بیش‌از ۲هزار مبتلا به هپاتیت B در سیستان شناسایی شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: ۲هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به هپاتیت B در سیستان شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

بیش‌از ۲هزار مبتلا به هپاتیت B در سیستان شناسایی شدندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل اظهار داشت: هپاتیت B شایعترین نوع هپاتیت و یک بیماری کبدی بوده که در دنیا حدود ۲۴۰ میلیون نفر ناقل مزمن ویروس این بیماری هستند.

او ادامه داد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در کشور، شیوع هپاتیت B در جمعیت عمومی کشور کمتر از ۱/۵ درصد و در بعضی از استان‌های کشور شامل گلستان و سیستان و بلوچستان رقم شیوع حدود سه درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل با بیان اینکه ایران جزو کشور‌های با شیوع کمتر هپاتیت B محسوب می‌شود گفت: براساس گزارش‌های پارسال هشت هزار و ۷۵۱ نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور شناسایی شدند.

او اظهار داشت: از سال ۱۳۷۲ که طرح واکسیناسیون این بیماری به عنوان پروتکل اجرا شد ابتلا به هپاتیت B در سن زیر ۲۰ سال کمتر شده است.

اکبری زاده تصریح کرد: استفاده از راه خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تماس‌های جنسی نامشروع و انتفال از مادر آلوده به نوزاد از جمله راه‌های انتقال این بیماری است.

او ادامه داد: استفاده نکردن از وسایل تزریق شامل سرنگ و سوزن به طور مشترک، پرهیز از استفاده از تیغ اصلاح و مسواک به طور مشترک، پرهیز از خالکوبی، تاتو، حجامت با استفاده از وسایل غیراستریل در مراکز غیرمطمئن، اجرای استراتژی خون سالم شامل غربالگری و تضمین کیفیت تمامی خون‌های اهدایی توسط سازمان انتقال خون، یایبندی به اعتقادات دینی و اسلامی، واکسیناسیون هپاتیت B در گروه‌های هدف شامل تمامی نوزادان و دیگر گروه‌های پرخطر و در معرض ابتلا به هپاتیت و تزریق ایمنوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B به همراه واکسن از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل اظهار داشت: هم‌اینک تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت آمادگی لازم جهت انجام مشاوره در زمینه بیماری هپاتیت را به صورت رایگان دارد.

انتهای پیام/ع

شناسایی بیماران  مبتلا به هپاتیت B در سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار