطقه خلیج فارس همچنین منطقه جنوب غرب و غرب آسیا وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بغدادی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار