از آنفولانزا بیشتر بدانیم

آنفولانزا در ایران بیشتر در پاییز و زمستان شیوع دارد؛ مردم از هر رده سنی، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید بختیاری کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: آنفولانزا نوعی بیماری است که ممکن است موجب شود افراد سرفه کرده و گلو درد و تب داشته باشند، همچنین ممکن است آب ریزش بینی، احساس خستگی، بدن درد، یا نشانه‌های ناخوشی دیگر در بیمار ظاهر شود.

او ادامه داد: آنفولانزا هر ساله ظاهر می‌شود و در ایران بیشتر در پاییز و زمستان شیوع دارد؛ مردم از هر رده سنی، از کودکان و بزرگسالان گرفته تا سالمندان، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

آنفولانزا چگونه شیوع پیدا می‌کند؟

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مردمی که آنفولانزا دارند، ویروس را از راه سرفه یا عطسه پخش می‌کنند؛ قطرات آب از راه سرفه، عطسه یا به هنگام صحبت کردن به دهان و بینی افرادی که در اطراف بیمار هستند، وارد می‌شود؛ این قطرات ممکن است از راه تنفس به ریه‌ها راه یابند.

او افزود: افراد ممکن است از راه تماس دهان یا بینی خود پس از تماس با یک سطح آلوده به ویروس، از مانند دستگیره درب ها، میزها، یا دست کثیف شخص آلوده، دچار آنفولانزا شوند.

حمید بختیاری اضافه کرد: نشانه‌های آنفولانزا، تب، سرفه، گلو درد، آب ریزش یا گرفتگی بینی، احساس ضعف یا خستگی بیش از معمول، سردرد، احساس سردی، بدن درد، استفراغ و اسهال است.

پیشگیری و درمان

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: واکسیناسیون، دور ماندن از از افراد مبتلا به بیماری، شست و شوی دست‌ها با صابون و آب گرم و اگر صابون و آب گرم در دسترس نبود، استفاده از شوینده‌های الکلی، مصرف دارو‌های تجویز شده طبق توصیه پزشک از راه‌های پیشگیری از بیماری است.

او همچنین افزود: به چشم ها، بینی یا دهان خود دست نزنیم، زیرا سبب انتشار آلودگی می‌شود، پوشاندن بینی و دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال کاغذی یا دست، پس از استفاده از دستمال کاغذی، آن را دور بیندازیم و اگر دچار نشانه‌های مربوط به آنفولانزا هستیم، از زمان بروز، دست کم به مدت ۷۲ ساعت در منزل استراحت کنیم و فقط برای امور ضروری و مراقبت پزشکی از منزل خارج شویم.

بهترین راه شستن دست‌ها برای دوری از آلودگی چیست؟

حمید بختیاری اضافه کرد: شستن دست‌ها اغلب کمک می‌کند تا میکروب‌ها به بدنمان نفوذ نکند. دست‌ها را با صابون و آب گرم به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بشوییم.

او تصریح کرد: اگر از شوینده‌های الکلی استفاده می‌کنیم، دست‌های خود را آن قدر با پاک کننده‌های بهداشتی پاک کنیم تا خشک شوند.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار